Nattning av 2 mån-bebis i ljus eller mörker?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lena

Nattning av 2 mån-bebis i ljus eller mörker?

Inlägg av Lena »

Hej alla! :D

Är nyfiken på hur mörkt ni har i rummet vid själva nattningen. Går ni in i rummet och lägger barnet i mörker eller lägger ni barnet i lite mer ljus och släcker sedan när ni går ut? Är mest intresserad av svar gällande små bebisar typ mindre än 3 mån eftersom min aktuella älskling är 2 månader.

Med den större tjejen hade vi halvskumt, inte helt mörkt, för hon nattades i vagnen som stod i vardagsrummet utanför sovrummet. Nu med dotter nr 2 bor vi annorlunda i lägenheten (har flyttat om en del förra året) så nu nattas lilltjejen i vagnen inne i vårt nuvarande sovrum och där är beckmörkt redan när jag lägger ner henne i vagnen. Funderar på om det vore bättre för henne att bli lagd i lite mer ljus så att hon ser var hon läggs? Å andra sidan är det ju just synintryck som aktiverar de små hjärnorna och det vill man ju undvika så dags på kvällen. Synpunkter?
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
T.P

Inlägg av T.P »

min lille läggs i vagn ute i hallen som är släkt..men han ser vagnen ändå..efter tillrättaläggandet så ser jag till att det blir beckmörkt!

hoppas allt är gott med dej Lena :)
barn födda 04/06/08
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej :!:

Vi lägger Victor i vagnen som står i vårt sovrum. Jag gör mörkt (inte beckmörkt). Lägger honom i vagnen när jag släckt i rummet och persienner nerdragna. Fungerar jättebra. Han sover i vagnen även dagtid så jag tror han känner igen sig.

Lycka till :!:
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Lena

Inlägg av Lena »

Hej igen vänner!

Har inte tänkt på att höra av mig i den här tråden. Man vill ju följa upp sina trådar såklart, men tiden liksom bara rasade iväg :D Tack för era svar. Vi kör på som vanligt att natta i (nästan) beckmörkt rum. Nu funkar det utan problem. Skon klämde inte i mörkret :wink: utan i min egen miss att inte fortsätta backa i takt med den lilla älsklingens framsteg. Vi var nästan hemma med nattningarna, men det var nåt som inte riktigt stämde helt så jag funderade på om det var mörkret, men kom sedan till insikt om anledningen. Om ni är intresserade kan ni läsa detaljerna i min andra tråd (om nattning av 5 v-bebis, tråden heter så även om åldern ju är en annan nu :lol: ).

Visst är det magiskt härligt att ens målmedvetna arbete kan ge så fint resultat. :D
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"