Hur förebygga övertrötthet hos 3v pojke?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Mamma till Alfred

Hur förebygga övertrötthet hos 3v pojke?

Inlägg av Mamma till Alfred »

Hej!
Vi har en underbar pojke på 3,5 vecka.:heart: Har sedan BB haft standardmodellen som riktmärke. Målen har tagit mellan 1-1,5 h och han har sovit mellan 2-4h. Sedan några dagar har vi tyvärr kommit av banan känns det som. Han har vaknat 0,5-1 h efter han somnat , har då fått bröstet och ätit igen för att sedan somna om. Detta trots att han åt sig proppmätt innan - är väl treveckors "krisen" som han går igenom :?: Gott och väl är när han somnar om men det händer också att jag inte kan få honom att somna snart igen utan hamnar i en cirkus med amning, blöjbyte, vyssja, lugna, köra vagn, somna, vakna. Kvällstrassel hela dagen typ. Vips har det då gått en timme eller mer och så har han bara sovit 45 minuter de senaste 4-5 h. Detta ger ju naturligtvis en övertrött prins på kvällen som lätt spårar ur totalt. Gråter förtvivlat och blir spänd i hela kroppen :cry: Går från 0-100 på ingen tid alls! Hemskt att se honom sådan. Stackars liten!
Vad kan jag göra? Hur kan vi "komma på banan" igen :?:
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Hej! :D

Det du beskriver är den egentliga födseln som ditt barn går igenom. Han har nu "vandrat ut" ur livmodern, smekmånaden är förbi. Hittills har allt skett på barnets villkor, nu är det du som får ta ledningen. Skriv upp ett schema, se till att det blir omkring 16 timmar sömn per dygn. Jag vagnade över det ena nattmålet när Kevin var 3 veckor. Försök få ihop två timmar vakentid åtföljt av två timmar sömn på dagen! På natten är det mörkt och tyst.

:idea: Social delaktighet är ett nyckelord för en liten 3-veckors bebis som nu börjar upptäcka vad det är för en värld han har blivit född till. Babyn ska vara MED, ligga på köksbordet när ni äter, titta på när du diskar... Du lever i din värld och barnet vill in i den världen.

:idea: Fortsätt med Standardmodellen. Mat, mera mat. Och så lite till :wink:
Men nu finns det ännu en programpunkt på schemat: Ligga på golvet, vara MED. Varje vaken minut ska barnet ha något att titta på.

:idea: Främst av allt, läs kapitlet om tre veckor i Barnaboken! :D
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
Mamma till Alfred

Tack för råden!

Kvällen har varit lugnare idag. Han var på gång att "spåra ur" men jag fick honom att sova 20 minuter och var därefter lugnare men inte på gott humör direkt :) Trots allt en stor förbättring mot de senaste kvällarna.
Skönt för honom, och oss, att han inte blev så uppjagad.

Imorgon skall det tas nya tag!

Ett par frågor till:
Skall jag hindra honom från att sova mer än 2 timmar på dagen :?:
Och om han kroknar på dagen efter kortare tid än 2 timmar, säg 1,5, skall han hållas vaken även om han gäspar och vill sova :?:

Nu skall jag lägga mig och läsa kapitlet om tre veckors skruttar :thumbsup:
Lycklig mamma till Alfred född juli 2006
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej!

Grattis till bebis!!

:!: Jag hade inte väckt honom efter prick två timmar. Du kan bjuda på både 2,5 och ibland 3 timmars sömn. Men, med för många "längre än 2 timmars"-sovpass på dagen, blir dygnet så småningom uppochner, med natthålligång istället. Så, om han vill sova långa pass jämt, kanske du kan börja väcka efter två timmar så att han sparar sina sömntimmar till natten. Om du förstår :D .

:!: Du ska sikta på 2 timmar vaken och 2 timmar sova, men 2 timmar vaken kan ibland vara svårt att få till med en så liten. Vi lyckades med det först vid ca 10 veckor ålder :) . 1,5 timme är ett bra riktmärke om 2 timmar är alldeles för länge. Ett tag klarade vi bara 1 timmes vakentid, med livlig nattklubb som resultat... :? . Så försök med alla medel få till åtminstone 1,5 timme vaken!

Berätta hur det går!! Det är så spännande och kul att höra om alla småbebbar! :lol: :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Såg att det fanns en annan tråd med samma fråga och annat svar!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7621

:roll: :D
Mamma till Alfred

Tack för råden!
En liten rapport om hur första dygnet med 2:2 gick:
Vaken 8-10, somnade direkt jag lade honom men vaknade efter 45 min. Erbjöd bröstet men svalt intresse. Vagnades till sömn igen. Sov till 13.
Vaken 13-15.
Sov 15-17.
Vaken 17-19.15. Vaknade kl 20, svalt intresse för bröstet. Vagnade, somnade men vaknade direkt igen. Höll på så till kl 20.45 då vi kom hem efter en ryckig promenad. Mycket vagnande :D
Gav honom bröstet och då smakade det mums :) Valde att lägga honom för natten efter detta. Somnade kl 22. :sleep:
2x20 min nattmål kl 00.30 + 03.30. GodMorgon kl 07.
Gick riktigt bra alltså förutom att han vaknade efter 45 min på mogonen och kvällen trots mätt och torr och ffa trött.

