Hjälp! Problem med dagslurarna

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
alvin_saga

Hjälp! Problem med dagslurarna

Inlägg av alvin_saga »

Nu är uppföljningsveckan snart slut för vår lilla Saga 3,5 månad och dagslurarna fungerar inte alls :(
Hon gnäller en liten stund varje gång hon ska sova men somnar sedan efter några minuter det stora problemet är att hon i princip alltid vaknar och gnäller/skriker efter ca 45 min och jag kan inte få henne att somna om. När hon börjar vakna till så låter jag henne vara in i det längsta och när jag inte står ut längre så lägger jag tillrätta och vagnar kort som besked och går därifrån med ramsa men det hjälper inte. Hon blir kanske tyst en liten stund men börjar sedan igen. Ofta börjar hon med gnäll och blir tyst emellanåt men sedan blir det mer skrik. Idag försökte jag med "solfjädern" men det blev fiasko :( . Saga fick panik och skrek bara mer och mer. Jag höll fast i ca 10 minuter sedan gav jag upp :oops: och vagnade kort istället. Men det hjälpte inte heller. Jag tog upp henne inom marginalkvarten vid ett tyst ögonblick. Därefter var hon jätteledsen, min lilla gumma :cry:

Den första luren idag gick bra men det var väl för att hennes pappa var ute och gick med henne i 1,5 timma och det kan man ju inte göra varenda gång hon ska sova. :?

Jag funderar på om jag kanske måste ändra på hennes schema och göra dagslurarna kortare och fler istället :?:

Schemat ser ut så här nu:

6-7 äta
8-9.30 sova 1,5 tim
9.30-10.30 äta
12-2 sova 2 tim
2-3 äta
4-5.30 sova 1,5 tim
5.30-6.30 äta
7 bad
7.30 nattslurk
8.00 God natt!

Är det någon som har något tips på bra schema med kortare lurar? Hon ska väl helst äta direkt efter en lur och hur får man ihop det i så fall?

Tacksam för hjälp!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej :D

Vi hade också bekymmer ett tag med minstingens 45- minutersuppvak. För oss började det fungera när vi ramsade (solfjädrade första gångerna) vid första pipet istället för att avvakta. Då somnade han om snabbt och ganska snart vaknade han inte alls.

Angående schemat så kan du kanske göra natten elva eller tolv timmar lång. En ordentlig middagslur på dagen brukar väl vara skönt att ha men de andra två kan bli kortlurar. Man kan säkert ha alla lurar korta och flera också. Risken är ju bara att det blir lite hattigt och att hon får svårt att sova längre när hon blir större och bara sover middag.

Lycka till!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, siri :wink: :D

:D Lite tålamod vill jag anbefalla :!: Uppföljningsveckan är inte genomförd än, och de följande två veckorna har du så att säga på dig innan du kan förvänta dig att allting ska sitta klockrent.

Det är INTE någon bra idé att ändra schemat mitt i alltihop. Och det vet du ju egentligen, om du har läst på :?: :!: Att ändra vore som att försöka lära ett litet barn klockan och förvänta sig att det skulle gå bra, fastän man flyttar om siffrorna då och då och byter plats på visarna,

45-minutersskarven är en klassiker, dvs att man (barnet) vaknar till efter 45 min just, och den skarven ska överbryggas. Det brukar ta sin lilla tid men så är det för de allra flesta, så fortsätt arbeta lugnt med Verktyget nummer ett - ramsan :!: Och den ska ges direkt, som siri säger. Här är inte läge att avvakta. Barnet ska genast ges besked om att det är meningen hon ska sova lite till. Det är det hon undrar, när hon vaknar till, och den frågan behöver hon förstås genast ett lugnt, sakligt, vänligt men bestämt "svar" på utan att behöva skrika sig till det.

Att promenera över skarven är ett beprövat grepp och varför inte :?:

Vi talar kur, inte evigheters evigheter för all framtid :lol: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"