Ändra sovtider pga förskylning, OK?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lillsprudlis

Ändra sovtider pga förskylning, OK?

Inlägg av Lillsprudlis »

Skullle behöva höra ett gott råd.

Lilla Victor är förskyld, endast 10 veckor gammal :cry: . Vi fixar det ganska bra med näsdroppar etc och han äter bra (inga kaskader på ett tag nu). Men....pga av snor i näsan som kommer under sömnens gång på dagtid så vaknar han upp och har svårt att komma till ro igen. Detta har medfört att jag inte har hjärta :heart: att ta upp honom efter 1 1/2 timmes sömnluren på fm utan jag låter det gå 2 timmar (då har han fått sova i alla fall ca 1 timma 15 minuter effektivt). Detta gör ju att hela dagsschemat blir ruckat och morgonen har börjat 07.15 istället för 07.00 bla. Har fått väcka honom vid vissa lurar, det känns så trist då han somnar rätt bra (själv) vaknar efter 30 minuter med snuva, tar ca 20 minuter att komma till ro och sover sedan hyfsat och sedan kommer jag och väcker honom :evil: .
Eftermiddagsluren i går som skulle vara i 2 timmar blev bara 1 timme 15 minuter, lillen vaknade efter 30 minuter och det gick inte att komma till ro förrän efter 40 minuter :!: och sedan somnade han men jag var ju tvungen att väcka honom efter schemat annars hade kvällen och natten blivit så konstig. Känner mig så "sträng".
(upps, blev lite rörig beskrivning kanske...)

Vad ska vi göra :?:
1. Hålla sig strikt till tiderna ändå, för att inte förvirra :?:
2. När han vaknar upp efter 30 minuter suga ut snoret och försöka få lillen att somna igen :?:
3. Anpassa sömnen i nuläget , precis som jag gör :?:
4. Är det ok att gå tillbaka till 1 1/2 timmas sömn på fm igen direkt eller bör det ske succesivt med 15 minuter i taget :?:

Tacksam för råd
:D Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Är de riktigt dåliga hjälper ju sömnen bättre än något annat till att göra de friska, så jag brukar låta de få sova, åtminstone långlurarna låter jag bli längre. Man kan ju alltid använda sig av marginalkvartarna åt båda hållen så förlänger man ju passen rätt bra utan att rubba schemat.

Men behövs mer sömn tycker jag man kan ge det och sen snabbt direkt på schemat igen när de frisknat till så hamnar man rätt igen sen. Min lillfisa hade RS-virus när hon var 7-8 veckor och hostan höll i sig ett bra tag, men vi hamnade rätt på banan igen utan större bekymmer.

Höjt huvudläge, lite ångig inadning (eller hur man nu beskriver) och näsdroppar innan man ska sova brukar ju kunna göra susen också, tycker jag.

Hoppas han kryar på sig!

Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack Ewa för din input.

Jag måste bara fråga hur jag ska göra mend marginalkvartarna utan att rubba schemat kan du vara lite mer konkret med ett exempel. Schemat blir ju ruckat iom att natten nu börjar 45 minuter senare....men det kanske ändå är ok. Vi följer ju vakentiderna hela tiden och har nattmål och morgontiden fasta.Helt makalöst att Lillen sover trots sin förskylning 8 timmar.
I natt försov jag mig (mår lite krassligt själv) trots ringklocka på 04.00. Men Victor väckte mig exakt 8 timmar efter jag lagt honom :shock: . Meningen var att han skulle få nattmålet 04.00 trots att han la sig kl. 20.45.Nu blev den 04.40 :) .

Kram
Yvonne
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Jag vet ju inte exakt hur ditt schema ser ut, men har han 1,5-timmes sovpass går det ju alldeles ypperligt att förlänga dem med marginalkvartar åt båda hållen. Ska han sova 12-13.30 t.ex., kan han alltså sova 11.45-13-45 och på så vis få 2 timmars sömn utan att schemat ruckas på.

