Hur sluta med tumme?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Hur sluta med tumme?

Inlägg av miniz »

Hej alla barnaboksvänner!

Jag provade på sök, men hittade ingenting. Antagligen är jag inte så duktig att söka, så jag söker här i stället...

Min dotter fyller snart 3 år och vi har bestämt att hon ska sluta suga på tumme nu. Vi har haft "nertrappning" för sugandet, det fungerar bra. Vi började med att hon inte fick suga på tummen när vi läser bok. Sedan har vi fortsatt sakta med att inte suga på tummen när vi promenerar, i vagnen, framför TV, ute och annars bara "gratis-sug". Hon nekar ibland, men inte ofta, hon är ju stoooor (stolt storasyster 8) ) och stora barn suger ju inte på tummen...

Det har gått fint att (nästan...) sluta på dagen, men nu undrar jag på om ni har några tips för natten. Vi har ännu inte provat så det är inte säkert at det blir några problem alls, men hon tycker att tummen är så himla god i sängen... Och jag tänkte om det kommer några bra tips, så är alla bättre än mitt, som lyder: Ingen tumme i sängen, go natt och sov så gott, vi ses i morron...

Hälsningar Maria
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D
Min dotter fyller snart 3 år och vi har bestämt att hon ska sluta suga på tumme nu
Hej,

Vilka är "vi" som bestämt detta?
Våra pojkar är båda tumsugare och jag är helt övertygad om att de inte kommer att springa omkring som vuxna män med tummen i munnen :lol:

Nej, allvarligt. Jag förstår inte problemet. Varför får hon inte suga på tumme?
Det finns en del skrivet om detta tidigare på forumet men sökfunktionen verkar vara lite ur form, för närvarande.

Lycka till!

:D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

hej! :D

Jag håller med F o S.
Min äldsta var tumsugare och inte suger hon på tummen idag, 10 år gammal... :wink: Inte har tänderna tagit skada heller, trots förmaningar från tandläkarhåll när hon var mindre :roll: :D

Stay cool 8)

:wink:
/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Gör bara inte som en elak (eller obetänksam?) tant gjorde mot min lillasyster :evil: .

Lovve sög alltid på fingrarna, långfingret och ringfingret i munnen och pekfingret och lillfingret på varsin sida näsan. I 4-årsåldern sög hon så att det blev sår på fingrarna och mamma satte på lite (ofarlig) salva. Farmor var barnvakt och hade besök av :evil: -tanten. Lovve berättade stolt om salvan på fingrarna - hon kände sig ju såklart speciell för det :heart: . DÅ lurar tanten i henne att salva är JÄTTEfarligt att få i munnen och man kan DÖ av det :shock: . Ojoj, vilken skräckslagen gråtande 4-åring :cry: :cry: :cry: som mamma fick komma och hämta. Lovve var helt övertygad om att hon nu skulle dö för att hon sugit på salva-fingrarna. Hon vågade aldrig mer suga på fingrarna efter det. Har sällan sett min mamma så förbannad!

Annars håller jag med - gör inte tummen till en konflikt eller ett problem. Hon slutar nog tids nog. :D
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Tack alla tre för hjälpen.

Ni har rätt, vi ska coola läget. Det har inte varit något problem med "nertrappningen", så vi pausar här. Det fungerar bra för henne att inte gå och suga nonstop, nästan som hon glömt bort tummen på dagen. Så nu är alla nöjda.

Det är så klart pappan och jag som har bestämt att hon ska sluta... och det pga det här med tänderna. :mrgreen: Pappan var tumsugare och har överbett, kanske hade han fått såna tänder oavsett, vem vet. Jag tycker ju han har fin mun, så det spelar kanske inte så stor roll.

Jag har en kompis (runt 25år) som ännu är tumsugare... men bara på kvällen när hon blir trött :wink:

Tack igen :D
Maria
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"