Ingen fnurra - åka på charterresa??

Skriv svar
Kristin

Ingen fnurra - åka på charterresa??

Inlägg av Kristin »

Hej!

Nu är jag ute i vääääldigt god tid, men vi har nyligen bokat en charterresa till Kanarieöarna i november och jag skulle tycka det vore intressant att få höra hur ni som har varit ute med era pluttar (lite större pluttar - 2 år) hur ni har "löst" kvällarna utomlands. Att hålla nattning kl 19 känns svårt i det läget. Å andra sidan vill vi inte skjuta på nattningen alltför länge även om vi är på semester.

Hur har ni gjort?

Kram Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hej Kristin!

Jag är just hemkommen från en semesterresa med en lite mindre plutt (11 mån). Vi ruckade ca 30 min på nattningen bara (la henne 20.00 istället för 19.30) och sedan höll vi oss i närheten av hotellrummet. Hade med en babyvakt med ganska lång räckvidd. Funkade för oss att äta middag lite tidiagre och sedan sitta och avnjuta kvällssolen i anslutning till hotellrummet. Vi såg dock många trötta små och stora pluttar som inte kom isäng förrän fram emot 23 på kvällarna... :(
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Kristin.
Håller med föregående talare :D . Dock är din kille drygt två år när ni åker. Om ni tycker att det är lite festligt någon dag, så är han så stor så att han mycket väl kan vara med - om ni själva vill och han orkar. Men det handlar som sagt om ett tillfälle.
Vi har gjort det med Vera nu ett par, tre gånger sen hon fyllde två. Hon tycker att det är jättespännande att få gå på fest eller middag.
Dock har vi inte lagt henne efter 21 någon gång.

Det går ju också att flytta sovtiderna en timme framåt inför resan och ha natt mellan 20 och 8.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
br

Inlägg av br »

Sök på resor här på forumet. Det finns en del skrivet om olika resor. Vi var på Kanarieöarna när dottern var 2 år o 3 månader- Då la vi om schemat. Det var natt mellan 22-8 och middagssömn 12.30-15.30
OBS Ca tider. Detta funkade bra för oss då och för dottern och det var inga problem att gå tillbaka till gammal ordning när vi kom hem!!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej o tack för svar!

Jag är lite ringrostig när det gäller det här med att justera schemat tillfälligt: hur lång tid innan måste vi börja innan vi åker? Att ha 08-20 låter som en bra idé eller kanske rentutav 9-21 :roll: (då sover han middag när det är som varmast på dagen)? Vi kommer ju även ha med en pytte-plutt (om allt går vägen :heart: ) men till denne/a har vi ju vagnen med så det medför inga praktiska sovproblem.

Kram i solen

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Några dagar innan.
Flytta en marginalkvart per sovstund.

EX.
19-7 ska bli 21-9
11.30-13 ska bli 13.30-15

vakna 7.15 lägga 11.45 vakna 13.15 sova 19.30
vakna 7.45 lägga 12.30 vakna 14.15 sova 20.00
Vakna 8.15 och så vidare.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hej Kristin!
Justera schemat kan du enklast göra genom att skjuta 15 minuter per dag, då är du ju inom marginalkvarten hela tiden. Då tar det väl 8 dagar. Men då gäller det ju att schemat inte är anpassat efter andra tider man behöver hålla. Jag tror dock att det går bra att göra det på kortare tid också. Om du söker på tidsomställning eller sommartid så får du nog lite tips. Jag minns att jag hittade en hel del när det var dags för sommar/vintertidsomställning.
Lycka till!
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Är nyss hemkommen från Egypten 8) med vår ettåring och så här löste vi det det hela.. Skriver allt, även om du bara frågar om kvällarna då andra som läser kan vara intresserade...

Widars orginalschema:
natt 19-07, välling, fika då jag äter frukost vid 9-10, lunch 12.00, sova 13-15, fika 16, kvällsmat 18.30...

Egypten har "finsk" tid dvs + 1h mot sverige så vi sköt allt frammåt 1h dvs natt 20-08 etc.
Hade all inclusive på hotellet med frukost 7-10, lunch 13-15 och middag 19-22.

morgonen fick han sin välling kl 8 (7)när han vaknade, sedan gick vi och åt frukost när vi gjort oss i ordning dvs ca 9.30 (8.30) och han åt lite med oss... lunchen tajmade vi in till 13 (12) och sedan fick han sova (tyvärr blev han lite dålig - lös - i magen och trött så efter halva veckan la vi till en liten sovstund på fm också) sina timmar... (ofta under ett parasoll vid polen/på stranden medan vi turades om att vakta honom njuta av annat...) vid 17 (16) fick han något litet att äta igen oftast välling eller frukt där vi befann oss för tillfället och sedan gick vi och åt middag vid 19-19.30 (18-18.30) sedan la vi honom i vagnen när vi gick från restaurangen (i body under filt) och han somnade där = vi gjorde vad vi kände för och kunde sedan stjälpa över honom i sängen då vi kom tillbaka till hotellet! Här underlättades nog det hela att han alltid sover sina daglurar hemma på rygg i vagn och är van med det så det var inget konstigt att sova natt där heller...

*lycka till*

och ett litet PS, det är underbart att resa med barn!!! :heart: Widar sken i kapp med solen på vår resa och han charmade alla... Fick många komentarer om hur snäll osv han var (jodå fanns andra betydligt gnälligare barn på samma resa...men deras föräldrar höll nog inte på sovtider mm så som vi gjorde...)
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"