Kontrollfrågor efter natt 1, vagna över mål

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
carin73

Kontrollfrågor efter natt 1, vagna över mål

Inlägg av carin73 »

Hej!
Postade detta på "Kuren för barn under 1 år men blev hänvisad hit... kan ngn erfaren ge mig feedback på vagningsfrågorna? Skulle kännas bra inför natt 2. :wink:

Första vagningsnatten för att sova över nattmål 1 är över. Är oerfaren runt vagning mm med en så här liten knodd (dryga 3 veckor) och har bara kurat 1-åring tidigare. Har några frågor av praktiskt karaktär:

Plan: sammanhängande sömn 21.30- ca 03
Lades 20.10 jättesömnig. Fick nattslurk i sömnen 21.30 och åt bra.

Började gnälla 00.15 och vagnade vid första skrik. Vagnade 7 omgångar fram till 00.50. Först slutade jag efter 15 tag då han tystnat direkt. Men efter 2-3 min började gnället om. Vagnar igen vid första skrik/fråga. Kl 00.45 vagnade jag 3-4 min i sträck, sedan sov han gott. Skall jag fortsättningsvis göra de korta punktinsatserna (15-20 drag) och sedan avvakta och s a s framhärda en gång längre än lillen, eller är 3-5 min vagning i sträck ok fast det är tyst? Det är svårt att veta när han somnat in.

Sov till 01.45. Då tog det längre tid att vagna tyst. Ca 6-8 omgångar (d v s vagna, sluta, tystnad, börjar böka, fråga, vagning igen). Kl 02.30 verkade han sova. Väntade 5 min och tog sedan upp för nattmål. Risken att hamna i 45 min vagning igen kändes stor och det kändes ok med mål framåt 03. 5 h sammahängande utan mat blev det alltså. Rätt eller fel tänkt?

Lade småvaken, men vagnade inte. Somnade och sov vidare till 06.30.

Han ligger som en liten boll längst upp i vagnen efter några drag. Jag drog ner honom någon dm och lade till rätta efter varje vagningsavslutning. Rätt eller fel?

( Skulle det på något vis gå lättare natt nr 2 är min fundering? Har han "uppfattat" något av natten egentligen? Vi får väl se.)

Tacksam för feedback.

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
kokos

Inlägg av kokos »

Kan svara för hur vi gör, kanske har någon annan fler svar på dina frågor.

Jag vagnar tills det är tyst i vagnen. Då avslutar jag med en liten skakning. Jag vagnar alltså INTE tills han somnar utan tills han är lugn. Sen ligger han och bökar och knorrar lite en stund och ibland somnar han direkt efter skaket. Men ibland blir han lite orolig och skriker till lite och då är jag på och vagnar igen tills det blir lugnt. Ibland räcker det med tre drag i vagnen för att få honom lugn och ibland tar det någon minut.

För att han inte ska bli en boll högst upp lägger jag honom långt ner i insatsen och "rätar ut" honom: alltså raka ben och armarna upp och huvudet till höger. Sen börjar jag vagna innan han knölar ihop sig och då ligger han oftast platt på mage kvar (nästan som att han håller i sig med kroppen - tyngdlagen - när jag vagnar).
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
carin73

Inlägg av carin73 »

Tack kokos! :D

Testar att lägga honom i fotändan istället i natt plus att räta ut ordentligt innan. Det låter smart.

Samma med att vagna till tyst. Låter mest vettigt att låta somna själv. Beror på hur länge det drar ut bara tror jag. Om jag orkar uthärda.. :wink:

Varma hälsnignar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
carin73

Inlägg av carin73 »

Tack kokos! :D

Ditt tips om att lägga till rätta innan, i fotänden funkade perfekt. (utom när mannen skulle vagna, då blev han köttbulle högst upp i vagnen igen... :wink: )

Varma hälsningar
Carin
kokos

Inlägg av kokos »

Så bra! :D
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"