Mögel med andningslarm!

Utrustning, inredning, kläder och prylar
epona
Inlägg: 112
Blev medlem: mån 26 jun 2006, 09:41
Ort: NV Skåne

Inlägg av epona »

Naturligtvis bäddar jag sonens säng med jämna mellanrum! Hade ju varit snuskigt annars...

Vi har Babysense II, vet inte om jag skrev det tidigare?

Vi har också kallt i sovrummet, tycker inte själv om varma sovrum. Sonen sover sina lurar för öppet fönster. Han är däremot väldigt varm av sig, vet inte om bebisar kan vara olika varma i kroppen? Hans pappa är också ett riktigt element! Själv är jag en frysekylling.

Använde plastad frotté (vanlig) i början, men eftersom han aldrig kissade igenom och bara blev supersvettig av det så tog jag bort det.
* Lycklig mamma till underbar pojke född april 2006! *
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:arrow: Den 2006-10-15 skrev Andningslarm.se <info@andningslarm.se>:

Hej Anna!

Tack för ditt mail. Detta med mögel är helt nytt för mig. Jag har aldrig hört talas om mögel i kombination med andningalarm tidigare, eller för den delen mögel i barnsängar överhuvudtaget. Som jag tolkar inläggen i tråden så har mögel drabbat både sådana som använder larm och sådana som inte gör det. Jag hoppas således att det inte finns något direkt samband mellan mögel och andningslarm. Emellertid ska jag omgående ta kontakt med tillverkarna och höra mig för kring om de hört talas om problemet tidigare.

För att eventuellt göra ändningar i instruktionsböckerna och lägga till en rekommendation om vädring krävs tillverkarnas medgivande. Jag kan således inte omgående lägga in ett avsnitt om detta i de officiella instruktionerna. Jag ska dock ta kontakt med tillverkarna och höra mig för om vi kan göra ett tillägg. Tills vidare så får vi bifoga en rekommendation löst. Givetvis är vädring av barnets sovmiljö alltid viktig både med och utan larm. Jag ber om att få återkomma med tillverkarnas svar i denna fråga.

Om någon känner sig orolig med en produkt de köpt av oss via www.andningslarm.se så vill jag understryka att de är hjärtligt välkomna att höra av sig till oss. Jag vill gärna ha beskrivningar av problem kring våra produkter för att kunna presentera dessa för tillverkarna. Jag tar gärna emot beskrivningar och frågor per e-post till info@andningslarm.se. Givetvis får inte andningslarmen försämra sovmiljön för våra barn!

Med vänliga hälsningar,

Elisabeth
www.andningslarm.se
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Ja, vad bra med svar från dem.

Efter att ha kollat stora killens madrass (han har förstås inget larm) och sett att HANS madrass var värre drabbad än lilltösens undrar jag om det inte kan vara något annat som ligger bakom (eller under, i det här fallet då :lol: ) Och med tanke på den helvetiskt varma sommaren med, åtminstone hos oss, genomsvettiga barn (och vuxna) eftersom rummet (och huset) höll en temperatur på 25-30 grader, trots dagliga (oftast obefintliga) korsdragsförsök för att få till lite vädring, mörkläggningsgardiner, fönster på vid gavel, fläkt, tunna lakan till täcken osv :evil, så är det kanske inte så konstigt om detta händer just nu. Bara en fundering på orsak-verkan-samband i det här med mögel i madrassarna! :shock: :?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Ewa :wink: :D

Här är svar från Techno Medica:

Hej Anna!

Tusen tack för att du kontaktade mig i frågan.

Som du vet har vi mer än 16 års erfarenhet av andningslarm i Sverige.
Vid några enstaka tillfällen under årens lopp har jag fått frågan om mögel på madrassen. Min uppfattning är att mögel i madrassen förekommer vare sig man har andningslarm i sängen eller inte. Att det skulle vara så att sensorplattan generellt gav mögel, skulle vi haft kännedom om detta. Då våra larm används på sjukhus över hela landet sedan 1990, så skulle vi även där ha fått den återkopplingen om problemet funnits där.

Detta är nu en fråga som kommit upp och jag vill absolut inte nonchalera den. Jag ska kontakta tillverkaren och höra vad deras erfarenheter är och om man skulle kunna lägga till en uppmaning om att vädra madrassen med jämna mellanrum i bruksanvisningen.

