frågor vagning vs buffning + flytt till eget rum? (2 v)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
carin73

frågor vagning vs buffning + flytt till eget rum? (2 v)

Inlägg av carin73 »

Hej!

:arrow: Inför första månadsskarven, om nu herrn inte själv behagar sova över ett nattmål, undrar jag om vagning är att föredra framför buffning? Det verkar så i boken. Lillen har egen spjälsäng. Är det då så enkelt att bara flytta över honom till vagnen (om det blir aktuellt med en minikur strax efter månadsskarven) och sedan flytta tillbaka honom till spjälsängen när han accepterat läget att inget mål serveras vid 01-02?

:arrow: Är något som hindrar att vi redan nu flyttar in herrn i arbetsrummet tvärs över hallen? Han låter, gruffar, muffar, grymtar och meckar så mycket att jag har svårt att somna/vaknar. :wink: Han är två veckor gammal och vi har larm.

:arrow: Nattetid vill man ha käk serverat kl 24-02 (en gång, beroende på om jag lagt honom till bröstet i sömnen - hans :wink: - runt 23 eller inte) / 04-05 / 07 men det får väl vara så fram till månadsskarven även om standardmodellen suttit riktigt bra dagtid de senaste 4-5 dagarna? :D

:arrow: Frågade om magknip i ett tidigare inlägg. Det verkar inte ge med sig och kanske är grymtandet ovan kopplat till magen? Sedan inlägget sover han på mage och vi tränar i magläge flera ggr om dagen. Dock inga extra pruttar för det. :? Jag trattar också i allt som går. Undrar om sömnen blir sämre sådan p g a detta? Somnar som en klubbad säl ( :x ) men börjar gruffa efter någon kvart halvtimme. Han har numer svårt att äta i samma takt som mjölken rinner till. Han klunkar s a s så gott han kan men sätter ändå "i halsen" stackarn. :heart:

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ack, jag hade en liten älskling som satte i halsen HELA TIDEN och inte kunde dricka ett glas vatten utan att sätta i halsen förrän hon var sex år :shock: (Uppmuntrande, va :?: :lol: ) Hon diade någon minut, satte i halsen, fick vändas över knäna och småbankas i ryggen, läggas till igen, satte i halsen igen, osv osv osv. Likadant med flaska sedan. Det blev en matningsteknik det också :roll:

Om han nu inte pruttar extra efter maglägesinförande kan det bero på just det. Han rapas (noga, förmodar jag) och läggs på mage. Då är pruttbehovet minimerat eller obefintligt :wink: :lol:

:arrow: Det avgör du själv. JAG tycker det är enklare att vagna så små barn, men det betyder inte att hela världen måste tycka det. Och ja, man kan verkligen snabbt och enkelt lyfta över, vagna, och sedan lyfta över igen, när lilla barnet sovit tio minuter (inte tjugo).

:arrow: Nej. Flytta över honom du. Milde herre, om det funnits andningslarm på min tid... :roll: Eller "bara" en babywatch :!:

:arrow: Ja, låt det vara så, tycker jag, men gör de båda nattmålen snabba (20 min högst) enligt Standardmodellen och hugg honom direkt, så att han aldrig hinner skrika upp sig.

:arrow: Släpp tanken på magknip, tycker jag :!: Varför skulle han ha det :?: Inte på mage :!: Grymta kan man göra, träna "rösten" likaväl som resten av sina talanger. Och man kan drömma. V g stör ej :wink: :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
carin73

Inlägg av carin73 »

Tack för input. :D

Och ja, vad bra man har det med både babywatch och larm! :D :D
Det avgör du själv. JAG tycker det är enklare att vagna så små barn, men det betyder inte att hela världen måste tycka det. Och ja, man kan verkligen snabbt och enkelt lyfta över, vagna, och sedan lyfta över igen, när lilla barnet sovit tio minuter (inte tjugo).
Det är ju en variant som jag inte ens tänkt på. Jag menade dock närmast om man kan köra "minikuren" (om den behövs vill säga) med vagnande och sovning i vagnen och när de nya rutinerna sitter (någon vecka?) flytta tillbaka herrn till spjälsängen och då bära ner vagnen till entréplan permanent (eller till nästa månadsskarv vid behov)? Eller bör man räkna med att vagnen behövs från natt till natt om man bestämmer sig för vagn-metoden (framför buffning) ?

Vill undvika att köpa en vagn för vagnandets skull. Då buffar vi hellre. Att bära upp befintlig vagn då och då funkar men inte varje dag... Det var så jag menade.

:?:

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"