Hejsan!
Jag är helt ny här... snubblade in av en slump.
Har ingen erfarenhet och ingen kunskap av standardmodellen men blev nyfiken nu.
Jag har sedan väldigt tidigt vagnat min dotter till sömns. Hon har aldrig kunnat somna själv mer än på nätterna när hon ätit, då somnar hon om själv. På dagarna gör hon det inte och då är det vagnen som gäller.
Innan funkade det jättebra... men nu när hon börjar bli rörligare är det lite värre... Det är ett himla stretande och spretande, bökande och stökande så det tar jättelång tid! Hon skriker och gråter flera gånger, drar ur nappen och skriker för det. Nu har jag henne på rygg och efter vad jag förstått så enligt standardmodellen så ska de ligga på mage.
Har testat det någon gång också, men då lyfter hon överkroppen och ligger och tittar och bökar... det går ju att vagna så också, men det ser ju inte så bekvämt ut när huvudet åker fram och tillbaka när det inte ligger och vilar på kudden så att säga.
En annan skillnad på standardmodellen är att jag kan verkligen inte få henne att somna själv efter vagning... jag måste vagna till hon sover och ett bra tag därefter, annars vaknar hon. Och vaknar hon efter en sån microvila så är hon helt omöjlig att söva om igen. Så jag vagnar till hon sover och typ 10 minuter till. Sen så fort hon börjar röra lite på sig så får jag dra så att hon inte hinner vakna till ordentligt.
Antar att det sista kanske skulle kunna lösa sig om jag kunde få henne att slappna av på mage... eller?
Har ni några tips på hur jag kan strukturera upp det här?
Skulle behöva lite tips...
-
HansiBansi
Skulle behöva lite tips...
//HansiBansi - Stolt mamma till Klara, född 060504
-
Gäst
Hej du!
Jag skulle råda dig att ta en titt på "tips på vägen" avdelningen - hittade detta där åt dig - kanske det kan hjälpa dig lite?
• Missa inte att träna både buffning och vagning före kuren, det senare med tyngd i vagnen, det förra på partner. Det gäller att få in den effektiva snitsen. När du kommer så långt som till barnet, måste du veta exakt vad du gör och varför. Du får inte ramla i fällan att undermedvetet fråga barnet: "Funkar det här? Vad tycker du?!” Frågor, där du hoppas på svar från barnet i form av någon sorts godkännanden och bekräftelser, väcker bara barnets (stegrade) oro. Din osäkerhet betyder fara för livhanken! Och släpper därmed snart in vargen.
• När du vagnar tyst på ett vrålskrikande måste du lyckas inom ett par minuter, och då gäller det att ta i. Hugg vagnen som om den höll på att trilla nerför ett stup! Dra med stadiga, snabba, rytmiska tag! Det får inte vara alltför skönt att bli vagnad. Då får du bli stående där i evighet, och barnet kommer att protestera så fort vagnen stannar. Så fort den lilla lugnat ner sig, dämpa ett par gånger, skaka sedan vagnen lite snabbt avslutande från sida till sida och gå därifrån med ramsan. Nästa gång börjar du med ramsan och lyssnar av. Räcker det absolut inte - men ha tålamod! - utan barnet avgjort håller på att skrika upp sig och stanna där, storma då dit och rädda vagnen från stupet igen. Men låt det inte ta längre än högst två minuter, och gå därifrån varje gång.
... och detta ur "verktygslådan" ; vagning:
Små älsklingar som absolut ska lyfta huvudet eller försöka krångla sig ”krypandes” ur vagnen, läggs tillrätta igen, snabbt och distinkt. Därefter kan man tillgripa tjuvknepet att vid varje vagningsdrag, mot sig eller ifrån sig, lätt trycka till på lilla huvudet under rörelsen - vare sig det behövs eller inte - som markering: dags att ligga ner och sova
Prova inte testa inte - öva först utan barn, och sedan genomför det du hade tänkt dig.
Och lycka till! 
Jag skulle råda dig att ta en titt på "tips på vägen" avdelningen - hittade detta där åt dig - kanske det kan hjälpa dig lite?
