ny här med snart 3veckors!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
kattklo

ny här med snart 3veckors!

Inlägg av kattklo »

Hej!
Vad bra med ett forum för mig som har läst barnaboken baklänges och framlänges och nu äntligen har fått ett barn oxå! :D
Hon heter Karla och är 19 dagar gammal. Vi har kört med standardmodellen från första början och den gillar både Karla och jag.

Jag födde enligt lamaze och psykoprofylaxkurs, min förlossningsberättelse finns under profylaxförlossningar i väntabarnforumet!
Läs gärna, det var det roligast jag gjort!

Det har dylt upp några funderingar som jag inte funnit svar till, varken i Boken, här på forumet eller i mitt eget hjärta :P
är det nån som har lust att tänka ihop med mig?

Vår vakentid ihop nu går åt till att amma.
Karla äter, börjar skrika, jag bryter med att kasta upp henne för rap eller ta en viktig promenad, lägger till bröstet, Karla äter, rapar, Karla äter lite mer, skötning (snabb- för nu vill hon äta mer) Karla äter, skriker, jag bryter, äter mer, skriker, äter mer...somnar tacksamt när jag lägger ner henne i sin säng.
Som ni märker, inget umgänge. Det har varit så här i dag och igår, kan det vara 3veckors beställningen till brösten om mer mat?

Även före detta var det S v å r t att hålla henne vaken mer än en och en halv timme i stöten. Förutom ett pass på kvällen, hon är kvällsmänniska lilla damen.
Vi gör allt möjligt och ingenting, låter henne vara med, ja allt vi kommer på, men sista kvarten så lixom ber hon om sömn och när hon läggs i sin säng somnar hon tacksamt och fint och sover sina två timmar.
Hur ska vi göra för att förlänga hennes vakentid? Tips!!!!
:?

Sista funderingen, om hon vaknar säg efter 45 minuter (händer nån gång om dan ungefär) ska jag då vagna/buffa henne tillbaks till sömn? Det har jag gjort nån gång och det går snabbt och lätt.
Eller ska jag ge henne mat och sen lägga tillbaka henne för resten av vilan?
eller ge henne mat och ta ett "vakenpass"? som om hon hade sovit sina två timmar alltså?

tack för att ni finns!
Elle

Re: ny här med snart 3veckors!

Inlägg av Elle »

Hej Kattklo!

Välkommen till forumet och grattis till din guldklimp :heart: Ska med spänning läsa din förlossningsberättelse. Nu ska jag försöka besvra dina frågor.

Vår vakentid ihop nu går åt till att amma.
Karla äter, börjar skrika, jag bryter med att kasta upp henne för rap eller ta en viktig promenad, lägger till bröstet, Karla äter, rapar, Karla äter lite mer, skötning (snabb- för nu vill hon äta mer) Karla äter, skriker, jag bryter, äter mer, skriker, äter mer...somnar tacksamt när jag lägger ner henne i sin säng.
Som ni märker, inget umgänge. Det har varit så här i dag och igår, kan det vara 3veckors beställningen till brösten om mer mat?

:arrow: Böra med att mata från bröst 1 tills hon släpper, rapa, bröst 1 igen. Byt blöja, umgås ex ligga på filt o prata med mamma/pappa, se världen. Mot slutet av vakentiden ger du henne bröst 2, rap och sedan bröst 2 igen. Sedan lägger du henne för att sova.

Även före detta var det S v å r t att hålla henne vaken mer än en och en halv timme i stöten. Förutom ett pass på kvällen, hon är kvällsmänniska lilla damen.
Vi gör allt möjligt och ingenting, låter henne vara med, ja allt vi kommer på, men sista kvarten så lixom ber hon om sömn och när hon läggs i sin säng somnar hon tacksamt och fint och sover sina två timmar.
Hur ska vi göra för att förlänga hennes vakentid? Tips!!!!
:?
:arrow: Jag tycker att du kan ha 1,5 h vakentid ett tag till. Du kommer märka när hon orkar 2 h, ingen stress :!:

Sista funderingen, om hon vaknar säg efter 45 minuter (händer nån gång om dan ungefär) ska jag då vagna/buffa henne tillbaks till sömn? Det har jag gjort nån gång och det går snabbt och lätt.
Eller ska jag ge henne mat och sen lägga tillbaka henne för resten av vilan?
eller ge henne mat och ta ett "vakenpass"? som om hon hade sovit sina två timmar alltså?

