Hur gör ni med 2 när vardagen börjat?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
carin73

Hur gör ni med 2 när vardagen börjat?

Inlägg av carin73 »

Hej!

Nu är semestrar och smekmånaden över sedan någon vecka och jag börjar fundera på hur man ska lyckas hålla tider med sömn/mat när vardagen är här. Hur skulle ni mammor, som har större barn vid sidan om, löst scenariot nedan?

Hittills har ju standardmodellen med lillen (5 v) funkat relativt bra. VI har mest varit hemma och vagning/buffning har inte behövts. Men nu verkar det haverera när tider "måste" passas på dagen.

Efter en god natt vaknar lillen 07 (inkl 2 nattmål, börjar vänja av på fredag när gäster åkt. :wink: Nu har han fått någon vecka på sig att ta initiativet själv, men icke sa nicke.). Är vaken 2 h. Somnar sedan sött, men vaknar efter 50 min. :?: :!: Vagnar och är noga med att inte-vagna mer än att just vagna. Men så fort jag avslutat "skaket" reser han huvudet och tittar, börjar sedan gnöla, skrika, ungefär som han gör då han sovit klart efter 2h. Håller på så i 40 min gör vi, sedan tar jag upp och låtsas som om han sovit 1.30.
:?: Rätt eller fel?

Är vaken i 1h 30 min som vanligt. Ska då iväg för dagishämtning och lillen är mätt, nöjd och belåten och somnar i vagnen under promenaden. Fine. Vaknar dock väl hemma igen efter bara 50 min. Ehh? Han som brukar sova 2 h... Hade planerat fortsatt sovning i vagn ute. Klarvaken alltså. Vagnar med den här stora klumpiga vagnen, det går inge vidare. Storebo står bredvid och skriker "geting, geting", går sedan in för att bajsa och måste torkas i rumpan. Hur göra? Man ska ju inte ens prata när man vagnar... Ehh?

"Ger upp" och tar upp lillen som får vara vaken till dess han somnar vid bröstet en timme senare. Sedan "får" han sova 3h innan jag försöker återuppta 2/2.
:?: Hur ska jag annars lösa det?

Att "schemat" rubbas så här gör mig lättirriterad, storebo (3 år) blir trotsig när jag måste koncentrera mig på lillen och både kissar på sig och börjar "laga fönstret" med hammare och borr :shock: , sliter ner alla sängkläder på golvet och ja... : :x

Stämningen blir sådär.

:arrow: Ni som är hemma med era större barn och ammar, vagnar och "klockar" de små, har ni något universaltips jag kan ta till mig? :lol: Lyckas ni verkligen hålla standardmodellen med bara marginalkvartar även när ni ska iväg och t ex handla, ev hämta dagis o s v?

Och så det här med trotsbarnet:
Att sätta på en film när det är dags för amning, eller mysstund med bok funkar sisådär. Däremot leker storebo gärna doktor på mig och biter ihop tänderna och försöker göra allt så hårt som möjligt. :evil:

Den sociala delaktigheten tummar vi inte på vad gäller storebo även om det blir mycket "handen om handen" nu i trotsåldern. "Tack vad bra det gick! Vilken tur att vi har dig." Plocka ur diskmaskinen, "svåra" saker som att ladda kaffebryggaren, rapbuffa lillebo i rumpan, hämta blöja och tvättlappar vid bajs osv osv. Tycker inte att det brister där...

Hjälp! ](*,)

// Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Carin73 :D

Nej, nåt universalråd har jag då inte, tror nog jag hade varit både rik och berömd då :wink:
Kan trösta dig med att det är störst skillnad när man skaffar två barn jämfört med ett, sen blir det inte lika jobbigt :lol: med nästa... :wink:

Du måste låta standardmodellen ta sin tid, några dagar (lite mer...) tar det att få in schemat. Det viktiga är att du sätter dig ner, funderara riktigt och sedan spikar. så enkelt - och så svårt - är det...

Sen måste du inte koncentrera dig på lillebo så hårt, han dör inte av att gråta om storebo behöver dig, du kan inte låta storen komma tvåa alltid :!:
Tänk dig att du har sjutton till, och lagårn full med kor också :wink:

En sak till, bara: måste storebo vara på dagis :?: Det är ingen dröm, att mitt i trotset vara där, och kanske kan han få vänta några månader :?: Till trotsperioden är över.

