Strul med middagsluren, 12 tim natt?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Lillsprudlis

Strul med middagsluren, 12 tim natt?

Inlägg av Lillsprudlis »

Vi har nu underbara nätter. Ok , det har vi haft från början (ta i trä) och det är ju Standardmetoden och Annas förtjänst :heart:

Men det strular så vid middagsluren (har gjort det sen mer än 14 dagar tillbaka och jag är så trött på det) och funderar på om jag redan nu ska införa lurar på 45 min-2 tim-45 min (dock har Victor rytm på 30 minuter som oftast och inte 45) och införa 12 timmars natt. Vi har ju haft 11 tim sen 1 månad tillbaka. Vad tror ni, erfarna :?:

Har nu försökt att hålla schema för Victor som är 3 månader 1 vecka. Det har funkat sådär. Jag har försökt att hålla detta i 5 dagar nu efter lite justering av morgonluren som jag kortat av och längre vakenpass (innan såg det i princip likadant ut sedan ytterligare 3 veckor tillbaka)
Det ser ut ungefär så här:
07. (ibland 07.10)-09. Mat 2 tim
09-10.30 sova 1 1/2 tim (Aldrig strul)
10.30-12.45 Mat 2 timmar 15 min
12.45-14.45 Sova 2 timmar Här strulas det nästan alltid (gjort det i 1 månad) vaknar efter 30 min och är vaken i vagnen, är jag ute och går kan han, om jag har tur, somna om efter 20 minuter. Är man hemma så är han klarvaken och vill komma upp. Har provat att ta upp honom för han skriker ju inte, bara tittar upp med sin nacke och ser sig nyfiket omkring. Han klarar då att vara vaken och pigg i 2timmar :shock: vill sen sova (som oftast) i 2 timmar och orkar vara vaken igen i 2 timmar. Men idag vagnade jag honom efter 30 min uppvaket, men fick hålla på i 50 minuter och han somnade aldrig. Tog upp honom och han kunde vänta på mat i 45 minuter, men ville sova efter 1 timme (hade ju varit vaken i 2 varav 1 timme i "vagnandets" tillstånd).Sov då bara 45 minuter och sedan ville lillen göra kväll (kl.16.45). Det funkar, kan man säga, varannan dag denna lur och varannan dag blir så här strulig. Jag kan ju inte ge mat direkt efter ett uppvak efter 30 minuter, han är inte hungrig heller, så vakentiden avslutas med ett mål istället.
14.45-17.00 Mat 2 tim 15 min
17.00-17.30 Sova 30 min ibland 45 min
17.30-ca 20.00 Läggas oftast mellan 19.45 och 20.15. Men när det blir som ovan , strul på middagsluren så får jag mixtra lite och som ikväll var han ju helt slut efter vakentid från 16.45.-19.10. Vägrar att börja morgonen 06.00 :!:

Han har klarat en natt på 12 timmar en gång. Annars har han 11 timmar 15 min som nattsömn. Inget nattmål.

Vad tror ni :?:
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Jodå :shock: vaknar kl.07.05. Sov således prick 12 timmar. Så jag provar idag med 45+2+45 som lurar. Synd för fm luren sitter som en smäck.

Kommentarer :?:
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Kunde inte........väcka....han sov så gott. Varför förstöra något som fungerar så bra? Ja, jag är nog lite velig. Vad tycker ni jag ska göra?
Han kunde ha sovit i 2 timmar om jag inte väckt honom......
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Nej, detta känns inte rätt.
Ska det vara så här :?:
Snälla, kan någon hjälpa mig :?:

Victor (3 1/2 mån) helammas (skriker då flaskan kommer fram). Vi har ett schema som jag försöker följa med marginalkvart fram till mittenluren. Det ser ut så här:
7-9 Mat (2 tim)
9-10.30 Sova 1,5 tim (ibland kortare men oftast 15 min längre)
10.30-12.30 Mat 2-2 tim15 min(12.45)
12.30-14.30 Sova 2 tim (kan ibland bli fram till 15.15 pga av uppvak)
14.30-17.00 Mat 2 tim- 2 tim 15 min (max till 17.15)
17.00-17.30 30 min lur (senast till 17.45)
17.30-20.00 Mat och nattslurk (natt allltid mellan 19.45 och 20.00).
11 timmars natt.

Han klarar av att sova 12 timmar, gjorde det bla i natt, sov till 07.30 i morse (jag försov mig :shock: ).

