Större barn som slår min lille - hur göra?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Working Mom

Större barn som slår min lille - hur göra?

Inlägg av Working Mom »

När vi är på öppna förskolan är det en 2-årig kille som alltid knuffar, slår, tar leksaker osv. på/från min 10-månaders lille grabb. Inte bara på honom föresten, utan egentligen är allmänt störig mot alla andra barn. Mamman väljer att inte göra något, inte säga något, inte se något, även om det händer precis framför henne. Kan man säga till andras barn om deras föräldrar inte bryr sig??? Hur ska jag göra? Min son gör sig riktigt illa ibland pga den här pojken. Jag vill inte att han skall ta efter honom, att han lär sig att det är OK att göra så här... är jag för känslig?
Working Mom
lillith

Inlägg av lillith »

Du är INTE för känslig. Ditt barn ska skyddas till varje pris, i alla lägen, och det är ditt jobb! Gå emellan, stoppa handgripligen ev. små nävar på väg mot din lilleman och tala om för 2-åringen (glatt) att ska han leka med er får han klappa fint, annars får han "leka"(?!) någon annanstans.
Jag har märkt att "klappa fint" är något slags allmängiltigt förhållningssätt bland de flesta föräldrar man stöter på i småbarns-Stockholm, de flesta gör så med egna och andras barn när någon blir lite för upphetsad i leken. Ingen tar illa upp. Även om den frånvarande mamman skulle bli lite stött har du garanterat stöd av de flesta andra runt dig + personalen. Jag skulle till och med be att få tillbaka leksakerna som ryckts ifrån din lille och peka på andra som 2-åringen kunde leka med, men det är jag det! Kanske vaknar mamman ur sin dvala på kuppen och fattar galoppen...
Lycka till,
lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
Therese

Inlägg av Therese »

Håller helt med lilith. En 2-åring vet ju inte hur man beter sej mot alla här i världen utan det måste vi visa honom. Om nu inte mamman är engagerad så är det ju jättebra att nån annan är det, för hur ska han annars lära sej stackarn.
Skulle min 2-åring göra "orätt" så vore jag tacksam om nån (om jag inte såg det förstås) visade henne till rätta. Sker det bara på rätt sätt så blir det inga problem.

Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"