Vad bra att ni har sociala delaktigheten, där har ni jättemycket gratis :!: Tänk på att du kan "utnyttja" honom i alla vardagssituationer, förutom det du förutbestämt, t ex i skötsel av lillebror (tvätta, byta blöja...)

Lycka till nu med dina gossar, det här går fint, ska du se :D
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej miar70 och tack för kvickt svar!
Du måste låta standardmodellen ta sin tid, några dagar (lite mer...) tar det att få in schemat. Det viktiga är att du sätter dig ner, funderara riktigt och sedan spikar. så enkelt - och så svårt - är det...
Fast vi har ju jobbat på det i 5 veckor och tycker att det borde "sitta" hyfsat även om sömnen sker i vagnen? Tydligen inte... Du skriver "funderar och spikar" fast är det inte 2/2 som bör gälla? Det känns för tidigt att s a s spika ett schema med allt vad det innebär? :?:

Det är ju så tydliga råd om att börja vagna på stört när missnöjet sätter in t ex. Pang bara. Det är det jag menar - hur går det när man har en 2:a som kanske kräver en just då? :?: Hur fastställer man tider för lillen och är där pang när han vaknar när man inte kan hålla tiderna själv? Det är ju som att låta honom somna för tidigt - ajabaja - det "ska" vara vaket i 1,5 fast helst 2 h. Men att somna in går ju på 10 sek när man är putteliten... :? :?
En sak till, bara: måste storebo vara på dagis Det är ingen dröm, att mitt i trotset vara där, och kanske kan han få vänta några månader Till trotsperioden är över.
Några månader! Kan det gå över så fort??? :lol: :lol: BB säger ju 1 år. :shock: :shock:

Jag måste vara den sämsta mamma med det sämsta tålamodet i världen - det låter så enkelt! Nej måste måste han inte, allt går ju att prioritera bort. :wink: Han har inte börjat nu, han har gått sedan 1,5 år och trivts mycket bra. Följer ständigt dagisdiskussionen och i vår familj har vi valt dagis, ja. Dock inte lika många timmar nu per dag som innan lillebo kom och vi jobbade båda två. :wink:

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Carin :!:

Ojdå, jag menade verkligen inte att på något vis ge dig dåligt samvete, det VET jag att man är så bra på att själv ordna med som mamma :oops:

Som du själv skriver, så är ju faktiskt smekmånaden över, det GÅR att spika ett schema, utifrån dina och barnens behov!

Du vet redan nu vilka tider som han är tröttast resp piggast, vanligast är att de är mer trötta på förmiddan, lämpligen lägger du då ett 2-timmars sovpass då, medans nästa sovpass kanske bara blir 1 1/2 timme.
Det är det jag menar med att du ska fundera och snickra ihop ett schema, kansek ser du att du behöver modifiera tiderna andra, tredje dagen, men vitsen är att du VERKLIGEN kör efter hur du föresatt dig. Och då lämpligen några dagar när du vet att ni kommer att vara hemma :!:

Att vagna på stört är inte alltid möjligt, det ser du ju själv :wink: Men -det är ingen katastrof om det inte blir så. Och att somna för tidigt, det får du försöka undvika att lillen gör - använd här storebo :!: Med mer vakentid kommer så ock mer sömn, den sunda goda :!: Men det kräver sina män :wink:

Dagisfrågan, ja... JAg har själv varit tvungen att haft några av mina barn på dagis, ibland är det bara så, det där vet ni såklart bäst själva. Min tanke var bara att ge MIN reflektion, och när han precis blivit storebror+befinner sig i (början) av trotset, kansek det varit lugnare för honom hemma. Och visst räknar AW med att trotset för gossar är borta vid 4, för tjejer 3 1/2, men det är ju inga trotsstormar HELA tiden, långa perioder är lugna också.
Jag är INTE ute efter att ge dig dåligt samvete, kanske bara få dig att fundera över om ni kan låta honom vara hemma med "flocken" när så möjlighet finnes... Dagis står ju kvar :wink:

Jag tror inte du har det sämsta tålamodet i världen, men jag tror du tjänar på att strukturera upp lillens tider, och göra det i lugn och ro hemma några dagar :!: Kanske när maken är ledig någon dag :?:
Lycka till
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
carin73

Inlägg av carin73 »

Tack miar70! Då ser vi fram emot en paus i trotset om ett par månader! :lol:

Nu har jag förberett mig inför morgonkvällen då jag påbörjar projekt "ta-bort-nattmål-1". Nu undrar jag om någon har någon kommentar till följande schema för en nästan 6-veckors?