Vad bör jag göra vid dessa tillfällen :?:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Det går ju strålande!! =D> :D
Enligt skolboken som Anna brukar säga!

Att han vaknar efter 45 minuter är väldigt vanligt. Det är ett naturligt sömnpass, och sömnen blir väldigt ytlig just då. Är du säker på att han verkligen vaknar då? Eller kanske han bara gnyr och bökar lite... :?: Om han inte skriker, så tycker jag att du kan avvakta och se om han somnar om igen.

Om han vaknat och skriker, så har du gjort helt rätt som erbjudit bröstet - stillat hans överlevnadsångest genom att visa på att det finns mera mat! Men, nu är han inte riktigt nyfödd längre :!: , och som du skriver så visar han ju inte så stort intresse för bröstet då efter 45 minuter.

:arrow: Jag tycker alltså att du ska hjälpa honom sova över 45-minuterskarven!

:idea: Fastna heller inte vagningsträsket! Vagna tills han är lugn, och låt honom somna på egen hand. Då lär du honom samtidigt att somna om själv vid 45-minutersskarven. Du ska inte behöva vagna för länge i taget, då får du träna på vagningstekniken. Om du har SHN-boken, så kolla på DVD:n till, där vagnar Anna så att det står härliga till :lol: .

Återkom med rapport! :D
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Hej!
Du har fått så kloka svar av Jenny, men här kommer ändå lite exempel från vår vardag som extra tips! Jag har en liten dam som var suuuupertrött och sällan vaken mer än 1,5h i stöten och dessutom sällan sov sammanhängande sovpass efter just 3 veckors ålder. Jag körde enligt principen att det skulle gå minst 3,5 timme mellan målen. T ex: vaknar 06.00, somnar 07.30. Om hon då vaknade innan 09.30 (3,5 timme från 06.00) så vagnade jag henne så att hon sov/somnade om (eller hade möjlighet att sova) fram till det var dags för nästa mål. Tog alltså inte upp henne ur vagnen. Jag förde en mat o sov-dagbok för att lättare se hennes tendenser och efter ett tag märkte jag att hon t ex oftast var svår att få att somna om på fm och gärna ville ha mat redan efter 3 h, men gärna sov länge mitt på dagen. Sedan gjorde jag ett schema efter det som jag började följa mer strikt när hon blev 8 veckor.
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Mamma till Alfred

Vilken tur att det finns erfarenhet att tillgå när man själv är nybliven mamma och rådvill :)

Vaknade sin vana trogen efter 45 min på dagens första och sista vila igår. Idag skall jag inte ta upp honom direkt han skriker utan försöka få honom att sova vidare istället. Vaknade faktiskt inte förut :sleep: men det blir ju fler tillfällenunder dagen :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup:
Mamma till Alfred

Så här går det nu:
Pojken verkar ha en väckarklocka inställd på 45 min. Han vaknar på två av sovpassen och han vagnas, somnar och vaknar, vagnas och somnar igen. Sover 5 min pass. Så kan det hålla på resten av sovpasset! Tar jag upp honom är han sällan intresserad av bröstet utan bara trött och "purken" :( Vill INTE fastna i vagningsträsket.
Håller honom vaken med full underhållning och "vara med" tills ögonen faller ihop - vanligen 1h 45 min.
Han har inte napp, kan det hjälpa honom tro :?: Skulle helst slippa men jag har märkt att suga på ett finger kan få honom till ro på 20 minutersvilan som han allt som oftast behöver på kvällen.
Som det är nu så sover han för lite på dagen och håller igång på kvällen. Har tom hållt igång två nätter i ett par timmar :shock: Det är antingen eller tycks det. Övertrött liten krake :cry:
Skall jag prova att påbörja nästa mål direkt när han inte kan sova :?: Nu blir det lätt ett mål som trasas sönder.
Skall köpa SHN boken snarast - behöver DVD'n för teknikträning!
Senast redigerad av Mamma till Alfred den mån 31 jul 2006, 11:41, redigerad totalt 2 gång.
Mamma till Alfred

Regnsmatter på vagnen! En hit! Sover som en stock :sleep:
Mera regn tack :D
Sidi

Inlägg av Sidi »

Hejsan!

Jeg prøvede med nappen - og det er IKKE godt! :x Min lille Tue på nu 4v startede ved 3v alderen at ville have bryst hele tiden, ikke mindst når han skulle sove; fik han lige en tår mere, sov han straks. Efter en stund blev det til amning i hele hans vågentid og jeg tænkte, om et større suttebehov var grunden - og gav ham en sut. Resultatet er, at han nu vil trøste sig ENDNU MERE ved at sutte, og helst på mit bryst! Det var jo ikke meningen, og jeg har taget bort nappen igen.
I stedet tror jeg, han har brug for hjælp til at kunne sove selv, med vagning eller pufning. Det vil jeg nu forsøge, i stedet for at tage ham op og byde en tår mere. ( Han er vel også så stor nu, så overlevelsesangsten er borte :?: ).

Lycka till, jeg selv arbejder videre med sagen.... :wink:
Sidsemor, 40, mor til Lasse 9 år, Lucas 7 år og Tue snart 5 år. Arbeter hemma.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"