Magläge vid promenad?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TinaT

Magläge vid promenad?

Inlägg av TinaT »

Hur gör man då sovpasset infaller under promenad? Då kan man inte använda sig av larmet. Lägger ni era små på mage även vid promenad? Hur får man till en god sömn?

Jag har lagt min lilla son 6v på rygg eller sida vid promenad men han sover mycket lätt och vi får inte till de långa sovpass han så väl behöver och vill ha. Jag måste lämna och hämta storebror från dagis och det tar lååååång tid att gå dit och hem (10 minuter om man går direkt som vuxen :D ). Vilket är bra att storebror får plocka blåbär, titta på världen och springa av sig i det fina vädret. Men följden blir att vagnen med lillebror stannar från och till och då vaknar han. Jag försöker hålla i gång vagnen för att han inte ska vakna även då vi står still men ibland måste jag jaga storebror som försvinner in i skogen från stigen. Idag försökte jag att han skulle somna då vagnen stod still men det funkade inte heller. Han vaknade ändå. Jag vagnar om för att han ska sova vidare men sömnen får inte samma kvalitet märker jag.

Någon som har råd och tips att ge?
Elle

Inlägg av Elle »

Hej TinaT!

Lägg honom på mage även vid promenad. Då vagnen är i rörelse fungerar ju inte larmet så då får du ha lite extra koll. Men ha på larmet ändå då det funkar när ni stannar under promenaden. Mitt råd är att du söver sonen innan promenaden börjar, då vänjer han sig inte vid att avgnen måste vara i rörelse för att hans ka kunna sova. Lägg tillrätta, vagna kort och ngr skak på handtaget. Avvakta tills sonen somnat, låt det gå 10 min och sedan kan du lugnt börja promenera. Om han ev vaknar upp då ni stannat, skaka kort på handtaget som markering.

Ha så sköna promenader!

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
T.P

Inlägg av T.P »

fungerar verkligen larmet utomhus..vad jag förstått är dom så otroligt känsliga att även svag vind känns av...hemma hade vi en bordsfläkt på i sommras och en dag stod den riktad mot sängen dock en ganska bra bit ifrån när jag stängde av fläkten börja larmet tjuta..
barn födda 04/06/08
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej T.P :D

Hade precis samma frågor som du för en tid sedan. Men nu funkar det bra. I takt med att sonen har börjat acceptera ett par korta drag samt skak som signal för att "det är ok att somna om" så har det gått lättare. Jag låter honom somna i vagnen, precis som Elle föreslår, och så börjar jag gå när han sover. Han ligger på mage, det blir mer stadigt så, förutom att han är en magsovare i övrigt. :D Jag mörklägger vagnen också, det gjorde stor skillnad.

Ibland somnar han inne, men mot slutet av luren bär jag ut i vagnen och börjar gå direkt. Funkar det också.

Om du tycker det är stressande att han vaknar när du stannar till, gå några övningspromenader på egen hand ett par dagar i sträck. Ta med en bok och sätt dig och läs, gå en bit till. Och ge honom besked om han skriker upp sig. Så att han vänjer sig. Det mesta är ju en vanesak.

Larmet sätter jag bara på om han sover stillastående ute, i lä. När man går gör det ju ingen nytta och jag hoppas att rörelsen håller ungen vid liv. [-o< Är noga med att han inte är för varmt klädd och att det inte blir kvavt och fuktigt.

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
carin73

Inlägg av carin73 »

Äsch, hej TinaT skulle det stå. :D Kom tillbaka kära Edit-knapp!

// Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"