Har gjort schemat utifrån hans tendenser men även utifrån min eftermiddag med dagishämtning som "har ställt till" just den dagsluren de senaste dagarna. Att flytta från säng till vagn, alt påbörja promenad mitt i luren har väckt honom och han har blivit asförbannad och vägrat somna om.

6.30 dag och mat mm
8.30-10.30 sova
10.30 mat mm
12-14 sova
14 mat mm, dagishämtning
16-17.30 sova
17.30 mat mm, bad, nattslurk
20 sova natt
21.30 nattslurk i sömnen
nattmål kl 03.30

Det blir 8 timmar vakentid, men då har jag två kvartar jag kan justera där det verkar behövas. Han har lite svårt att hålla vaken i 2 h alla pass.

Kommentarer någon?

Varma hälsningar
Carin
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Hej carin!
vi har en kille på drygt 3,5 och en lilltjej på 4,5 månad. :heart: :heart: Var i precis samma situation som du i våras när lilltjejen kom... :D Första tiden innan vi alla fick lite koll på hur det egentligen är att vara en till i familjen var rätt kämpig, men för oss har det gått ganska snabbt förbi. Har inga regelrätta "svar" att komma med, men

I början hade jag väldigt svårt att prioritera bort lillasyster, ville ju vara där direkt, alltid. Insåg efter ett tag att det helt enkelt inte går 8) Får göra så gott det går, helt enkelt. Jag kände mig misslyckad och stressad över att inte kunna hålla 2+2, tills jag med hjälp av coachning från en klok forumist insåg att det inte är någon prestation att vara mamma. Ta varje dag som den kommer när bebben är så liten, ibland blir dagen som den "ska", ibland inte.

Ett tips är att gå i pakt med storebror "Oj då, nu skriker syrran igen, hur ska vi göra????" Varpå han svarar - jag vet, du kan gunga vagnen! Slipper därmed trotsig storebror inne i rummet, det är ju han som kommit på lösningen och skickat iväg mig till syrrans rum :lol: :D Och nu har storebror också accepterat att jag inte kan komma på stört alltid och han kan sätta sig och kolla i en tidning eller leka själv, tex när jag matar. Tänk vad bra att lära sig, det är verkligen nyttigt att få syskon, på många sätt och för alla i familjen :wink:

I början blev jag för mesig när det gällde situationer jag vet kan bli trotsiga. Framför allt när lillasyster somnat och jag inte ville ha argskrik precis utanför dörren. Men insåg snart att det inte är schysst mot storebror att välja bort att leda honom rätt just när han behöver det som bäst. Hon får lära sig sova/somna om ändå.

Leo går också på dagis. Det kändes tufft i början, innan mannen och jag kom överens om att han alltid lämnar på morgonen och jag hämtar. Vårt dagis är så bra, vi kunde ha lite flexibla hämtningstider i början innan tiderna hade satt sig. Men ändå fick jag trixa lite med tiderna - väckte oftast lite för tidigt för att komma igång med ett nytt mål ca 1,5-2h innan det var dags att gå, så att hon kunde ha sovpasset i vagnen. Vaknade hon för tidigt så stannade vi och jag vagnade medan storebror utforskade nåt intressant :D

Jag tycker nog att det var störst omställning att få första barnet. Efter 4 månader med två barn har vi nu bra rutiner som gör att det finns "egen" tid för både lillasyster, storebror och oss föräldrar. Förutom de där veckorna i början innan vi hade vant oss så har jag inte känt av nån "tvåbarnschock". Vi börjar redan prata om ett till syskon :D

Oj, det blev långt och svamligt, hoppas det är till nån hjälp :wink: :D
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
carin73

Inlägg av carin73 »

Åhh tack Åsa! O:) Det värmde verkligen, dels att du bemödat dig med att så noggrannt beskriva och jämföra med er situation, dels för att du ger mig hopp! Stort tack igen, det behövde jag höra, speciellt idag. :wink: :D

Varma hälsningar
Carin
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"