Men han vaknar ALLTID på mittenluren efter 30 minuter :evil: , ligger sedan i vagnen och tittar och ibland lyfter han sitt lilla huvud. Det tar oftast 30 min för honom att somna om, oftast inget skrik men oftast lite gnäll. Jag tycker att det hade varit roligare för honom att använda dem 30 min till något annat skoj under dagen än att ligga och titta på en liten figur framför honom.
Vad gör jag för fel :?: Fm luren har han aldrig uppvak på och natten sitter som en smäck. Ska man gå in i schemat och väcka honom verkligen efter 45 minuter på morgonen (hans rytm är dessutom 30 minuters) :?: :?: Där vi idag inte har några problem.

Snälla, någon med schemaerfarenhet. Vad ska jag göra :?:

Kram
Yvonne
T.P

Inlägg av T.P »

är ju ingen expert på schema direkt..men tänker lite med dej ändå :wink: är ju själv snart där
såg att det står
12.30-14.30 kan bli till 15.15..det blir ju 3 kvarts marginal :wink: istället för 15 min marginal
om och när du plockar upp honom 14.30 orkar han då vara vaken till 17 .00
eller han är vaken till 17 endast då du plockar upp honom 15
Men om du känner dej säker på att han klarar 12 tim natt..i o m han sovit 11 tim så länge..så kanske ändå 45+ 2+ 45 kan passa bättre
då har du 15.5 timmar totalt..och antagligen sover han ordentligt middagspasset
barn födda 04/06/08
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Om jag fattar rätt har det bara gått en vecka och det verkar som om tiderna följs lite sådär. Mitt förslag är att tro på schemat och följa det med bara marginalkvarten, aldrig mer, även om barnet varit vaket under sömnpasset så ta upp och låtsas som ingenting. Låt schemat sätta sig ordentligt. Sen.. om det fortfarande är problem, då kanske schemat ska ändras, men låt det få en riktig chans först.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack för svar. :!:
Det har hållt på i 1 månad så jag tycker vi gett det en chans och vi har haft scemat lika länge. Men vartefter han blivit större har också vakentiden ökats därför varierar scemat. Är det för mkt begärt att han sover
2 tim+2tim+30 min :?: jag funderar vilken förändring vi ev behöver göra för att mittenluren ska sitta.
Han sover så gott på första luren och behöver ha 15,5 timmar per dygn.
Jag har tagit upp efter 2 timmar på mittenluren, han somnar ju alltid om, även om det tar 30 minuter. Bara undrar om det ska vara så :?:

kram
yvonne
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej

Vid 4 mån hade vi följande schema:
07-08 amning
08-09 ensamlek i sängen,
09-11 sova
11-12 amning
12-13 lek
13-15 sova
15-16 amning
16-17 leka,
17-18 sova
18-18:30 amning
18:30-20 social delaktighet
20 sova natt.

Sov: 11 tim + 2 tim + 2 tim + 1 tim = 16 tim

Kram H
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

PS Tycker det låter som sista dagpasset kan variera 45 minuter? Tycker du ska följa tiderna mer exakt om det är så och lägg på lite mer attityd. Affirmation: Det här schemat är perfekt. :lol: Låta schemat vara exakt samma i alla fall en vecka. Prova inte olika varianter så snabbt utan tr ppå det. DS
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

ska vara: tro på det
Lillstrumpan

Inlägg av Lillstrumpan »

Hej!

Jag måste hålla med hjhelena. Tro verkligen på schemat. Jag hade också lite strul med lurar och så men när jag proppar lillstrumpan full med mat och verkligen tillgodosett hennes behov (umgänge, delaktighet och allt sånt) och det är dags för sovstund så drar jag på mig en ordentlig skopa av attityd av självklarhet och är inte rädd för att backa. Det gick också mycket bättre när jag lärde mig att backa, pyssla med nåt annat inte överfokusera på den lilla. Och vaknar hon så säger jag till mig själv när jag vagnar, "det finns inget annat alternativ än att somna om, nu ska hon sova så gott en stund till" och se, då gör hon också det. Jag har fått henne att somna om de gånger som jag trott varit omöjliga att de nånsin skulle gå :shock: , men med absolut total attityd av självklarhet har det funkat!
Men som sagt TRO på schemat och på dig själv... :D Heja!
Stora 0630 Lilla 0903
Lillstrumpan

Inlägg av Lillstrumpan »

och en sak till...

ibland när hon vaknar och gnölar lite så sätter jag igång och gör nåt som låter, typ drar igång dammsugaren :shock: slammrar i köket eller donar med nåt annat...och lillstrumpan somnar! helt galet kan tyckas blev hel chockad första gången!
Tänker ofta på det Anna säger om de där andra 17 bebisarna och 18 korna man måsta fixa med NU! och att den lilla som fått allt och lite till som den behöver bara ska sova så gott nu lite till, mamma har inte tid!
Stora 0630 Lilla 0903
kokos

