börjat med kuren ikväll, behöver råd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
akvileja1

börjat med kuren ikväll, behöver råd

Inlägg av akvileja1 »

Hej!

Vi har börjat med kuren ikväll. Vi kan inte vänta längre känner vi utan att nån av oss kommer att bryta ihopa av sömnbrist annars. Vår flicka på 8.5 månader(och vi) behöver få sova.

Kvällen började med att jag fick buffa henne i ca 20 min under protester från henne. Hon slappnade så småningom av och började "grymta" som hon brukar göra när vi vagnar henne och hon skall till att sova. När hon tystnat gav jag henne ramsan på väg ut och fortsatte utanför dörren. Hon började protestera på första versen men när jag sagt den fjärde var hon tyst och vi har inte hört ett pip från henne sen dess. Hon har i ca 2 månaders tid vaknat första gången efter 45min, vidare har hon tidigare vaknat ca 1gång/timme under natten. Nu sover hon fortfarande :D :shock: .

Det jag undrar nu är hur jag skall bete mig när hon vaknar igen. Skall jag gå in och lägga henne tillrätta på en gång och buffa?

Tacksam för all hjälp som kan fås!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra början :wink: Men du borde veta, innan, vad du ska göra, sedan :!: Mera och kontnuerlig påläsning anbefalles alltså :!: Lathunden, om inte annat, bör man ha klistrad på näsan :lol: Inte bara före utan också under pågående kur :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
akvileja1

Inlägg av akvileja1 »

Hej Anna!

Jag tycker att jag läst på och läst på men känner mig ändå osäker.

Hon vaknade 01.45 första gången och började jobba upp sig på en gång. Jag gick då in till henne och började buffa henne. Det blev en del protesterande. När hon började lugna sig och jag buffade lugnare började hon protestera högljutt igen. Jag buffade då "hårdare". När hon lugnat sig så pass att jag kunde ta bort händerna gick jag därifrån, ramsade på väg mot dörren ramsade tre gånger utanför. Hon började protestera höljutt igen och jag ramsade på ett par ånger till. Protest protest. Jag gick in igen lade henne på mage och buffade.
Den här proceduren upprepades i ca 30 min. Då hade hon lugnat sig och jag fick sista ordet utanför dörren.under den här proceduren hade jag varit ute och ramsat 3ggr och gått in och buffat henne igen. Därefter sov hon till 06.15. Samma procedur som ovan upprepades men tog 45 min. Därefter somnade hon och jag väckte henne kl.8.

Jag börjar frukta att jag ramsar för lite och är "mesig" och går in för fort till henne och att det ska bidra till att det är buffningen som kommer att ta över i stället för ramsan.

Vad tycker du utifrån den här informationen?
br

Inlägg av br »

hej

strålande inledning!! Och jag är inte den bästa experten här (det var såå länge sedan jag kurad!) men buffningen ska man ju inta använda sig av mer än inledningsvis, kommer inte ihåg om man redan andra bnatten inte ska buffa, men det står ju i lathunden/shnboken.

Låt inte buffningen ta över och arbeta på ramsan. Låt ramsan sjunka in innan du går vidare- - Allt hur du ska göra står i den lathund som finns här. när vi kurade fanns inget forum, vi hade endast lathunden att gå tillbaka till och även om vi hade äst den tusengånger så fick vi alltid svar på våra frågor,

Efter denna första natt som ju gått hur bra som helst så är det "bara" att jobba vidare!!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
akvileja1

Inlägg av akvileja1 »

Hejsan!

Tack för ditt svar!

Det är nog bara jag som är osäker. Attityden sitter kanske inte riktigt som den ska än. Jag har haft väldiga problem att "hantera" hennes gråt och skrik sen hon föddes, dvs det har skurit i hjärtat på mig. Jag har jobbat på det och tycker att det går bättre och bättre.

Jag läser och läser, som sagt, i lathunden. Skall ramsa lite mer inatt och buffa så lite som möjligt och hoppas på det bästa. Det känns jätteskönt att hon lyckats sova så länge i sträck :D .

