Vad händer med dagsömnen?

Skriv svar
Gäst

Vad händer med dagsömnen?

Inlägg av Gäst »

Hej!

Har nu letat runt bland en massa trådar, både jag och sambon, men inte hittat någon som matchar vår situation. Våra daglurar (eller Antons rättare sagt) funkar inte längre. Han är 6 månader.

Schemat:
Natt 19-07
Fm-lur 8.45-9.30
Middagslur 11.45-13.15
Em-lur 15.45-16.30

De senaste 4 (?) dagarna har ALLA daglurarna strulat. Han somnar inte alls, alternativt vaknar efter 20-45 minuter. Och skriker mycket. Jag har svårt att höra om det är ledset eller argt, jag som alltid kunnat vara ganska saklig med hans skrik. Känner mig usel som mamma just nu... :cry:

Just nu ligger han och snyftar. Eller så sitter han. För han har precis lärt sig sätta sig upp själv, och gör det hela tiden i sängen. Vi är alldeles tagna på sängen, vet inte hur vi ska göra. Förut har någon lur kaosat enstaka gånger, och vi har kunnat hantera det utan problem. Han sover generellt alla lurar inne i sängen, emellanåt i vagnen. I vagnen går det just nu lite bättre, han är inte ledsen, men sover inte hela tiden heller. Natten sitter fortfarande fint, han har 12 timmar natt sedan dryga tre månaders ålder.

Ramsar gör vi en gång när vi lägger honom, men den har aldrig tagit vid uppvak (aldrig behövts). Klassisk musik är krishanteringen, han blir lugnare en stund, men sedan skriker han upp sig igen. Vi lägger tillrätta ibland, om han har satt sig upp, men grundtanken är ju att han ska lägga sig ner själv. Buffning och solfjädring använder vi så sparsamt vi kan.

Jag vet, det låter jätterörigt nu, med musik och buffning och solfjädring och f-n och hans moster :evil: . På något sätt har vi förmedlat att sängen inte är säker på dagen, och säkert förvirrat honom med alla dessa verktyg som vi använt.

:?: Vilken strategi ska vi ha?
:?: Om han satt sig upp - vad gäller då? Vi ska ju inte lära honom att vi måste rädda honom då...
:!: Lite uppstramningsorder till oss tack! Just nu snurrar bara huvudet av allt skrik, och vi vet att vi förvirrar. Men inte hur man slutar förvirra. (inte minst sig själv).

/Antons mamma och pappa
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

jag vet att man inte ska tala om en massa faser hit och dit- de små utvecklas ju hela tiden MEN om det nu är så att han precis har lärt sig att sätta sig på egen hand KAN det vara det som skapar en tillfällig fnurra.

Vega har alltid varit känslig i samband med erövring av nya färdigheter- sätta sig upp, ställa sig upp, börja krypa, börja gå.

:arrow: Se till att han får ORDENTLIGT med tid att utföra sina nya färdigheter mellan sovpassen.

:arrow: Du säger att ramsan aldrig har tagit vid uppvak för det aldrig har behövts. Hur vet du det. Det är ju genom att ramsa vid uppvak han lär sig det. Ha lite bättre förtroende för lilleman tycker jag.

:arrow: Gå inte in och lägg tillrätta om det inte är absolut kris. Kan han sätta sig kan han alldeles säkert lägga sig ned på något sätt igen.

Det är så lätt att starta underhållning när det börjar strula lite, särksilt om det fortsätter i några dagar, mitt råd ( vis av erfarenhet :wink: vad härligt att kunna säga så) är att backa och framhärda med tider så kommer det sätta sig på plats snart igen.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Linda

Tack för att du svarade. Ja, vilken panik man får först, när strulet håller i sig. Nu har vi coolat ner oss, och det har funkat liiite bättre idag. Mycket gnäll och stökande innan han spmnar, men han somnar iaf.

Han har också börjat ställa sig på knä och hålla i spjälorna, och kommer inte ner själv. Då har vi lagt tillrätta (när han ber om hjälp :!: , inte innan). När han bara sitter rakt upp och ner så får han lösa det själv. Det vet vi ju att han kan.

Och du har helt rätt vad gäller ramsan. Hur vet vi att han inte lyssnar? Nej, det vet vi ju inte... :oops: :D . Nu är det dock ramsa som gäller vid ledsamheter som inte klaras av själv.

:!: Mycket mindre spring, mycket mer förtroende. Tålamod. Och ramsa med sjävlförtroende, fast inte så mycket att det blir underhållning. Det är vår strategi.

/Jennypenny
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej alla kloka!

VI behöver nog lite mer hjälp nu. Det strular fortfarande. Anton sover inte som han behöver på dagen. Det tar MINST 15 min att somna, 15 minuter av skrik och gnäll :cry: . Han vaknar alltid 15-45 minuter för tidigt. Ibland somnar han om mha ramsa, ibland själv, oftast inte alls. :?

Det är som att han inte kommer till ro. VI har funderat på om schemat är ok, och ändrat lite (fast inte mer än 15 minuter framskjuten middagslur och en 20-minutare istället för en 45-minutare på em). Han får göra av med mycket energi, krypa runt massor under vakentid. Han får social delaktighet, hjälper till att diska plocka bära läsa tidning mm. Han njuter av sin ensamlek på morgonen. Han äter som en liten häst, så mätt är han. Vi kunde vara bättre på att vara ute, men minst 1 gång om dagen, oftast 2 är vi ute.

Vakentiden är han pigg, men oftare och oftare lite gnällig. Dock förvånansvärt glad med tanke på hur trött han egentligen borde vara.