:arrow: Du ska hjälpa henne till att somna om så hon får ett sovpass på minst 2 h efter ett vakenpass. Vagna några korta drag(ej för mjukt), avluta med ngr korta skak i handtaget och gå därifrån. Invänta sedan dotterns resktioner, träna på att lyssna av. Är det bra gnöl o knorr, låt vara, stegras protesterna ge en ny vagnomgång men kortare o kortare för var gång.

Återkom om du har några fler funderingar, hoppas jag var tillräckligt tydlig i mina svar :wink: Lycka till :D

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
kattklo

Inlägg av kattklo »

hej!
å tack för ditt snabba svar. snart vakanr hon å med lite respons känner jag mig vedervickad!:heart:
Ditt förslag är vad jag försöker med, det är bara det att hon vill bara äta! När hon har ätit, rapat, ätit-från bröst 1- och är bytt på vill hon äta igen! När jag lägger ner henne på en filt på golvet och tex visar henne hur man viker tvätt eller umgås med henne eller spelar musik eller dylikt pallar hon kanske 5 minuter sen börjar hon hacka i golvet, gråta eller på annat sätt visa att hon vill äta igen!

Vad jag menade med treveckors-beställningen är det här anna skriver om som en kritisk period när barnet vill att brösten ska börja göra mer mjölk, å eftersom karla bara vill äta under sin vakenperiod undrade jag om det kanske var det som var orsaken?! :?:

kram johanna
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej, välkommen och grattis till lilltjejen! :D

Hade precis skrivit ett svar till dig, så försvann det :evil: . Och jag med bränt finger och allt... :cry:

Du kan kolla min gamla tråd om svårt med att hålla vaken:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Och alldeles säkert är det treveckors-ökningen. Kan du inte gå direkt på bröst 2 efter byte och kort mys/umgänge? Och så göra social delaktighet efter bröst 2. Och sedan lite påfyllning från bröst 1 igen precis innan lur-dags. Så att lilla tjejen inte behöver tvivla på hur mkt mat som faktiskt finns! :D

Kram Jenny
kattklo

Inlägg av kattklo »

tack underbara!
nu gick det plötsligt bättre! [-o<
kan bero på att hon vanligen är mer alert ju längre av dan som går eller på mitt ökade självförtroende tack vare Er!
Vi har umgåtts i en timme och tjugo G l a d a minuter! enormt skönt efter senaste dygnets tandagnissel!
Jenny: precis min magkänsla. ge massa mat, umgås så mkt det bara går däremellan, men fylla på fylla på...
Jag vill ju inte att hon ska börja tvivla på mattillgången nu när hon knappt gjort det förut! Mina bröst blir som påsar men hon är uthållig tösa!

kram!!!!
:heart: :heart: :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Bra, man ska lita på sin magkänsla! Annars kan man ju alltid fråga här på forumet :wink: :D !

Kram Jenny

PS. Anna har skrivit någonstans att inom matstunden (i ert fall 1,5 timme, om ett antal veckor 1 timme) så kan man i princip fylla på hur många gånger som helst ur hur många bröst som helst. Om det behövs alltså. Tänk bara på att inte slita ut bröstvårtorna! Det viktigaste är att lilltjejen blir mätt och nöjd, inte var maten kommer från!

Fråga igen om du undrar mer, det finns alltid någon kloking som kan svara på det mesta här.
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Grattis till lilltjejen och välkommen hit! :D Det enda jag vill varna för är att man lätt blir forumberoende och hänger här mest hela tiden :wink:
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"