amning/mjölkstockning mm

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
T.P

amning/mjölkstockning mm

Inlägg av T.P »

Hej alla mitt i natten :)

har nu ammat i lite över 2 veckor och känner att det är dags att bestämma sej för att sluta amma :? ..har med stor förhoppning genomlidit såriga vårtor i tron om att det skulle gå över fortare (denna gång)eller inte uppstå alls :twisted: tji fick jag..AnnaW jag vet vad du tycker :wink: ..för som sagt små barn ska Njutas och Njuta själva...

vårtorna har just läkt men högra bröstet gör fortfarande ont
och fick idag ont i dom och 39.5 graders feber :evil:

hur slutar man smidigast...??
några råd om mjölkstockning? utöver värme och vila?

han tar flaska och tillägg bra...då han fått för att brösten skulle läka fortare

bör jag vänta ut stockningen? ?vet ju att det är mitt val..men tänker på att när allt släppt" med mitt första barn(hade samma problem m vårtorna) så tyckte jag det var värt det :D :roll: :wink:

tacksam för råd mitt i osäkerheten/mvh t.p
barn födda 04/06/08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Två veckors amning är bättre än ingen alls. Bara du själv vet ju hur du vill fortsätta. Som sagt, du vet vad jag tycker är viktigast... :D

Mjölkstockning, hög feber och såriga bröstvårtor gör ingen människa glad, allra minst barnet. Vill du få bukt med stockningen (och det bör du ju i viket fall) är det massage och hög värme som gäller, inget drag, kanske hårtork, intennsiv direkt värmebehandling under massage.

Vill du sluta så är ändå en bra idé tycker jag att ge bröstet/brösten morgon och kväll under en övergångsperiod, som kan bli lagom långdragen. Som morgon- respektive kvällsslurk, före/efter tillägg. Det blir en mjuk övergång och det blir skönt för er båda. Mjölken sinar så småningom, eftersom efterfrågan inte är så stor.

Förr i världen band man upp brösten i stor stil och slutade abrupt - ibland av tragiskt nödvändiga skäl. Det behöver inte du. Kanske kan du också pumpa ur nu i början medan du vänjer honom vid flaska?
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
T.P

Inlägg av T.P »

Tack Anna för svar :)
barn födda 04/06/08
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej TP :D
Usch, vad tråkigt med stockning, har haft de flera gånger :x
Nu med sista riktigt illa, på väg att bli bröstböld, så jag fick penicillin. Ta en alvedon, om du känner dig risig, ha en STADIG bh, tänk även på att massera armhålorna, ut mot vårtan, det kan sitta igen ända där...
Jag hyrde pump på bvc, och pumpade ur "det värsta" så brösten inte var stenhårda, hjälpte jättebra!
Lyckligtvis kunde jag fortsätta amma, men hade då inga problem med såriga bröstvårtor, för det är så hemskt så det inte går att tro :evil:
Det viktigaste är ändå att du mår bra och bebben är mätt - eller hur :!:
Krya på dig
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej TP!

HU! :shock: :cry: Mjölkstockning x4 och bröstböld x1 (med inläggning på sjukhus) är min erfarenhet....STYRKEKRAM! :heart:

Du har fått bra tips, här kommer fler:
:arrow: Amma på alla 4!
Lägg lillskrutt på rygg, ställ dig på alla fyra över, låt bröstet hänga fritt, Lillskrutts underkäke ska vara på den stockade sidan...
:arrow: Värm det stockade bröstet före amning/pumpning
:arrow: Massera (stryk) med LÄTTA rörelser, med hela handen (och gärna lite olja) över det stockade området och ut mot vårtan.
:arrow: Amma/pumpa i duschen! Låt det varma vattnet rinna/flöda över det ömma bröstet tills du känner utdrivningsreflexen komma...Pumpar du kan du be mannen hålla duschen över bröstet medans du pumpar.
:arrow: Barnet är bästa pumpen! Använd barnet tills stockningen lagt sig. DÅ kan du sluta amma, om du vill.
:arrow: Såriga vårtor - Har du provat "vått-i-vått"... :?:
:arrow: Be omgivningen om hjälp!

Det var allt jag kommer på just nu, men jag vet att det finns fler tips någonstans mellan hjärncellerna... :roll: :-k #-o
Hör av mig om/när de trillar rätt! :wink:

Krya på dig :!: :heart:
/Fjällmor
T.P

Inlägg av T.P »

Tack snälla för alla bra råd.. :D :heart: det var en svettig/febrig natt mår mkt bättre nu så det verkar varit en lindrigare mjölkstockning :) som tur är! Man har ju varit livrädd för att få bröstböld vilket ni tyvärr har erfarenheter ifrån phu :shock:

kram/t.p
barn födda 04/06/08
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Håller alla tummar jag har för att du fortsätter bli bättre :!:

/Fjällmor
JosseS

Inlägg av JosseS »

Jag tog bort inlägget.
Senast redigerad av JosseS den tis 25 jul 2006, 21:26, redigerad totalt 1 gånger.
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Jag fick bukt med mina såriga bröstvårtor med hjälp av en amningsnapp, kan vara värt att prova.
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
J och Å

Inlägg av J och Å »

Känner igen det där. Fick också stockning, jobbigt med två som skulle ha mat.

Inget hjälpte. Så jag fick oxytocinspray, heter syntocinon. Hjälpte direkt. Värt att prova.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Fjällfolket skrev:
:arrow: Amma på alla 4!
Lägg lillskrutt på rygg, ställ dig på alla fyra över, låt bröstet hänga fritt, Lillskrutts underkäke ska vara på den stockade sidan...