Har inatt sovit utanför sovrumet på en madrass. Misstänker att hon blir störd av mig på nätterna, vi sover i samma rum.
akvileja1

Inlägg av akvileja1 »

Hej igen!

Det är en sak till jag undrar. Nät jat sett på DVD:n så ser det ut som om dom ramsar när dom står vid sängen och solfjädrar barnen. När jag läser i lathunden står det att man inte ska ramsa vid sängen. Har jag uppfattat fel? Hur ska man göra?
br

Inlägg av br »

frågan har varit uppe förut, kolla gärna via sökfunktionen på andra trådar! men det är så att man ska ramsa utanför. Följ lathiunden och se DVD som en instruktion om hur man ramsar men på fel plats så att säga.

jobba på attityden!! Jag kommer ihåg att dte ibaknd kändes lite motigt men vad var alternativet? Att gå tillbaka till livet före kuren? nä, inte för oss ialla fall.

jobba med ramsan, du kommer att ha användning för den under lååång tid.
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Av bl a inspelningstekniska skäl ramsade jag vid sängen - dessutom med ljuset tänt, eftersom kameran inte kunde filma i mörker. Så ska det förstås inte vara, men här behövde jag visa hur saker och ting går till.

Med första utgåvan av Sova hela natten-boken medöljde en liten lapp där detta förklarades och vad som gäller i verkligheten, så att säga. I andra utgåvan står det tryckt på sidan mittemot dvd-plastfickan.
akvileja1

Inlägg av akvileja1 »

Hejsan!

oj då, den texten missade jag :oops:
Vi är nu inne på vår tredje kurnatt.
Den första läggningen var det livat i luckan men vi lyckades få till det tillslut och hon sov sammanhängande i flera timmar vilket hon inte gjort på länge nu.

Andra läggningen blev ganska mycket en repris av den första men jag ramsade mer utaför dörren och backade mer den kvällen. Det tog 30 min innan hon lugnade sig. Jag gav henne då bekräftelseramsan. Hörde henne skruva på sig lite och sen var det tyst. Hon sov då 6,5 tim i sträck första omgången innan hon vaknade :D . då satt hon upp i sängen och protesterade högljutt. Jag lade henne tillrätta och buffade. När hon lugnat sig gick jag ut med ramsan och bekräftade. Hon somnade då. Hela proceduren tog 5min. Kan jag ha gått in i onödan?

I kväll var hon väldigt trött när jag lade henne. Jag lade henne tillrätta, buffade en omgång. Gick ut och gav henne bekräftelsen utan ramsa x 4. Har inte hört av henne sen dess. Den proceduren tog nog 2 min.

Buffar jag för mycket tro, tex ikväll? Skulle jag ha ramsat ikväll eller räckte det med bekräftelsen? Tänkte om hon blir förvirrad?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

akvileja1 skrev:Buffar jag för mycket tro, tex ikväll? Skulle jag ha ramsat ikväll eller räckte det med bekräftelsen? Tänkte om hon blir förvirrad?
:D Bra jobbat :lol: Men jag förstår inte riktigt vad du menar här. Bekräftelsen är ju ramsan i ett mjukare, just bekräftande tonfall.

Knner du att du trafikerar för mycket - men det verkar det ju inte som du gjorde - ska du ta vara på den känslan och backa, avvakta, alltmer.

Men du är bara inne på tredje kurnatten och då kan man gott buffa som markering helt kort när man lägger. Sedan ska ramsan ta över - och även den ransoneras :wink:

Jag tycker det låter som om du sköter dig strålande :lol:
akvileja1

Inlägg av akvileja1 »

Hej!

Tack för din uppmuntran!

Jag kan ha missförstått detta med bekräftelse och ramsa. Jag har tolkat det som att ramsan drar man x 4 och bekräftelsen x 1. Alltså, när jag lade henne igår kväll gick jag ut och gav, vad jag trodde var att betrakta som bekräftelsen. Jag drog alltså inte ramsan x 4 innan. Skulle jag ha gjort det kanske och avslutat med att bekräfta?