Inlägg av kokos »

Det är ju väldigt effektivt att leva om lite. Då hör hon ju att du sysslar med annat och hon kan tryggt somna om. Och vad rent det blir hemma, elelr hur? Jag körde ofta dammsugaren på en av lurarna som strulade när min stora pojke kurades. Dusch med öppen dörr (badrummet var då bredvid Adrians rum) och sedan torka håret med hårblåsen var också en favorit. :lol:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack snälla ni för alla svar :!:

Vi är oftast ute och går vid mittenluren. Så jag traskar oftast bara vidare, han gråter sällan, det är mera bök och gny om ens det. Ibland ligger han bara och tittar och höjer huvudet så högt det bara går :lol: Sen somnar han om. Hemma får jag stå och vagna och det brukar vara bökigare att få till omsomning då på kort tid. Här kanske den nya dammsugaren ska invigas istället.
Vet ni vad :?: Idag när vi var på promenad, som vanligt, vad tror ni händer :?: Ingenting!! Han bara sover och sover och sover till 15.15 (fick väcka honom tom) dvs 2 timmar,precis som jag vill ha det. Nu när denna lur ev. äntligen sitter jag då ska vi väcka honom mitt i den för dop på lördag :? För noggranna anteckningar på hans tider och rytmen på morgonen fram till mittenluren har sett likadan ut med 15 min marginal sedan 1 månad tillbaka. Hur lång tid kan det ta innan poletten trillar ner, om man så säger :?:
Nej, jag kör nu på detta stenhårt. 2+2+0,5 ett tag till och ser vad som händer.

Kram på er!
Yvonne
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Liten rapport:
Har nu försökt att hålla mig till lurar 2+2+ 0,5. Vissa dagar funkar det utmärkt andra dagar måste jag improvisera. Vissa nätter blir 12 timmar andra 11 beroende på hur mittenluren funkat.

Behöver lite feddback på en dag som denna:
Vaknar 07.00 som vanligt (oavsett 12 eller 11 timmars natt). Vaken i 2 timmar. Sov 2 timmar i spjälsängen (funkar bra om inte natten varit 12 timmar då blir luren 45 minuter). vaken 2 timmar 15 minuter (kl.13.15). Läggs i vagnen och somnar på rygg under promenad, jag vänder honom på mage efter 10 minuter och går vidare. Vaknar efter 45 minuter (kl14.00) Ligger och tittar, lyfter sitt huvud men säger inget. Jag går vidare, efter 30 minuter utan att ha somnat om så börjar han bli ledsen så jag vänder honom om på rygg för att se bättre och då blir han lugn igen (kl.14.30). Jag fortsätter att gå men han somnar inte om. Kl. 15.00 hemma (luren ska ta slut 15.15). Ger mat och han lyckas vara vaken i 2 1/2 timma (kl.16.30) då han börjar bli ledsen. Lägger lillen att sova och han somnar och sover 1 1/2 timma till 18.15. Vi brukar påbörja kvällen med bad och allt kl.18.00. La honom nu ikväll 20.05 och han somnade in ordentligt kl.20.15.

Så vad ska jag göra :?: Snart ger jag upp :cry: Låta dagarna fortätta att vara så här utan något direkt schema. Vi har tre versioner. Det känns så tråkigt att inte kunna göra något vid denna mittenlur annat än att promenera. Kan inte träffa vänner på fika då jag inte kan lita på att han verkligen sover 2 timmar. Häromdagen vagnade jag när han vaknade efter 1 timma, det slutade med att jag vagnade i 50 minuter med en omsomning på 10 minuter. Känns inte så skoj när jag var tvungen att göra det när jag och andra mammor försökte träffas och fika. De undrar ju vad man håller på med :oops: "Ska du inte ta upp ditt barn som är så ledsen". Men det kanske ska vara så här :?:

Vad gör jag för fel :?: vad tycker ni att jag borde gjort idag ex :?:
Skulle jag försökt hållt lillen vaken i 3 1/2 timma :?: (14-17.30).Hur ska jag kunna "hålla schemat" :?: Brukar det vara så här :?: Fick tips av dig Mia att inte inför schema förrän 4 månader för att jag var stressad över det. Jag försöker nu att utkristallisera hans vanor men det är inte lätt. Vad tror ni :?:

Tacksam för råd
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"