Postade detta på "Kuren för barn under 1 år men blev hänvisad hit... kan ngn erfaren ge mig feedback på vagningsfrågorna? Skulle kännas bra inför natt 2.
Första vagningsnatten för att sova över nattmål 1 är över. Är oerfaren runt vagning mm med en så här liten knodd (dryga 3 veckor) och har bara kurat 1-åring tidigare. Har några frågor av praktiskt karaktär:
Plan: sammanhängande sömn 21.30- ca 03
Lades 20.10 jättesömnig. Fick nattslurk i sömnen 21.30 och åt bra.
Började gnälla 00.15 och vagnade vid första skrik. Vagnade 7 omgångar fram till 00.50. Först slutade jag efter 15 tag då han tystnat direkt. Men efter 2-3 min började gnället om. Vagnar igen vid första skrik/fråga. Kl 00.45 vagnade jag 3-4 min i sträck, sedan sov han gott. Skall jag fortsättningsvis göra de korta punktinsatserna (15-20 drag) och sedan avvakta och s a s framhärda en gång längre än lillen, eller är 3-5 min vagning i sträck ok fast det är tyst? Det är svårt att veta när han somnat in.
Sov till 01.45. Då tog det längre tid att vagna tyst. Ca 6-8 omgångar (d v s vagna, sluta, tystnad, börjar böka, fråga, vagning igen). Kl 02.30 verkade han sova. Väntade 5 min och tog sedan upp för nattmål. Risken att hamna i 45 min vagning igen kändes stor och det kändes ok med mål framåt 03. 5 h sammahängande utan mat blev det alltså. Rätt eller fel tänkt?
Lade småvaken, men vagnade inte. Somnade och sov vidare till 06.30.
Han ligger som en liten boll längst upp i vagnen efter några drag. Jag drog ner honom någon dm och lade till rätta efter varje vagningsavslutning. Rätt eller fel?
( Skulle det på något vis gå lättare natt nr 2 är min fundering? Har han "uppfattat" något av natten egentligen? Vi får väl se.)
Tacksam för feedback.
Varma hälsningar
Carin