Hej
Hur gör man för att hålla små bebisar (6 v) vakna under dagen? Jag hinner inte sitta med sonen i två timmar i sträck för att hålla honom vaken när bla storebror behöver mig. Men ger jag lillebror nappen när han inte är nöjd så somnar han.... Skrika vill jag inte att lillebror ska göra. Vad göra. Lillebror får ligga bredvid på köksbordet när vi äter men det tricket funkar inte alltid. Andra ideer?
Hur håller man lillebror vaken vid promenad i vagn som jag måste ta vid dagishämtning trots att det inte är dags att sova egentligen?
Tacksam för råd!
Behov av vakenhållartips
Hej!
Köp eller gör spännande mobiler och häng upp här och där, skötbordet förstås, i kökslampan, i översta lådan i köket som man först drar ut och sedan ställer sittern under... IKEA har åtminstone en med stjärnor och månar. Sedan har de det där smådjuren för 9 kr/st. Trä en tråd genom ett par tre stycken så har du en blixtsnabbt. Allt med ögon på brukar ju falla de små i smaken.
Snart kommer han nog upptäcka sina händer och då tar det lååång tid att försöka slå på det som hänger!
Sätta sittern I babygymet om du har ett, som variation till att ligga där.
Ligga mage, på golvet, på bordet, ligga rygg, halvsitta i sitter. Variera hela tiden. Jag upplever att min lille (2 mån) gör sig bekväm i sittern och liksom dåsar bort. Och max 10 min per ställe liksom, bryta innan det blir trist. (Låter som om han får klara sig själv jämt, men så är det förstås inte.
)
Cykla med små benen och sjunga.
Vara mycket nära storebror!
Lillen tittar hellre på storebo än på mig om han får välja. Be storebror berätta vad han gör och visa lillebror hela tiden!
Låta storebror leka doktor på lillebror, om det passar storebrors ålder. 8) (övervakas!
)
Skötbordet brukar vara en klassiker om det verkligen kniper mot slutet av vakenperioden. Pussa fötter, ta handen i munnen, prutta mage. Storebror kan ju också göra! (fast kanske hellre på golvet)
Ang dagishämtning så bör han nog vara relativt nysövd och nymatad för att hålla sig vaken. Ner med suffletten helt och hållet om inte för mycket sol. Helt nyligen har min lille blivit helt fascinerad av kaninerna jag hängt i suffletten... och har inte vagnen ett tjusigt foder att titta på (och det räcker tydligen med ljusgrå prickar
), sätt fast några trevliga saker med säkerhetsnål (utom räckhåll
).
Lycka till!
Varma hälsningar
Carin
Ps. Nappen ÄR sövande!
Lycka till!
Varma hälsningar
Carin
Ps. Nappen ÄR sövande!
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
-
vårmamma06
Jag vet att din kille bara är 6 veckor....men om det är en kort promenix till förskolan har du prövat att ha honom i en sjal eller babybjörn då är han iaf upprätt.
Det guppar ju men även om du inte kan ha honom med ansiktet framåt så att säga kan han ju ligga med huvudet åt sidan o se saker o det är lättare för dig att gå o hålla honom vaken nära dig en i vagnen då du måste stanna hela tiden.
Det guppar ju men även om du inte kan ha honom med ansiktet framåt så att säga kan han ju ligga med huvudet åt sidan o se saker o det är lättare för dig att gå o hålla honom vaken nära dig en i vagnen då du måste stanna hela tiden.
-
Lillsprudlis
Ang Bärsele så kan jag varmt rekommendera det för att hålla den lille vaken. Funkade kanon för oss när vi skulle och ska till BVC. Vagnen har man ju med sig.
Lycka till
Yvonne
Lycka till
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.