standardmodellen för 7 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Happy

standardmodellen för 7 veckors

Inlägg av Happy »

Hej!

Har varit inne på detta fantastiska forum en tid och kikat och fått inspiration! :-) Vår flicka är nu 7 veckor och jag har lite löst kört med standardmodellen sen hon var ca 4 veckor. Jag har dock inte spikat nåt schema utan ammat enligt modellen och försökt hålla 2-2 så gott det går.

Våra kvällar med henne är dock trassliga.. Hon sover natt från ca 22-23 till 07-08 med en amning ca kl 03:30 och är sen ännu hemskt trött på förmiddagen och sover oftast lätt 2-2½ timme mellan ca 10-12. På eftermiddagen sover hon också en lur som ibland är lite svårare att få ihop och sen mot kvällen efter kl 18 så vill det ibland inte bli nån lur, och blir det så är hon alltid på dåligt humör och gråter mot 20-tiden då hon vaknar vare sig hon sovit eller inte. Har funderat om jag borde börja spika ett schema och lägga henne för nattningen redan kl 20 med förmodad morgon ca kl 07..?? Är detta rimligt för henne?

Har börjat lägga henne att sova på mage på dagtid och buffar henne till sömns lätt, men på kvällen då jag ska lägga henne för natten så har vi ibland jättestora problem att få henne att somna i pinnsängen. Ända sen hon föddes så har hon alltid somnat in vid bröstet och jag har lyft över henne i pinnsängen, och har jag tur så vaknar hon inte. Vet ju att detta inte är bra och att det är på tiden att hon kan somna in själv nu (vilket funkar ganska bra på dagarna). För nån kväll sedan vaknade hon varje gång jag lyfte över henne i pinnsängen och då jag provade buffa henne så gallskrek hon och vi tog upp henne till sist (borde väl ha haft mera tålamod, men hon var hysterisk!) Slutade den natten kl 02 med att hon somnade i bilstolen (!) som vi lagt i sängen hennes som vi vaggade ;-)....
Vet att vagnande rekommederas men vi bor i 2-plan och vill hellst inte slimppa vagnen upp och ner varje kväll.

Skulle vilja få våra kvällar att gå smidigare. Och hur många timmar på raken på natten borde hon kunna sova nu vid snart 8 veckor?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen till forumet! :D

Vid ca två månaders ålder klarar hon 8 timmar i sträck utan mat. Du kan ju välja att lägga henne tidigare, ha kvar nattamningen och låta henne sova till morgonen (7 eller 8, beroende på vad du väljer) efter det.

När min Vera var några månader, så hade jag inte hittat standardmodelle eller SHN-kuren, men hon var också väldigt trött på morgonen och förmiddagen.
Jag ammade ofta runt 6 eller 7 och sedan sov hon direkt två timmar till. Så om din tjej indikerar att hon vill sova mer på förmiddagen, så kanske det räcker att hon är vaken 1,5 eller 2 timmar.

Tänk på att hon ställer frågor och undrar vad som gäller. Du ska kunna svara utan att darra på mansketten. Är det sova som gäller så är det sova. Då ska du veta att hon ät proppmätt i magen, så att hon känner sig helt trygg och kan komma till ro.
En av principerna med hela Anna Ws teori är att barn ska vara medvetna om att de somnar och vi ska lära/hjälpa dem att komma till ro.
Så det är bättre att hon vaknar innan du lägger henne. (Dock inte nödvändigt under nattamningen).
Så ge henne utrymme och möjlighet att komma till ro själv. Rusa inte till henne så fort hon ger ifrån sig minsta ljud utan avvakta tills hon ställer allvarliga frågor om vad som gäller.
Och lugna henne i sängen, lyft inte upp och bekräfta hennes oroliga frågor.

Spjälsängen går alldeles utmärkt att ha. Det man kan göra om man tycker att den är lite stor är att lägga ihopvirade handdukar under lakanet.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"