Magläge vs ryggläge för en månad gammal bebis?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TinaT

Magläge vs ryggläge för en månad gammal bebis?

Inlägg av TinaT »

Väntar mitt andra barn (har gått en vecka över tiden nu och börjar bli otålig i värmen). Sömnen var det tuffaste med mitt första barn och först vid 4 månader upptäckte jag Annas sömnkur. Vid 6 månader sov min son hela natten och jag kommer aldirg att glömma den fantastiska känslan. Både han och jag blev soliga ocgh goa av att få sova.

Jag planerar därför att försöka få kommande bebis att sova över första nattmålet vid ca en månad enligt Annas metoder med standardmodell och vagning.

Min fråga gäller dock sovläget - rygg eller mage? Har någon erfarenhet av att vagna och få ett spädbarn kring en månad att sova över nattmålet på rygg? Går det eller funkar Annas metoder enbart med magläge? Jag har andningslarm sedan tidigare men känner mig ändå orolig att lägga en så liten bebis på mage med tanke på plötslig spädbarnsdöd. Min oro gäller att även om larmet går -kan man få igång andningen om barnet skulle göra andningsuppehåll? Larmet i sig är ju ingen garanti för detta.

Tina
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej Tina!

Grattis till ditt andra barn :!: :heart: Hoppas du snart får fram den lille till jordelivet. Tänker du använda dig av andningsprofylaxen :?: Ett hett tips, annars.
Jag har min Lille Victor 4 veckor sovandes på sidan sedan han föddes. Han sov över nattmålet första gången i natt just på sidan. Har siktat mot Standardmodellen sedan han föddes. Jag fick andningslarmet idag som jag beställt så imorgon natt ska vi börja med att ligga på magen även på natten. Hittils har han bara gjort det på dagarna. Ryggläge har aldrig varit aktuellt annat när han ligger i sin babysitter på dagarna när han är med mig på toa i köket etc.

Lycka Till!
Lillsprudlis
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Hej och grattis!
vår dotter låg på sida till hon var ca 3 veckor, sedan dess har hon legat på mage, med larm. För oss har det känts bäst.

Larmet ska gå av efter ett par sekunders andningsuppehåll (12?). Det man gör om det händer är att stryka lätt på bebisen så att han/hon kommer upp i lättare sömn - helst inte rycka upp bebisen och skrämma den...även om det nog är den mest naturliga reflexen! Jag har dock ingen egen erfarenhet för vårt larm har aldrig gått av "på riktigt", bara pga att de rört sig i sängen och kommit för långt ifrån plattan som registrerar andningen.

Lycka till!
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
TinaT

Inlägg av TinaT »

Hej och tack för era svar. I fredags, en vecka över tiden kom son nummer två efter en snabb och enkel förlossning. Därav mitt sena svar. Haft lite annat att stå i. :D

Jag siktar på standardmodellen och tänker nog försöka lägga honom på mage att sova vid dryga månaden om han inte av sig själv sover över nattmålet. Nu sover han på sidan precis som era små. I natt var första gången som vi fick till endast två nattmål, kl 1 och 4 precis som Anna skriver i barnaboken. Tidigare nätter har jag nästan ammat rakt igenom men nu har mjölken kommit och med den sömnen...
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

:D :D :D GRATTIS! Jag börjar redan längta efter en till, fast lillan bara är 4 månader... :lol: :lol:
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"