JH skrev:Naturligvis får man inte slåss för det, men för henne är det säkert så att hon blir arg/ledsen och då agerar ut på detta sätt, och inte vill man "klappas och kramas" när man är arg, det vill inte jag i alla fall...

Här är det inte fråga om vad man (barnet) vill och inte vill; här är det fråga om vad man gör och inte gör.
Koppla bort känslorna allså och tänk beteendefostran

Att slå är och förblir oacceptabelt i umgänget med andra människor.
"Man slår inte, man klappar, så här." Och så tar du de små händerna och låter dem klappa, i ett grepp som inte tillåter någon som helst smitning eller protest. Skriks det och slingras och gapas och protesteras, "hör" du det inte. Du genomför, klappar och klappar, och/eller lägger armarna om offret (fortfarande i ett grepp som inte går att slingra sig ur) och håller dem kvar där, medan du mal på, oberört och lugnt: "Så ja, precis så gör man, man klappar och kramar, man slår inte, man klappar. Jättebra!"
Släpp inte förrän du känner att barnet "landat" i lektionen du håller och att offret lugnat ner sig och känner sig gottgjort.
Den reaktion som du beskriver som "rent spontan" - att du "tagit tag i henne och sagt till henne på skarpen, att 'så där får man ABSOLUT inte göra, och titta nu så ledsen kompisen blev'", är den för dagen uppmuntrade och tillskyndade av samfälld barnpsykologexpertis. Man ska ta tag, hålla fast, ryta NEJ, samt, inte minst "viktigt", skuldbelägga riktigt ordentligt, så att barnet skäms, helst gråter. Ja, barnet SKA gråta. Dit ska vi nå!
Som du märker hjälper inte den sortens behandling alls, dvs når inte sitt syfte. Smarta små barn lär sig snarare att slå i fred, om man säger. Det kallas tjyvnyp. Utvecklas gärna senare till mobbing.

Våld ska bekämpas med kärlek, om inte alltid i känsla (vilket ju är omöjligt) så i handling.
Experternas "råd" här, som jag inte alls ställer mig bakom, pläderar för hot, skuld och skam, vilket är gamla lika beprövade som värdelösa uppfostringsmetoder (skamvrån är ju f ö också återinförd). Vad om möjligt värre är, saknas hos de goda experterna insikten om det fundamentalt avgörande i sammanhanget: gottgörelsen.
Den påtvingade kramen, det (med eller mot barnets vilja) genomförda klappandet, uträttar två magiska ting:
1. skapar ett mönster för gottgörelse. Ond beröring - avsiktigt ond eller ej - ersätts med god. Barnet blir inte bara skamset "hängande i luften" utan att känna sig förstått och utan att få sig anvisat en väg ut, den RÄTTA vägen i motsats till den felaktiga;
2. etablerar med tiden och vanan en s k positiv hämning. Positiva hämningar är socialt och normerande livsnödvändiga. En fungerar t ex just så: "Jag har lust att slå. Men jäklar! Det är ingen bra idé. För då får jag inte vara med, jag blir utesluten ur gemenskapen, jag får inte vara med de andra. Och det är det inte värt. Alltså ska jag inte slå". Eller, helt banalt: "Jag har lust att slå. Men slår jag så måste jag krama, och krama honom / henne vill jag ABSOLUT inte. Alltså låter jag bli att slå."
Hade alla små barn fått tillägna sig sådana positiva hämningar, vilket man alltså inte hjälper dem till via straff och skuld utan genom gottgörelse och konstruktiv ledning ut, hade vi, vågar jag påstå, inte haft så många fullständigt ansvarsbefriade, hämningslösa våldsverkare som Mihail Mihaliovitch et consortes som vi har i västvärlden i dag.