• Missa inte att träna både buffning och vagning före kuren, det senare med tyngd i vagnen, det förra på partner. Det gäller att få in den effektiva snitsen. När du kommer så långt som till barnet, måste du veta exakt vad du gör och varför. Du får inte ramla i fällan att undermedvetet fråga barnet: "Funkar det här? Vad tycker du?!” Frågor, där du hoppas på svar från barnet i form av någon sorts godkännanden och bekräftelser, väcker bara barnets (stegrade) oro. Din osäkerhet betyder fara för livhanken! Och släpper därmed snart in vargen.
• När du vagnar tyst på ett vrålskrikande måste du lyckas inom ett par minuter, och då gäller det att ta i. Hugg vagnen som om den höll på att trilla nerför ett stup! Dra med stadiga, snabba, rytmiska tag! Det får inte vara alltför skönt att bli vagnad. Då får du bli stående där i evighet, och barnet kommer att protestera så fort vagnen stannar. Så fort den lilla lugnat ner sig, dämpa ett par gånger, skaka sedan vagnen lite snabbt avslutande från sida till sida och gå därifrån med ramsan. Nästa gång börjar du med ramsan och lyssnar av. Räcker det absolut inte - men ha tålamod! - utan barnet avgjort håller på att skrika upp sig och stanna där, storma då dit och rädda vagnen från stupet igen. Men låt det inte ta längre än högst två minuter, och gå därifrån varje gång.
... och detta ur "verktygslådan" ; vagning:
Små älsklingar som absolut ska lyfta huvudet eller försöka krångla sig ”krypandes” ur vagnen, läggs tillrätta igen, snabbt och distinkt. Därefter kan man tillgripa tjuvknepet att vid varje vagningsdrag, mot sig eller ifrån sig, lätt trycka till på lilla huvudet under rörelsen - vare sig det behövs eller inte - som markering: dags att ligga ner och sova
Prova inte testa inte - öva först utan barn, och sedan genomför det du hade tänkt dig.
I SHN-boken ger AW också ett mycket gott råd om hur man tar sig ur "vagningsträsket" om man trillat dit, och LÄR sitt barn att somna UTAN vagning men till RAMSA istället.
Har du den inte följer här en kort summering:
Dag 1 (samtliga lurar): Tillrättaläggning som den beskrivs i Verktygslådan här på forumet. Dra kort stund i vagnen (ingen gullvagning, utan precis som Päivi beskriver) och släpp med 3 snabba skak följt av Ramsa x1. Låt henne protestera, men trappas det upp, går du dit och markerar med kort rullning, 3 snabba skak och ramsa x1.
Dag 2: Minska tiden du vagnar, skaka och utöka till Ramsa x2.
Dag 3: Knappt vagning alls, skaka och Ramsa x3
Dag 4: Ingen vagning, skaka och Ramsa x4, och fortsätt sedan så.
På det här sättet låter du Ramsan göra jobbet, och älsklingen lär sig somna (och därför också somna om) själv. Det kan ta ett tag innan det sitter till 100%, men det är ett utmärkt sätt för oss som fallit i vagningsfällan att ta oss ur den!
Lycka till!
Ewa
Har du den inte följer här en kort summering:
Dag 1 (samtliga lurar): Tillrättaläggning som den beskrivs i Verktygslådan här på forumet. Dra kort stund i vagnen (ingen gullvagning, utan precis som Päivi beskriver) och släpp med 3 snabba skak följt av Ramsa x1. Låt henne protestera, men trappas det upp, går du dit och markerar med kort rullning, 3 snabba skak och ramsa x1.
Dag 2: Minska tiden du vagnar, skaka och utöka till Ramsa x2.
Dag 3: Knappt vagning alls, skaka och Ramsa x3
Dag 4: Ingen vagning, skaka och Ramsa x4, och fortsätt sedan så.
På det här sättet låter du Ramsan göra jobbet, och älsklingen lär sig somna (och därför också somna om) själv. Det kan ta ett tag innan det sitter till 100%, men det är ett utmärkt sätt för oss som fallit i vagningsfällan att ta oss ur den!
Lycka till!
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06