Social delaktighet i köket - några frågor

Samtalsforum med barnen i fokus
Gäst

Social delaktighet i köket - några frågor

Inlägg av Gäst »

Hej i kvällen! :)

Här kommer några undringar som jag gärna vill ha åsikter om: :wink:

:arrow: Först lite fakta: Hugo går längs med möbler, men står inte så stadigt än, att jag skulle kunna ställa honom på en stol framför mig och sätta igång med matlagningen.

Gossen vill vara med. Det är uppenbart. Han sträcker upp armarna, och vill bli upplyft till arbetshöjd. :!:

Dagar som idag, då jag skulle laga pasta med skink/champinjonsås, löste jag det så här:

Pastavatten på kokning på spisen. Allt som skall hackas + tillbehör till köksbordet. Gosse i matstolen. Så börjar vi jobba. Han är nöjd, och med. Kastar grejer energiskt på golvet, i samma takt som jag skär... :P Här kommer min extra arm fram; kan mamma få det? :D tack, tack. Inga problem.

Problem blir det, då jag skall exempelvis skära rå kyckling, eller som häromdagen, göra köttbullar av rå lammfärs. :? Jag vill inte ha några små gossfingrar i rå kyckling, inte heller är det lämpligt att smaka av. Farligt för hälsan. :!: Så hur gör jag :?: Han vill vara med, men vill stoppa allt i munnen, alternativt slänga omkring sig. Det senarenämnda upplever jag inte som ett problem, men rå kyckling i munnen? Under inga omständigheter. Det får han inte ens chansen till. Och förstår inte varför. Och blir frustrerad. :cry:

Jag har provat att ha honom sittandes bredvid mig - bredvid på bänken intill spisen, men jag blir nervös. Det finns ingen vägg att luta sig tillbaka mot/ ha bakom ryggen på honom. Bara öppna ytor, som man kan dratta ner ifrån. Så jag har hela tiden en tredje arm i beredskap, om han skulle tippa. HAN är nöjd, de gånger då det är lämpligt att köra den här lösningen. Visserligen vill man stoppa i händer i het stekpanna (där finns ju mat i!), men han får då en egen slev i handen. "Mamma tar också med bara slev. Hett." Och så demonstrera.

Men det är, tycker jag, en svår och småfarlig lösning. Ändå vill han så gärna vara med.

Hur gör jag :?:

P.S. Nancy, som för tillfället är nyopererad, och har ont i sina händer, undrar hur hon skall göra med en tös som vill klättra in i diskmaskinen vid tömning..? D.S.
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D

Hej, Päivi!

Vi ställde sonen på en köksstol och öppnade en skåpdörr och ställde stolsryggar runt sonen, han blev inhägnad :lol:.
Fortfarande står han på stolen, nu utan de andra stolarna men med en utdragen låda vid stolsryggen så stolen ej kan tippa..

Hugo får skära grönsaker som är HANS jobb medan du skär kyckling som är DITT jobb :wink: . Så bra ni samarbetar, hur skulle ni klara er utan varandra!

Härligt att du har honom med MED vid bänken där det jobbas!

Nancy, visa var hon FÅR klättra varje gång hon klättrar in i diskmaskinen. Här får du klättra (mammas och pappas säng, kuddarna, stolen...)Jag förmodar att hon redan vet vad diskmaskinen är till för, hon bara spisundersöker :lol: , (se Barnaboken).

/ Mamman till sönerna :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D :lol: Snabba mamman till sönerna! :wink:

Klargörande fråga:

:arrow: Ger du då gossen, femton månader en egen kniv att skära grönsaker med?

:arrow: Hugo står inte än utan att hålla i sig, han har alltså vid stående, inga lediga händer. Det är en övergångsfas, jag vet, men om jag ställer honom på en stol med annat omkring (skåpsdörrar etc,) böjer han genast knäna för att sätta sig på stolen. Hur gör man under denna övergångsfas?

Skall genast nästa gång erbjuda honom grönskaer och egen skärbräda! :D Men berätta hur du gör med knivar och sånt... [-o<
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D

Sonen får en matkniv :D och anpassade grönsaker :lol: .

Kan Hugo sitta/stå på knä i diskhon och jobba på bänken?
Sitta på bänken?
Sitta i barnstol alldeles intill bänken?
Kan ni båda jobba vid köksbordet och avsluta på stol vid bänken?

Här funkar det om vi jobbar på samma ställe. Det funkar inte om jag står vid spisen och sonen får sitta i sin stol, vid köksbordet.

Hugo kan få en hand/händer fria om du ger honom lite stöd med ett knä/lår i ryggen. (Han står på en stol och du står bredvid och slänger upp din fot på stolen och sätter knät i ryggen på honom). Ja, det är en övergångsperiod, snart kan Hugo jobba med båda händerna!

Lycka till!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Då så. Nu har jag fått ideér igen. :D

Diskhon? Jag har haft honom där när jag handdiskar något bredvid i den andra hon - och det fungerar ju hyfsat. :idea: Att ta honom där i och stå själv bredvid och skära.. :?: Skall prova om vi får plats! :D

Sitta i barnstol intill fungerar inte; då har han näsan i arbetshöjd :heart:, men når inte fram med händerna.

