14 månaders pojke gör myteri!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
sue

14 månaders pojke gör myteri!

Inlägg av sue »

hejsan

Har inte hörts eller synts här på ett bra tag, allt har fungerat fantastiskt bra med mina två söner.

Nu till problemet, min minste kille har börjat strula på natten...vi de barnsömnsvältränade föräldrarna hade glömt hur man gör, allt hade ju varit så lugnt så länge vi hade inte behövt ramsa på månader förrutom vid läggningen.

För att göra denna långa tråkiga historien kort. Nu vaknar han nästan varje natt och skriiiiiker illhögt, ja vrålar hur länge som helst. Väcker storebror 3 år mm. Mitt nu när vi ska till svärmor (mycker känslig för barnbarns gråt) och semestra.

Hjälp vad ska jag göra??? Inatt gäller att direkt gå in vid uppvaknande och lugna, sedan härda ut med ramsa utanför! Här måste vi strama upp saker.
Funderar även på att ta bort 20 minuter sömn på förmiddagen, han sover ändå efter lunch 2 timmar.

Sonen är inne i en intensiv motorisk och språklig utveckling just nu kan detta myteri bero på bearbetning av detta eftersom han är extremt lättstörd nu?

massor av kramar och vädjan om stöd och handledning sue :cry:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej sue :D

Blir inte så utförligt som jag önskade men kanske någon annan fyller på.

Såhär skulle jag gjort i er sits:

:arrow: ransonerat sömnen dagtid om det är 12 timmarsnatt som gäller

:arrow: pangramsat en gång vid uppvak, därefter avvakta, avvakta, avvakta... (INTE gå in och "lugna")

:arrow: avstyra semester med känsliga svärmor eller mana fram en sjuhelsikes attityd av självklarhet och pondus (ert barn, era rutiner) :wink:

:arrow: gällande utveckling-sömn så visst :roll: , kanske har samband men å andra sidan händer så mycket i deras små kroppar hela tiden och det är lite onödigt att leta orsaker tycker jag

Lycka till :!: :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Nancy :wink: :D Kunde inte ha sagt det bättre själv :lol: (Lika bra, är frågan :?: :!: )

:D Så läs och lär, kära sue :wink: Med snabba, rätta ryck fixar ni en minikuren på tre kvällar/nätter :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sue

tack för kloka ord

Inlägg av sue »

hej igen

idag är det fredag och imorgon åker vi. Igår natt sov lillkillen sin vanliga trygga sömn igen och jag var minstsagt lättad. Inatt väcktes jag av det förargliga illvrålet igen! Med 2 ramsor, en pangramsa och en bekräftelse var det lugnt igen efter 20 minuter.

Men jag är inte lugn, jag vet vad som krävs men jag tycker det är så typiskt fetrsom jag fått försvara Anna och kuren varje gång och nu kommer väl responsen som ett brev på posten" vad var det vi sa och man kan ju inte styra små barn, skrock skrock"

Jag har lovat min man att vi ska åka men vi blir bara borta en natt men det räcker ju!

Vet inte rilktigt hur jag ska hantera situationen om lillkillen ger upp ett av sin a blodisande vråk vid 2 tiden så att det ekar över stugområdet!

måste samla kraft och mod, ni är mina hjältar

kram sue
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Sue :D
För din egen skull, kan du ju faktiskt dra till med en vit lögn - jag vet hur hopplöst det kan vara att försvara AW och "metoden :roll: :wink:

Säg att gossen varit krasslig ett par dagar - kanske en nypa feber eller örvärk :!: Kansek magen, tänder - tja vadsomhelst kan duga, i att få ett par svärisar "lugna" utifall han får för sig att skrika på natten. Sjukdomar är liksom alltid giltigt :wink:

Du vet, nöden har ingen lag och en gång är ingen gång :!: :lol:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
sue

vita lögner verkar inte behövas!

Inlägg av sue »

tack för ditt svar!

Ikväll var hela killen full av röda utslag men han verkar pigg och glad ändå.... Han har lite problem med magen också, kanske är ahn överkänslig mot något?

Sitter här med klumpen i magen och väskorna packade, ber till högre makter om lycka och mod :(

Jag vet att jag klarar lillkillens sömn så småningom men jag vet inte om jag jag klarar svärföräldrarnas attacker :evil: Fortsättning följer!

sue
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ojd, sue :oops:

Jag ville ju verkligen inte att han skulle bli sjuk på riktigt...
Det är så ledsamt att en semester (?) ska orsaka klump i magen på dig :cry:
Försök att slappna av, det handlar ju "bara" om en natt, iallafall :!: Det hade ju kunnat vara en hel vecka :shock:

Lycka till,nu
Kram Mia :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "