Mögel med andningslarm!

Utrustning, inredning, kläder och prylar
carin73
Inlägg: 409
Blev medlem: tis 21 dec 2004, 10:29
Ort: Uppsala

Mögel med andningslarm!

Inlägg av carin73 »

Hej! :D

:!: Upptäckte idag till min stora fasa att madrassen i vagnen och lakanet som legat runt madrassen är alldeles mögliga (svartfläckliga) då andningslarmet minskat/hindrat ventilationen (får man anta). Vad äckligt! :x Det hade man förstås kunnat tänka ut.

Hur gör ni andra :?: Lyfter ni upp och luftar madrassen efter varje sovpass :?: Konstigt att jag inte läst om problemet här tidigare. Söker på mögel men får ingen träff. Har ingen upplevt det :?:

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
epona
Inlägg: 112
Blev medlem: mån 26 jun 2006, 09:41
Ort: NV Skåne

Inlägg av epona »

Du är inte ensam! Upptäckte samma sak för ett tag sedan, så vi slängde den mögliga madrassen (mögel kan ge allergier, astma och t.o.m. döden) inkl madrassfodralet och la i en ny. Numera vädrar vi alltsammans minst en gång om dagen. Dvs lyfter upp madrassen på högkant och tar upp och vädrar/torkar diskhandduken som vi lagt ovanpå plattorna för att suga upp fukten. Diskhandduken kan vara rejält fuktig, nästitntill blöt ibland. :shock: Vi byter ut den med jämna mellanrum.
* Lycklig mamma till underbar pojke född april 2006! *
mammapamma
Inlägg: 420
Blev medlem: sön 21 aug 2005, 13:08
Ort: Göinge

Inlägg av mammapamma »

OJ OJ!

Jag hade inget andingslarm till mina små, som är stora nu, men råkade ut för nått liknande.
Antar att det var i slutet av sommaren, början av hösten, kanske i så kallad "rötmånad" för då går det fort.
Jag skulle byta lakan och städa sängkammaren rejält och jag fick en smärre chock :o då jag lufte på madrassen i spjälsängen, som jag faktiskt gjorde titt som tätt, och upptäckte där detsamma som ni.. Att där fanns mögel.
Ny madrass fick dt bli och STOR SANERING! :!:

HEmskt otäckt tyckte jag, med tanke på hur dålig man kan bli av mögel!
Så efter denna insident så vädrade jag madrass, lakan, täcken från spjälsängen dagligen!
Skumgummimadrass, tror jag det var på den tiden och det behövs inte mycket för en "mögelprocess" då..

Så mitt råd är att vädra i sängarna OFTA!
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Inlägg av kokos »

Hjälp! Måste kolla genast! Tack för att du uppmärksammade mig. Här ska vädras oavsett hur det ser ut! :shock:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Herre milde. Chockerande :!: Har aldrig varit med om det. Men är det kanske heltäckande botten i dessa spjälsängar och inte spjälor till sängbotten? Ventilation måste ju finnas underifrån, larm eller inte :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fast larmen måste ju ligga på en hel skiva, och inte spjälor, står det i bruksanvisningen :!:

(men jag vet att larmet funkar om det ligger på spjälor med, för det har vi hos Antons farmor och farfar 8) )
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Sprang och kollade jag också. Och jodå, små svarta prickar på madrassen var det! En sån tur att du uppmärksammade detta Carin!
Mina plattor har jag lagt på spjälor, alltså inte heltäckande botten, men det blir ju ändå rätt kompakt tätt med två rätt stora plattor kan man ju tänka. Nu är allt i tvätten men hädanefter blir det madrassvädring så fort hon inte sover där, tror jag.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Renee
Inlägg: 409
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 21:50
Ort: Skåne

Inlägg av Renee »

Jodå - vi har tyvärr varit med om samma sak! Jag skrev - smått chockad - ett inlägg om just precis detta som hände oss i våras :( Fast det går nog inte att hitta det inlägget eftersom det gjordes innan hemsidan gjordes om - de "gamla" inläggen får man inte upp om man söker numera - tyvärr...

