Nu är semestrar och smekmånaden över sedan någon vecka och jag börjar fundera på hur man ska lyckas hålla tider med sömn/mat när vardagen är här. Hur skulle ni mammor, som har större barn vid sidan om, löst scenariot nedan?
Hittills har ju standardmodellen med lillen (5 v) funkat relativt bra. VI har mest varit hemma och vagning/buffning har inte behövts. Men nu verkar det haverera när tider "måste" passas på dagen.
Efter en god natt vaknar lillen 07 (inkl 2 nattmål, börjar vänja av på fredag när gäster åkt.
Är vaken i 1h 30 min som vanligt. Ska då iväg för dagishämtning och lillen är mätt, nöjd och belåten och somnar i vagnen under promenaden. Fine. Vaknar dock väl hemma igen efter bara 50 min. Ehh? Han som brukar sova 2 h... Hade planerat fortsatt sovning i vagn ute. Klarvaken alltså. Vagnar med den här stora klumpiga vagnen, det går inge vidare. Storebo står bredvid och skriker "geting, geting", går sedan in för att bajsa och måste torkas i rumpan. Hur göra? Man ska ju inte ens prata när man vagnar... Ehh?
"Ger upp" och tar upp lillen som får vara vaken till dess han somnar vid bröstet en timme senare. Sedan "får" han sova 3h innan jag försöker återuppta 2/2.
Att "schemat" rubbas så här gör mig lättirriterad, storebo (3 år) blir trotsig när jag måste koncentrera mig på lillen och både kissar på sig och börjar "laga fönstret" med hammare och borr
Stämningen blir sådär.
Och så det här med trotsbarnet:
Att sätta på en film när det är dags för amning, eller mysstund med bok funkar sisådär. Däremot leker storebo gärna doktor på mig och biter ihop tänderna och försöker göra allt så hårt som möjligt.
Den sociala delaktigheten tummar vi inte på vad gäller storebo även om det blir mycket "handen om handen" nu i trotsåldern. "Tack vad bra det gick! Vilken tur att vi har dig." Plocka ur diskmaskinen, "svåra" saker som att ladda kaffebryggaren, rapbuffa lillebo i rumpan, hämta blöja och tvättlappar vid bajs osv osv. Tycker inte att det brister där...
Hjälp! ](*,)
// Carin