Då jag läste inläggen på din hemsida, ser jag att flera rekommenderar frottéplast som skydd. Jag har svårt att tro att det skulle stoppa värmealstringen neråt i sängen, men självklart tar det stopp på direkt
fukt ner i madrassen. Vi rekommenderar inte frottéplast i samband med användandet av andningslarm då det kan ge falsklarm. Dock har det nu kommit ut nya sorter som mer liknar flanell. Dom fungerar utmärkt
och skulle, precis som några skriver, kunna vara ett alternativ för att förhindra fuktspridning i madrassen.

Jag hoppas detta är svar på din fråga. Om inte så är Du alltid varmt välkommen att höra av dig igen. Givetvis även med andra frågor och funderingar kring våra andningslarm.

Bästa hälsningar

Gunilla Carlstedt Vestberg
Techno Medica AB
Vällingbyvägen 137
162 63 VÄLLINGBY
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
carin73
Inlägg: 409
Blev medlem: tis 21 dec 2004, 10:29
Ort: Uppsala

Inlägg av carin73 »

Oj vilken effekt mitt första inlägg har fått. Bra! :D Och tack Anna för att du tagit kontakt med återförsäljare. :thumbsup:

Jag skall maila Babysense Sverige varifrån jag köpte vårt. www.babysense.se

Har bytt madrass i vagnen (inne-, utevagnen var förskonad!) och luftar numera madrassen samt handduk mellan madrass och larm. Inga nya problem med mögel.

Tycker det är konstigt att vissa har problem men inte andra. Alla sängar har väl perforerad sängbotten och med ett larm på så BORDE fukt ansamlas och ge mögel. Intressant input ang plastad frotté. Det har inte jag, men kanske skaffar nu när Father of Sons hade bra tips på sådant som andas. Min erfarenhet har hittills bara varit "svettigt".

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Klart det du säger har EFFEKT :lol:

Bra att du mailar babysense.se. De är de enda som inte hört av sig till mig med svar.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
carin73
Inlägg: 409
Blev medlem: tis 21 dec 2004, 10:29
Ort: Uppsala

Inlägg av carin73 »

Hej! :D

Klipper in svaret jag fick från Babysense i Sverige, efter godkännande från dem.

Vänliga hälsningar
Carin

****
From: Babysense Sverige [mailto:info@babysense.se]
Friday, October 27, 2006 11:29 AM

Hej igen!

Jag har inte tidigare hört talas om problemet med mögel i kombination med
andningslarm. Av tråden att dömma är det dock något som drabbat vissa
användare av andningslarm. Jag har varit i kontakt med tillverkaren och de
menar dock att det är mycket ovanligt. Under 15 års tid menar de att de
endast har hört talas om problemet vid fyra tillfällen. Med era samlade
uppgifter i tråden kan vi dock ge dem ett antal exempel till vilket är bra.
I nästa version av instruktionen ska vi se till att det finns med ett
avsnitt om detta för det är som du säger mycket viktigt!

Med vänliga hälsningar,

Carl
Babysense
***
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

Inlägg av J och Å »

Vi har också fått fukt/mögel. Endast i liggvagnen, som har åkt in och ut beroende på lur.

Kan inte det vara boven. Att "kylan" i vagnen tinas upp när den kommer in och kondensen leder till fukt och mögel.

Våra damer sover inte längre ute, och i och med det har fukten försvunnit.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Fast hos oss har det uppstått i spjälsängen inne. Min teori var den heta sommaren. Kanske har vi helt enkelt olika möjligheter till hur det kan uppstå eftersom vi delvis har haft olika miljöer och larm och ändå fått problemet... :? Inte blir jag helt klok på det i alla fall :roll:
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Puffar upp den här tråden då det nu har hänt oss.

Vi vädrar madrassen i Mejas liggvagn dagligen. Det är en gammal flatbottnad (trä) liggvagn och används inne och ute, vi har babysense larm...
Idag började larmet tjuta :shock: men Mejagos hade inte ens somnat än och låg och pratade :heart:
När jag lyfte på madrassen var den blöt på undersidan.

Drog mig till minnes denna tråd, plattan byttes mot den andra (som var kvar i kartongen) och endast ett par timmar senare börjar DEN..och där är fukt igen :?

Är plastfrotté lösningen?

Hur har det gått för er andra?