Så har jag gjort när mina varit sjuka och då har de kommit tillbaka bra, tycker jag. När de sedan är feberfria och mest bara lite snoriga, så går jag oftast tillbaka till schemat, men allmäntillståndet eller dina egna erfarenheter avgör ju där, tycker jag.

Krya på er! :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack igen Ewa :!:

Då förstår jag vad som menas. Vårt schema är egentligen:
07-08.30 Måltid 1 och umgänge, ensamlek (11/2 tim) NU som vanligt men vi börjar dagen 07.15, eftersom nattmålet blir senare ..eftersom kvällen blivit 45 minuter senare.
08.30-10.00 Sova (11/2 tim) Nu 2 timmar fom 08.45-10.45.
10.00-12.00 Måltid 2 (2 timmar). Nu 10.45-12.45
12.00-14.oo Sova etc (2 timmar). Nu 12.45-14.45
14.00-16.00 Måltid 3 ( 2 timmar). Nu 14.45-16.45
16.00-18.00 Sova etc (2 timmar). Nu 16.45-18.45
18.00-20.00 Måltid 4 med bad och nattslurk ca 19.45 (2 timmar). Nu 18.45-20.45
20.00 Sova Natt 8 timmar till 04.00. Nu 20.45-04.30

Så man kan säga att pga av att jag börjar dagen 15 minuter senare och låter lillen sova 2 timmar på fm istället för 1 1/2 så blir allt 45 minuter för sent. Frågan är om jag ska börja 07.00 ändå och låta det bli natt 20.30 och ge nattmålet 04.00 (efter 71/2 tim). Det blir ju inget kvar om jag ska ta en marginalkvart från fm målet då han bara är vaken 1 1/2 timma. Eller ska jag köra på som jag gör :?: Orginalshemat hann ju aldrig riktigt sätta sig innan han blev sjuk.

Kramar
Yvonne
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Om du vill hålla dig till schemat när lillen är sjuk, men öka sömn med marginalkvartar, så gör så här:

Morgon som vanligt vid 7.
Låt honom sova 8.15-10.15, dvs utnyttja marginalkvarten på båda hållen.
Vaken 10.15 till 12.

Nu är du på schemat igen, och vill du låta honom sova ännu mer så utnyttja marginalkvartar igen på samma sätt. Du måste ju minska vakentiden om du ska öka sömntimmarna, annars kommer du ju helt av schemat :wink: .

Är du med? :D
Undrar förresten om det kan smittas genom forumet - här börjar förkylningen göra sig märkt också :roll: .
Gäst

Inlägg av Gäst »

Om du vill hålla dig till schemat när lillen är sjuk, men öka sömn med marginalkvartar, så gör så här:

Morgon som vanligt vid 7.
Låt honom sova 8.15-10.15, dvs utnyttja marginalkvarten på båda hållen.
Vaken 10.15 till 12.

Nu är du på schemat igen, och vill du låta honom sova ännu mer så utnyttja marginalkvartar igen på samma sätt. Du måste ju minska vakentiden om du ska öka sömntimmarna, annars kommer du ju helt av schemat :wink: .

Är du med? :D
Undrar förresten om det kan smittas genom forumet - här börjar förkylningen göra sig märkt också :roll: .
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack Jenny :!:

Då är jag med :D .

Usch då, stackars lilla Anton :cry: Det är tur att det finns Näsfrida som man får ut slemmet.

Krya på er :!: Hoppas vi ses nån' gång på en A.W träff :lol:
Yvonne
Gäst

Inlägg av Gäst »

Du har PM!
Som tur är verkar Anton klara sig rätt bra, det är mest jag och min lillebror som hostar, nyser och snorar. Lillebror 12 år har varit här en vecka, han drog nog med sig Skånebaciller :lol: .

Krya på er också!!

Kram Jeddy :wink:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"