Alltså, ska inte en "prövoperiod" inledas ungefär vid 6-årsåldern? Min äldste är
ju 5 år och 4 månader, och han har varit harmonisk och glad ett mycket bra tag nu. Är det dags för trots? Nu under semestern har det prövats och levts om. Han är inte sjövild, men kommer in i skov då allt, precis allt, blir fel. En typisk dag kan se ut som idag. Allt spårar liksom ur. Ska han vattna tomaterna blir allt och alla blöta. Ska han leka i en geggig grop med vatten och jord som han fixat till ( i o fos jättekul , han får gärna gegga!) så slutar det med att hela hallen, lillebror och gräsmattan blir nedkletade 2
Det ingår också ett gnäll- och osjälvständighetsdrag i detta. Mycket sägs med gnäll på rösten, han vill ha omedelbar uppmärksamhet, och han har plöstligt fått oerhört svårt att göra saker ensam.
Vi tror mycket på social delaktighet, barnen är med oss och gör allt: lagar mat, dukar, vattnar, klipper gräs, tvättar bil osv osv. Nu på semestern leker han nästan uteslutande med det som finns ute, inga leksaker alltså. Han är oerhört kompenent och kan det mesta. Vi har självklart våra rutiner som är hela grunden för familjen. I problemet ingår att jag tvekar om hur mycket han ska klara, hur mycket han ska få "balla ur" som 5-åring. Och jag tvekar om hur mycket jag ska "serva honom" med en väg ut ur något som jag egentligen kräver att han ska klara av, som att gegga i en geggrop utan att hela familjen blir geggig. Jag vill inte behöva "passa på honom" och se till att han inte ruinerar sin egen lek. Vet inte om det är rätt av mig, men jag känner att jag kräver mer av honom nu sen han blivit större. Kanske har jag svårt att se med humor på incidenter, och har lite lätt för att "hugga". Försöker dock att sålla, och ge honom frihet och ansvar att sköta sysslor och leka fritt hur han vill.
What to do? Är det 6-årsstrul? Vad gör vi när leken och sysslor spårar ur? KAn tillägga att vi ibland tillämpar förvisning. Jag vet mycket väl hur en förvisning ska gå till, har läst om det hundra gånger på forumet, men känner att jag när det hettar till har svårt att inte "färga" en förvisning med ilska. Det är helt och hållet mitt ansvar, jag vet. Jag tror att jag måste hitta ett sätt att ta "time-out", försvinna för att hämta andan. Och SEN genomföra förvisningen, på korrekt sätt.
Det kanske låter förvirrat det här. Är det nån som ser nåt utifrån är jag hemskt tacksam för synpunkter! Han är verkligen världens underbaraste och ovanliga lilla kille, jag vill inte vara sur och jag vill att han åter ska känna sig tillfreds.
hej från Åsa