:-k

/Fjällmor
mari.g
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 sep 2007, 14:01
Ort: Luleå

Inlägg av mari.g »

Vi hade samma problem i vintras då det var KALLT o vagnen togs in och ut...
Tänkte oxå att det hade med larmet att göra, men jag vet inte. Det var dock värst runt "stagen" i liggkorgen. Dessa är av metall och det är klart att det blir kondens på dem när man tar in vagnen från -25 grader.

Hmmm... Har inte haft problem sen dess...

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
Marie
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 09:54

Inga problem

Inlägg av Marie »

Vi har nog haft tur för vi har inte haft några problem med mögel. Vi har både haft larm från techno medica och nu sist ett baby sence. Vi har alltid haft ett "icke svettande" madrass skydd...kanske är det det som gjort att vi klarat oss. Blev ärligt förvånad när jag såg denna tråd då jag inte trodde att sådant kunde hända :shock: :? . Vore intressant om någon som haft mögel sedan testar med ett annat madrass skydd, det blir kanske bättre??
Mamma till Tova 22/4-04 och Vilmer 24/1-06
Tova började vi kura när hon var tre månader. Hon sover numera hela nätter, skönt!!!
Vilmer har vi ända från dag ett bara använt verktygen med och han sover precis som han ska, hela nätter!
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Inlägg av LaQ »

Har också upptäckt mögel i spjälsängen! Vi har Babysense II där plattorna ligger på ribbad botten i spjälsängen. Plastad frotté och lakan på det.

I vagnen har jag märkt att det blivit fuktigt så den madrassen har jag vädrat efter varje lur och där har inte blivit något mögel.
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
mariaGW
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 20 sep 2005, 22:19
Ort: S?rmland

Inlägg av mariaGW »

Hej allihop! Måste få bidra med egna erfarenheter av mögel!
I Liggvagnen fick vi också lägga extra handdukar mellan madrass och larmplatta (Babysense) Det rann kondens varje morgon. Samma sak i spjälsäng, gemensamt för båda var tät botten utan hål. Efter att ha borrat många hål i spjälsängens bottenplatta blev det bättre men det blir fortfarande fuktigt varje natt och jag hänger upp alla sängkläder på vädring varje dag och ställer madrassen på högkant och det intressanta är att jag inte längre använder larm, barnen är stora nu men fortfarande blir det alltså fuktigt.... Den enda förklaringen jag har är att det är huset (som är riktigt gammalt) som bidrar stort till detta eftersom våra fönster också , höst-och vinter, rinner av kondens varje morgon. Den nya spjälsängen med ribbor till botten som äldste sonen fick när lillasyster behövde hans, har klarat sig betydligt bättre- men jag kör samma rutin även med hans sängkläder och madrass! Kall luft bidrar i detta läge till kondensen så varje morgon torkar jag upp rummet med att höja elementen rejält ett par timmar- inte så miljövänligt men ....det ska finnas sk "torr-bollar" på marknaden , typ Rusta och dylikt, som fångar upp fukt i rummen som jag ska försöka hitta att köpa och ställa vid sängarna, sen finns ju även el-drivna avfuktare men de låter...Anledningen till att man upplever fukten som så mycket större med andningslarmet tror jag är att hårdplast ju inte absorberar fukt utan således blir fukten i viss mån kvar på larmplattan oavsett handduk över eller inte! Och visst känns det olustigt, det är ju en eldriven mackapär trots allt larmet, så det är väl bra att företagen uppmärksammas!!
Sen kan man ju tillägga att vädring av sängkläder alltid är att föredra dagligen innan man börjar bädda, inte minst ur allergiaspekt med tanke på att kvalster stormtrivs i den varma fuktiga miljö man lämnar efter sig på morgon bland sängkläderna! :D :heart:
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Jag förstörde nästan min tjusiga 70-tals vagn på detta sätt ...
När det upptäcktes så slängde jag madrassen och lade en frottéplast runt andningslarmet (antar att det inte är så nyttigt för det heller med kondens i?). Sen gick det bra, men jag tog upp och vädrade/torkade den nya madrassen mellan varje sovpass. Lite omständligt.

Min man som arbetar med hus har gått en kurs om mögel och berättar att han aldrig skulle jobba utan munskydd i ett hus med svartmögel. Det sätter sig i lungorna och sitter kvar där resten av livet. :shock:
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"