Amma/pumpa i duschen! Låt det varma vattnet rinna/flöda över det ömma bröstet tills du känner utdrivningsreflexen komma...
:D Med all respekt - så här tillkrånglat får det bara inte bli :shock: :cry:

Amma i duschen :?: :!: Har vi sett ens på film att en liten unge diar sin mor under strilande vatten :?:

Stå på alla fyra och släppa ner bröstet till en unge som ligger på rygg :?: :!:

Amma med såriga bröstvårtor :?: :!:

Amma med mjölkstockning :?: :!:

Nej, kanske känner jag för allra första gången att sådant här vill jag bara inte ha på mitt forum :evil: :evil:

Jag är ingen amningsexpert men naturen är det. Tillsammans med lite sunt förnuft fixar sig det mesta :idea: Sunda förnuftet säger åtminstone mig att inget barn ska ha såriga, blödande bröstvårtor i munnen. Mjölkstockning är farliga saker som ska åtgärdas omedelbart, helst förebyggande, med värme och massage och urpumpning, manuell eller maskinell, men BARNET ska inte lösa det problemet (och kan inte, vill jag påstå).

Stå på alla fyra och ge di kan vi göra när vi blir hästar eller kor, men då ska också barnet kunna stå på egna ben :shock: :!: Människobarnet behöver ligga vid bröstet :!:

Blödande och/eller såriga bröstvårtor ska vila och läka. Också här är förebyggande behandling den bästa (som att härda dem under graviditeten). Inga salvor i världen hjälper mig veterligen bättre än bröstmjölken själv och luft, dvs vädring. En förnämlig "medicin" är också att inte amma dygnet om hela tiden utan att låta både bröst och barnamage vila mellan varven :!: Rekommenderar därför Standardmodellen :wink:

Slutligen måste man förstå att prestige inte har ett skvatt med saken att göra. Det handlar om att lilla barnet ska bli mätt i magen. Mätt, mättare, mättast :!: Punkt, slut.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

hmmm... :-k ...jag känner mig i behov av att förtydliga mig/mina ord.. :oops: :!:

:idea: DUSCHEN - Det är, självklart, INTE meningen att barnet ska dia under strilande vatten :!:
Vattnet är en alternativ värmekälla. När utdrivningsreflexen kommer stängs duschen av och så pumpar och/eller ammar man. Detta för att bespara barnet arbetet med att "få igång" det stockade bröstet.

:idea: Amma på alla 4 - Ett råd jag en gång fick av en storbarmad äldra qvinna vid stockning på undersidan. För oss en källa till tokfniss :lol: :lol: :lol: under pågående mjölkstockning, just på undersidan av bröstet. Jag trodde INTE på det, kan tilläggas, men det fungerade..

:heart: ANNA! :heart:
Självklart är det INTE barnet som ska åläggas arbetet/ansvaret med att lösa problemet! Och jag håller FULLSTÄNDIGT med om att det INTE får gå prestige i amningen :!:
Om Du fortfarande anser att dessa råd borde bort, tar jag SJÄLVKLART bort inlägget från forumet! :wink: :heart: :D

Kramar
/Fjällmor
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej T.P!
Jag känner med dig. Jag har inte mjölkstockning men har spruckna bröstvårtor. Har ammat en månad nu och idag började det bli något bättre. Tårarna är slut.... :( Jag vill ju så gärna att Lillen ska få min mjölk, jag har ju så mycket.
Det var inte meningen att ömka mig på din tråd, jag tänker på dig och håller tummarna att det löser sig.

Stor kram
Lillsprudlis
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
T.P

Inlägg av T.P »

hej igen...kommer fortsätta att amma ett tag till då allt gått över nu.. :)
undrar dock över om man kan skippa att amma en måltid per dag och ge tillägg istället..har tänkt mej att ge flaska varje kvällsmål..mjölkproduktionen ställer väl in sej på det :?: kommer dock amma litegrann till kvällsmålet nu i början så magen inte får chock :?:

Hur går det för dej lillsprudlis?..bra att du känner att det börjar bli bättre?

elin sofia, tack för tips..testade en sån med mitt första barn..tyckte dock det gjorde lika ont men testade dom antagligen för sent

Joch Å , det har jag aldrig hört talas om..bra att veta..tack

till Fjällfolket tack för tummarna :wink: :heart:
barn födda 04/06/08
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

jag har också använt syntocinon spray man måste dock få den utskriven av läkare :( luktar som violtabletter :D men iblan där det inte själva utdrivningsreflexen som är problemet, utan för fet mjölk i relation till mjölkgångarna, dvs det feta fastnar och blir en propp, och då hjälper inte sprayer eller amning. Jag fick sitta på elpump i en timme innan en sådan propp lossnade för mig. såg ut som en lång tråd tuggumi som kom ut :? då var mjölkstockningen utvecklad till bröstböld, och det var sista försöket innan ett eventuellt akut ingrepp.

mitt tipspå sårigabröstvårtor är lansinohn salva.
http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/Norm ... __911.aspx

finns attbeställa på bla
http://www.deklofi.se/
men den kostar 160 kronor där, huuu här finns det att köpa på apoteket, och inte alls lika dyrt, märkligt :shock:

men det kanske du redan provat? och att använda en amningsnapp under tiden det läker.

lycka till, för jag vet hur ont du kan ha det

/ Katarina
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"