Inatt har hon vaknat 6ggr varav 4 mellan 03.30 och 05.30. Första gången hon vaknade 00.30 var det under högljudda protester. Jag gick in och buffade henne ett par gånger och drog ramsan hon var då lugn ett tag sen började hon skrika upp sig igen. Jag drog då ramsan och hon protesterade högt. När det gått en stund gick jag in igen och lade henne tillrätta och buffade några gånger och ramsade igen. Sedan väntade jag en stund och hon lyckades komma till ro själv efter ett tag.

Andra gången vaknade hon 01.45 med högljudda protester. Tidigare procedur upprepades.

3:e-6:e gången hon vaknade gick jag inte in utan rmsade och väntade. hon lugnade sig och skrek upp sig. Jag ramsade igen och efter ett tag lugnade hon sig och bökade omkring gnällandes i sängen och somnade. Jag sa då inget när hon lugnat sig. Skulle jag ha bekräftat med ett gonatt, sov gott de gångerna?

Imorse väckte jag henne och hon var glad som en liten skit :D .
akvileja1

Inlägg av akvileja1 »

Glömde säga att de gångerna hon vaknade i morse och jag inte gick in så tog procedurerna kring 5 min innan hon somnade själv.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra jobbat :lol: Fortsätt minska trafiken. Helst ska den upphöra helt. Och det är ingen bra ide att gå in mer än en gång (i katastroffall) per vakenomgång. Sedan är det ramsan som ska ta över.

Bekräftelseramsan kallas så p g a tonfallet bara, inte antalet ramseomgångar. Den ska alltså också vara x4. Du kan emellertid dra ihop den med påminnelsen så snart hon tystnar under påminnelsen.

Läs på i Verktygslådan om du fortfande är osäker - det får man inte vara :!: Det gäller att veta exakt vad man gör och varför - innan. Annars är det lätt hänt att man börjar "fråga" barnet. och första steget dit brukar vara att fastna i buffningsträsket / övertrafikeringen.

Ha Lathunden klistrad på näsan :!: Jobba på fint nu, målmedvetet och säkert :wink:

Pris och beröm :lol:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej akvileja! :D

Du har fått så kloka svar. Jag vill bara hoppa in och säga:

:arrow: Snyggt jobbat :!: :lol:

/Fjällmor
akvileja1

Inlägg av akvileja1 »

Hej och tack för ert stöd!

Igår kväll var det högljudda frågor vid läggning. Jag buffade henne en omgång och ramsade en omgång då började frågorna. Jag ramsade igen och skramlade i köket och höjde ljudet på tv:n. Hon dämpade sig en aning för att sedan skrika upp sig igen. När jag tyckte frågorna varit tillräckligt högljudda tillräckligt länge ramsade jag igen men det hjälpte inte. Jag gick då in till henne och lade henne tillrätta, körde en omgång buffning och ramsade sedan. Efter en stund lugnade hon sig och jag bekräftade, sen somnade hon. Proceduren tog nog 10 min. Sedan sov hon 11tim med ett kort avbrott på ca 2min då jag ramsade och hon lugnade sig och somnade om :P ! När morgonen kom väckte jag henne glatt och käckt. Hon hoppade upp och var redo för en ny dag med ett leende på sin lilla söta mun! Vilken härlig natt :P !

Ikväll var hon så trött igen när jag lade henne så hon reagerade inte när jag ramsade. Få se hur den här natten blir..
Jag har nu sovit utanför sovrummet på en madrass. Kan jag flytta in i sovrummet igen så småningom (skulle vara väldigt trevligt :D ) eller blir jag en störningsfaktor? Kommer hon att reagera annorlunda då jag ramsar om hon hör mig i rummet istället för utanför? Jag upplever det som att det är då som att hålla fram en påse godis under näsan på ett barn men barnet får inte ta nåt godis. Har jag fel?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"