Tips kring "kan själv"

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
LisaB

Tips kring "kan själv"

Inlägg av LisaB »

Hej,
Jag försökte hitta tips med hjälp av sök-funktionen men lyckades inte riktigt.

Jag har en 2:åring. Hon vill göra alltid själv vad gäller påklädning och vardagssysslor etc etc.. Det tycker jag är jättebra. Ju mer hon kämpar på desto bättre kommer det väl att gå....(vilket ju innebär mindre jobb för mig) MEN, ibland funkar det ju inte. Jag tar ett exempel.

Imorse skulle hon ha kaviar till ägget. Hon skulle själv givetvis. Det var inte så mycket kaviar kvar i tuben vilket gjorde det jättejobbigt för henne att få ut något och hon blev frustrerad. Jag började med att gå i pakt. Jag sa typ "vilken knasig kaviar, kanske går det bättre om vi hjälps åt". Det funkade inte. Sen försökte jag visa vart hon kunde trycka men då blev hon arg.. Jag tänkte att hon kanske ber om hjälp om hon får hålla på i en evighet.. och jag låtsades upptagen med att äta min gröt och stuntade i henne en stund.

Inget hjälpte, hon blev tokig på både mig och kaviaren. Det slutade med att jag sa att en sån dum kaviar som gör dig så arg får vi nog lägga tillbaka i kylskåpet. Det gjorde henne ju givetvis argare men efter en lång stund gick hon med på att vi skulle trycka på tuben tillsammans.

Det blev mycket tjaffs och ilska för en sån liten sak. Hur skulle jag ha gjort? Eller rättare sagt har ni några tips på hur man lättast hanterar "kan själv" när hon uppenbarligen inte kan själv...

Jättetacksam för alla tänkbara tips.
/Lisa
mamma till två små goingar födda 04 och 06.
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jag tror att jag hade framhärdat "vi gör tillsammans" och verkligen gjort det tillsammans också. Låtit hennes hand vara om tuben och sen lagt min runt om... Protester hade det säkerligen blivit - men samtidigt hade det ju också blivit resultat! Då brukar i allafall Gustav bli nöjd!

Han är verkligen i "kan själv-åldern" nu och får kämpa på mer än vad jag lät Axel göra i samma ålder. Märker verkligen resultat... Han lär sig mer och mer för var dag, men ibland måste man ju verkligen gripa in och hjälpa till!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

När det är sååå lite kaviar kvar så att man inte kan själv, då åker nya tuben fram här 8) :wink: . Ingen vill ha med en dum kaviar att göra på morgonen..

kokos

Inlägg av kokos »

father of sons skrev::D

När det är sååå lite kaviar kvar så att man inte kan själv, då åker nya tuben fram här 8) :wink: . Ingen vill ha med en dum kaviar att göra på morgonen..

Pappan i den här familjen brukar skynda sig fram med nya tuber, filmjölkspaket och annat som är på väg att ta slut eftersom han har en 30-åring hemma (jag) som blir TOKIG på att klämma och trycka.
:lol: :lol:
Vi ser till att ha tuber och liknande som det är lagom mycket i. Ett mjölkpaket kan det ju t ex vara för mycket i för att 2-åringen ska "kunna själv".
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
LisaB

Inlägg av LisaB »

Tack ja, en ny tub hade suttit fint. Det fanns dock ingen... Men jag fattar poängen. En god sådan.

Tålamod och kreativitet är viktigt, även om mornarna.. :wink:
mamma till två små goingar födda 04 och 06.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"