Lillen sov alla passen i vagn med larm i (såklart) med mögliga lakan och madrass som resultat... Efter det fick jag börja lyfta upp madrassen och lakanen ur vagnen mellan varje sovpass eftersom det var fuktigt/vått i vagnbottnen även efter ganska korta daglurar :shock:

Inte roligt.... Har dock inte varit med om det nu sedan vi gick över till spjälis. Får byta lakan ganska ofta efter lilla sötnosen saglar (dreglar) ganska rejält, men jag har faktiskt inte lyft upp madrassen och kollat under på länge *gulp*. Dock tror jag det är mindre risk i spjälisen eftersom den bottnen är helt perforerad och därmed bättre ventilerad. Tyvärr är det väl egentligen inte meningen att man ska sova långa lurar på mage i vagn - vagnarna verkar iaf inte vara anpassade för det...
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
epona
Inlägg: 112
Blev medlem: mån 26 jun 2006, 09:41
Ort: NV Skåne

Inlägg av epona »

Vi har spjälor! Dvs inte hel bottenskiva. Problemet är att det uppstår rejält med kondens mellan plattorna och madrassen när bebisen ligger ovanpå, med sin varma lilla kropp. Därför har vi, efter att ha slängt gamla madrassen mm, lagt en diskhadduk över plattorna, som tar den direkt fukten så den inte går rätt upp i madrassen. Diskhandduken hänger vi på tork varje dag och byter också ofta. Vädrar hela sängen minst en gång per dag! Inget synligt mögel i nya madrassen i alla fall. Kan inte känna någon lukt heller. Tack och lov.

Borde stå i manualen att det bildas sådana mängder kondens mot plastplattorna att det kan uppstå mögelbildning. Det är ju livsfarligt!!! :shock:
* Lycklig mamma till underbar pojke född april 2006! *
susanneethel
Inlägg: 1014
Blev medlem: mån 16 jan 2006, 22:44

Inlägg av susanneethel »

:shock: Är plattorna stora på era larm? Vad har ni för sort? Ifall jag skulle behöva ett igen menar jag :), jag hyrde ett till Karl.
Renee
Inlägg: 409
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 21:50
Ort: Skåne

Inlägg av Renee »

Vad bra att detta ämne kom upp igen för inte ens jag som redan varit med om en mögelchock hade förstånd nog att inse att det blir kondens/fukt ÄVEN I SPJÄLSÄNGEN!!! Har precis lyft upp madrassen och visst... tyget runt madrassen hade svarta prickar på området där den ligger an mot ena larmplattan! :shock:

Så dum jag varit som trodde att en så pass tjock madrass i kombination med luftig sängbotten osv skulle gära att möglerisken var över #-o ](*,) :|

Det där larmet som man enligt uppgift fäster i blöjkanten låter som en lysande uppfinning på mer än ett sätt...
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Inlägg av kokos »

Jag fattar inte varför inte det har blivit mögel hos mig. Jag har inte haft en tanke på att vädra vare sig spjälis eller vagn. Men jag hittar inget mögel. Bäddar iofs om väldigt ofta, så det kanske är därför, men jag har inte medvetet lyft upp och vädrat madrasser. Bara att tacka sin lyckliga stjärna och börja vädra för säkerhets skull!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej Susanne!
Jag har Babysense II med två plattor (gissningsvis 40x25 eller nåt sånt skulle jag tro) nu när hon (kan) ta sig runt i sängen.
Men tror ni att det är skillnad på vad det är för tillverkare? Borde ju kunna vara samma problematik vad man än lägger mellan madrass och vädringsmöjligheten, så att säga...
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Inlägg av kokos »

Jag har också Babysense II och är ju mögelfri men jag har kanske en så gammal, stor och rejäl vagn att den luftar sig själv? Uråldrig kan man kalla den. :lol:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
carin73
Inlägg: 409
Blev medlem: tis 21 dec 2004, 10:29
Ort: Uppsala

Inlägg av carin73 »

Ja det BORDE vara ett problem för alla (användare och tillverkare)! Kanske har det att göra med hur varmt barnet blir? Hur mycket värme som alstras :?:

Var i allafall på IKEA och köpte en ny skumgummimadrass för 130 kr som jag sedan kapade i tre bitar. Har nu alltså tre madrasser till innevagnen. :D Bitarna blev något för korta men en liten springa i fotändan är väl ingenting jämfört med mögel tänkte jag. Nu kan jag, förutom att vädra ur, byta madrass ett par ggr den tiden som är kvar med innevagnen. I utevagnen där andra plattan ligger var det varken mögel eller stank. Kanske blir det "luftigare" utomhus? Eller så alstrar barnet inte lika mycket värme :?: :?

// Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"