Väcka eller inte - båt att passa

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Novas mamma

Väcka eller inte - båt att passa

Inlägg av Novas mamma »

Vi ska med en färja på lördag som innebär att vi måste åka hemifrån 06:00.
Vi har "morgon" kl 07:00 i vanliga fall och jag undrar vad som blir bäst för Nova.
:arrow: Låtsas att kl är 07:00 med glatt humör
:arrow: Lyfta henne direkt från sängen till bilstolen och "hoppas" att hon sover vidare :roll:

Jag tror inte att hon somnar om så det känns som om rätt alternativ blir att låtsas att kl är 7. Hon gillar inte att sova i bilen - tyvärr. Gick utmärkt som bebis men inte nu längre :shock:
Hon ska inte sova förrän vid 10 - nästa pass så det blir ju lite långt om hon går upp kl 6 - är det om ok att låta henne sova en stund i bilen 5-20 min "utanför " schemat :?: ( om hon somnar...)
Till saken hör också att vi ska på båten just som hon har sitt första sovpass så det kan ju bli aningen förskjutet även då....även om vi ska försöka vara på båten innan hennes sovtid :wink:
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Går det inte, så går det inte. Men det bästa är ju att verkligen försöka hålla tiderna (med marginalkvart). Det betyder i praktiken att man måste kunna lägga barnet/forsla med sig barnet liggandes... om man nu ska förflytta sig i otid.

Livet var enklare förr :roll: :!: Då fanns inget barnbilstolstvång och barnvagninsatserna var flata och rymliga.

Jag måste erkänna att jag fortfarande prioriterar de riktigt små barnens bästa sömnförutsättningar, och de är inte att sitta hopknölad i barnstol och försöka sova :oops: :cry:

Med en bra lift - insats - kan man ha minsta modellens Skräp liggandes på mage, sovandes skönt, i baksätet, med bilbältet runtom hela paketet :idea:

Men säg inget högt :oops: :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sidi

Inlägg av Sidi »

Hej Novas mamma,

Jeg er enig - vil helt klart også stå op kl. 06 og "lade som ingenting".
Dagen bliver selvklart anderledes end vanligt, derfor sker der inget ved at lade Nova sove sin formiddagslur lidt senere.

God tur!

Sidsemor
Sidsemor, 40, mor til Lasse 9 år, Lucas 7 år og Tue snart 5 år. Arbeter hemma.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D PS

Förlåt - missade att vi ju inte alls talar minsta modellens Skräp här :!:

Vid sin vördnadsvärda ålder klarar hon förstås alldeles utmärkt att börja dagen en timme tidigare och att vara vaken lite "fel" och sova lika "fel" :D

Det som betyder något - som betyder allt - är att du/ni tar ledningen på ett alldeles självklart vis och bestämmer åt henne, inte "frågar" och ber om godkännande :idea: :lol:

Tumregeln är ju också: en gång är ingen gång... :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Hej!

Vi ska om en vecka åka färja. Vi måste starta hemifrån 05.30. Sonen 2,6 år har väckning kl 08.00. Det är väl lite tidigt att börja dagen 2,5 timmar före väckning. Tror inte heller att han skulle somna om i bilen om vi skulle flytta honom dit från sängen. Inte genast i alla fall. Men jag tror att vi ändå gör så. Vi kommer att åka bil ca tre timmar före vi går ombord på färjan. Räknar med att han kommer att sova något under den tiden.

Dagsömnen får gossen ta i hytten. Vi tar alla en vila då. Lägger honom lite tidigare, för vi kommer fram mitt i sonens vila. Blir det för lite sovet så lägger jag honom lite tidigare på kvällen.

Nu är ju min pojke äldre än din flicka, men tänkte ändå berätta om hur vi kommer att göra. Det går säkert bra.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"