Vi försöker verkligen att inte starta underhållning, går bara in om han är tokledsen (kanske en gång/dag går vi in). Däremot har vi tagit upp honom lite för tidigt ibland, för vi inte orkar lyssna på hans gråt mer.
Mycket mindre spring, mycket mer förtroende. Tålamod. Och ramsa med sjävlförtroende, fast inte så mycket att det blir underhållning. Det är vår strategi.
Dålig resultat efter en vecka...

Pappa är skeptisk till vår dagramsa som är: Sov så gott Anton, vi ses om en stund. Jag tycker den verkar alldeles normal och bra.

HUr ska vi göra :?: Hur gör man en minidagkur :?: Är det det som behövs :?: Natten är skön :sleep: , då sover han 19-7 med lite mellansnack (inte ledset, och utan åtgärd från oss) vid 6-tiden.

Han är alltså aldrig kurad, utan standardmodellad. Vi tar gärna emot råd, baksparkar, tålamodspeppande mm mm...
Mamma til Isak f.30.03.06

Inlägg av Mamma til Isak f.30.03.06 »

Berre ein liten tanke - Det endrar sikkert ikkje så mykje i forhold til problema med å sovna, noko eg enno ikkje har opplevd slik utanom einstaka gonger, men likevel ein tanke. Trur du han hadde orka f.eks. 2 timar på morgonen? Han har jo to rett lange pass på 2 1/2 time på etterm., han vert ikkje for trøytt då?
Sjå bortifrå dette om de synest de har endra nok denne veka..

Ramsan er naturlegvis god nok,- få berre far bort frå den tanken - det gjer nok ikkje ramsinga hans betre om han tenker på det! (som du allereie veit :D )

Kan ikkje gje andre råd, det er nok ein liten minidagkur som må til. Håpar nokon meir erfaren kan bidra. Lykke til!
Anette :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Anette!!
(Jag ska snart svara på ditt mail... :oops: :roll: . Han är ju så söt, Isak :D )

Jag ska säga till sambon att ramsan är jättebra! Vad gäller schemat så är jag rätt nöjd med det. Egentligen. Fast uppenbarligen inte Anton... Nancy har lovat hjälpa mig lite med schemat imorgon (tack snälla :heart: ). Han är inte så sömnig längre, så vakentid på 2,5 timme går fint, till och med 3 timmar går bra i nödfall. Du kanske har rätt i att han klarar mer på morgonen också.

Idag har vi jobbat hårt på att göra av med massor av energi - städat garderoben, spikat hyllor, tvättat, diskat (Anton satt i blöja i vasken och käkade skum :lol: ), varit i lekparken i en timme där han kröp runt på marken och försökte äta maskrosblad mm. Jag är helt slut. Och sömnen gick också lite bättre idag. Tog lång tid att somna, men sedan sov han nästan hela lurarna iaf.

KÄnner mig lite långrandig nu. :? Jag får nog god hjälp av kloka Nancy imorgon! :D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

JennyH skrev: KÄnner mig lite långrandig nu. :? Jag får nog god hjälp av kloka Nancy imorgon! :D
Hej Jenny! :D

Då avvaktar jag, du är ju i Nancys kloka famn :wink:

Krama henne från mig!
och en till dig själv :heart:

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Fjällmor! :D
Och kram!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej du! :D

I väntan på Nancys klokheter :lol: tänkte jag komma med en fundering:

du har redan flyttat på tiderna - dvs kontrollerat om det är med vakentid som efterfrågas.

Hugo hade ne period i julas - då skulle han fylla sju månader - då just en av daglurarna krånglade. Så här gjorde jag:

Jag (som du) flyttade på sovtiden en kvart, och precis innan läggningen gav jag honom en minimalisk slurk välling som "fösare" och signal inför "nu skall vi strax sova." Det handlade inte alls om att jag trodde at han inte åt sig mätt - han har alltid ätit som en mindre kompani - men jag tänkte att det är sövande, och det är han också van vid från yngre åldrar. :idea:

När det hade gått 40 minuter av hans sovpass (han brukade vakna till efter 45 min. mitt i långluren) parkerade jag mig utanför hans rum med en god bok, och ramsade vid första lilla oroliga öh, som signalerade, att han höll på att vakna. Mota Hugo i grind. :wink:

Denna lilla "minikur" höll jag på med i några dagar (fem?), och sedan var det bra.

Så jag funderar på om du kan göra något liknande, kanske?

Nancy..? :roll:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Idag får vi förnämligt besök :D

Ser att ni har höga förväntningar på "klokheter" kära vänner så det gäller ju att leva upp till dem... :roll: :wink: :lol:

Har suttit och lurat på försök till "checklista för krånglande daglurar" (inspirerad av alla fina råd som redan givits i tråden) och kommer att använda JennyH som försökskanin :D :twisted: :lol:

:idea: Checklista
-förhållningssätt/attityd: litar jag på min och barnets förmåga :?:
-ramsa: inse att den är lika mycket ”värd” som buff etc.
-ett besök i rummet per dag är ett för mycket (tills dess att schemat sitter)
-ner kommer man alltid… (från sittande, knästående, stående)
-mättnad
-klädsel
-schemaöversikt, vakentid kontra sömn
-”skratt till daglureriet”
-ramsträning
-dubbla budskap med ramsa och sen annan åtgärd
-skrik ofta ”missnöjes-nu”, ej att ”mamma övergivit mig”
-att det inte är synd om barnet som får mat, kärlek, delaktighet och gosig vila i ombonad säng, har man tråkigt kan man alltid peta på sina fötter eller tugga på en filt… :roll:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"