Vad vill ni ha..?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Gäst

Vad vill ni ha..?

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Nyfikenheten är stor: :shock: vad vill gravida forumister ha? 8)

Själv kan jag inte gå förbi jordgubbarna i affären (fast de kostar typ 50 kronor stycket..), det bara går inte. De luktar alldeles för gott... :P Igår köpte jag en ask, och smaskade i mig precis alla, utan att spara några alls till någon annan... :oops:

Sådan där fullständigt smaklös prickig korv som säljs i storpack är också pop. Mycket gott. I vanliga fall vill jag att korven ska smacka något, men nu...

Fortfarande svårt med lagad mat! Vad är detta?
T.P

Inlägg av T.P »

har hela graviditeten velat ha rödvin :D ..ngt jag vanligtvis inte dricker så gärna
misstänker att det hänger hop med järnbrist??!!

Annars har jag frossat i vindruvor och apelsinjos
barn födda 04/06/08
Mindy

Inlägg av Mindy »

Båda mina graviditeter har följt ungefär samma mönster;
Mängder av apelsinjuice i det tidiga skedet, ibland grape-tonic, satsumas. Sedan blir det en släng av messmör (som jag aldrig äter i vanliga fall! :shock: ) och isglass och någon gång efter v. 20 kommer chokladbegäret.... :cry: som sedan tonas ut.

Den här gången har det tyvärr blivit en hel del glass också. 8)
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det har nog mer varit en fråga om vad jag INTE vill ha, fram till alldeles nyligen: stekt mat, korv, tacos, grillat :shock:
Nu äter jag dock det mesta, men GÄÄÄRNA choklad :lol: mjölk, leverpastejmackor, juice... Det sistnämnda beror säkerligen på sviktande järnvärde, men vad chokladen beror på vet jag inte :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mindy

Inlägg av Mindy »

Jag har läst mig till en egen liten teori; i början behöver man folsyra och det finns det rikligt av i apelsiner och apelsinjuice (+ att det förstås lindrar illamåendet). Strax innan eller runt v. 20 tycks jag minnas att det går åt mycket kalk = choklad och mjölk.... :wink:

Kan vara ute och cykla men jag tror också att det finns en anledning att man inte är sugen på t ex kaffe - för att det inte är till barnets fördel att överdosera det. 8)
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D
När jag såg rubriken trodde jag det menades pojke eller flicka :lol:

Det var det visst inte...

Man "översätter" allt efter egna erfarenheter. För mig var det jätteviktigt vad det var i maggen, inte i matväg alltså :D

Av ätbart vräker jag i mig mint när jag är gravid, allt från menthos, strong, till vår tandkräm :shock: :lol:

/Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
T.P

Inlägg av T.P »

:D ja det där med mint glömde jag nämna...har oxå beär av mint godis..undrar vad mintet e bra för
barn födda 04/06/08
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Mindy!
Tror på din teori, och att man ska äta det man känner "sug" efter, och undvika det som får det att vända sig i magen. Kroppen vet nig vad den behöver en sån här gång :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mindy

Inlägg av Mindy »

:wink:
Mint, visst minskar det illamåendet lite grann också, gör att man känner sig fräschare liksom? Om man nu inte får halsbränna av det...
Sista tiden har jag haft svårt att äta sötsaker (förutom glass) för jag får sån jäkla halsbränna att det inte är sant. Är väl naturen som försöker styra upp en lite grann. 8)

Men att vara sugen på rödvin, vad ska vi säga om det och naturen T.P.?? :shock: :lol: :lol:
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Mindys teori stämmer bra in på mig också. I början av båda mina graviditeter har jag frossat i apelsiner och mjölk samt fått avsmak för kaffe, något jag normalt dricker i stora mängder :)
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

ÅÅÅ glass i stora lass har det varit för mig båda graviditeterna. :lol: Helst chokladglass...saltlakrits, å massor av gurka!!.. :D
Och har gått över bara ungarna kommit ut! konstigt! :?
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
beccisen

Inlägg av beccisen »

Jag har tryckt i mig smågodis :) INte så bra för övriga figuren precis. Däremot dricker jag fortfarande kaffe ( dock inte 8-10 muggar osm det är i vanliga fall)

Glass är gott med och sen längtar jag efter några djupa bloss :cry: :cry:
Men det jag saknar mest är starköl :o :o :lol: Det roliga är att det är jag inte alls sugen på när jag "får" dricka det :)

Hormoner och graviditet är en konstig kombination :)
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
beccisen

Inlägg av beccisen »

Jag har tryckt i mig smågodis :) INte så bra för övriga figuren precis. Däremot dricker jag fortfarande kaffe ( dock inte 8-10 muggar osm det är i vanliga fall)

Glass är gott med och sen längtar jag efter några djupa bloss :cry: :cry:
Men det jag saknar mest är starköl :o :o :lol: Det roliga är att det är jag inte alls sugen på när jag "får" dricka det :)

Hormoner och graviditet är en konstig kombination :)
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja-a, nog håller jag med om att man ska lyssna på kroppen - fast den kan ge lite olika signaler. Saken är ju den, att när vi sprang omkring i buskarna och kroppen skrek kalcium! kalcium! Så stoppade vi i oss nötter och bär - mjölkchocklad etc. fanns ju inte... 8) Så jag tror på att lyssna, men också på att fundera... :roll: vad är det som kroppen vill ha, är det verkligen vaniljgräddglass, eller..? :P

Lycka till alla med era magar och era begär! Tack för enkäten... :lol:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"