Att slänga upp ett ben just nu, med den här magen (och foglossnignen) låter vi bli, :lol: men där gav du mig en idé! :wink: Det kanske går att stödja hans rygg lite med annat? :-k Skall genast inspektera köket med nya vaksamma ögon... 8)

Stort tack!
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D

Når han med ena handen om du vrider stolen så att han sitter på sidan?
Vi har en Ikeastol med bricka och den är suverän att ha på sidan , vid bänken :wink: . Då kan det jobbas på brickan och ena handen når bänken.
Finns det kanske en utdragbar skärbräda i bänken också? Då får man ner arbetshöjden från näsan till...hakan :lol: .

:D
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Inlägg av kokos »

Man kan sitta på golvet också, i en övergångsperiod. En handduk på golvet och en varsin skärbräda på handduken, anpassad kniv åt barnet och rätt saker att skära upp och så sitter man mitt emot varandra med byttor emellan som man lägger sina saker i.

Vi har även suttit vid köksbordet om det har varit mer avancerade saker: han i mitt knä och jag har handen om handen (om det är en vass kniv).
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Och till Nancy har jag ett väldigt gott råd vad det gäller små töser som vill krypa in i diskmaskinen när man tömmer den: låt Pappa tömma diskmaskinen på kvällen när lilla tösen sover :!: Smart va :?: :!: För då kan ju dina nyopererade händer få lite vila, som de så väl behöver, och så blir diskmaskinen ändå tömd men lite senare :) .

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Vilken underbar läsning! :lol:

Måste bara berätta att även Lotass klättrar in i diskmaskinen just nu :roll: :D Helt lyrisk sitter han därinne och lassar ut tallrikarna, en efter en och säger:
"ackack" (tacktack) varje gång

Vi "försökte" tömma den kvällstid 2 dar, resultat?
En förtvivlad kille som varje morgon upptäcker att maskinen är TOM :shock: :cry: och ropar "BÄPPA" (hjälpa) och gråter! :wink:

Vi gör nu så att vi kvällstid tömmer på knivar/besticklåda och annat onödigt. Innan han klättrar in drar vi UT undre korgen..
Nu får en lycklig Lotass "bäppa" med tallrikarna och sen stänga maskinen. Avslutas med ett bestämt "ackack" Och mammas onda rygg blir oxå lycklig..

Sen far han iväg i raketfart till tvättmaskinen och ropar "BÄPPA!" :roll: :lol:
och pular in tvätt och trycker på knapparna...

SEN kan man njuta frukost... 8)

:D

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: :lol:
Fjällfolket: Men hur kan han sitta i maskinen? Får han plats? Och gör det inte ont att sitta på pinnarna som tallrikarna står emellan? Anton är också nästan inne i diskmaskinen, men med hjälp av gåstolen :D !

I övrigt läser jag och lär duktigt för framtiden - suverän tråd (liksom många andra i ämnet social delaktighet!)!!

/Jenny
Gäst

Inlägg av Gäst »

Trådstartaren håller med; bra tråd... 8)

Vi brukar också sitta på golvet ibland - men då blir han distraherad av att ställa sig upp/gå, pus att jag i min gravida tillvaro just nu har lite svårt med att sitta på golvet.

MEN jag har nu fått så mycket BRA och, eh, matnyttiga :lol: tips, att jag tror nog att vi fixar detta! (vaffö' kom inte jag på det där med matkniv..? :roll: )

Imorgon och fram tills på lördag har jag dock en helt gossfri-zon här hemma: :shock: både den stora och den lille åker ner till skåne för att hälsa på hos famo och fafa. HUR skall jag klara detta dåh..? onsdag-torsdag-fredag-halva lördag utan Hugo. :shock: Nå, det börjar låta som kackel, tycker jag... :wink:
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Är Hugo förstor för en Bumbo stol :?: Vår minsta satt alltid i en sådan vid matlagning - även när hon kunde stå och gå. Blev perfekt arbetshöjd och stöd för att inte ramla. Sedan fick hon en stol med kanter både bak och på sidorna (antik gammal stol som nu är ännu mer antik :D ).

Kniv har lillan här haft (till mormorn's förtvivlan) sedan ettårsåldern. Dock har knivarna "vuxit" i skärpa med henne.

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Kson
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 05 apr 2006, 22:22

Inlägg av Kson »

Jag hakar på temat med en ny fråga: finns det någon med tvillingar som har tips på hur man kan få barnen (nu 6 mån) att vara med i arbetet hemma? De är väldigt rörliga och snabba. Jag tror inte att jag klarar av att ha dem på diskbänk/vid spis.
/Åsa
/Johan och ?sa
med Emil och Petter f?dda mars 2006
Gäst

Inlägg av Gäst »

Har du testat "Bumbo"? En fantastisk liten "stol" som man kan ställa på diskbänken (bla) så att barnen kommer upp ordentligt och kan se och "delta" i ditt arbete.

/Pea
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D

Kson,jag skulle nog sätta båda i arbete i köket fast inte med samma saker. Sätt den ena halvåringen i diskhon jobbandes med dig medans den andra är på golvet och sorterar bestickslådan t ex. En jobbar uppe och en nere och du har koll på båda.

En fyller tvättmaskinen, den andra tömmer.

En vattnar blommorna, den andra hämtar posten.

En borstar ditt hår, den andra hämtar dina skor.

Lycka till!

/ Mamman till sönerna :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"