Hej Anna!
Hittade din hemsida och har i all förtvivlan god tro att det ÄNDÅ finns något att göra för vår lilla Felix. Felix är idag 8 v. men är 5 v. för tidigt född. Han har skrikit från ca 2 v. ålder mer eller mindre all vaken tid. Bvc säger att han har svår kolik och tröstar med att vi bara kan härda ut för det går över. Vi går på knäna här hemma, det finns ingenting vi inte redan gör som det tipsas om. Felix är läkarundersökt u.a. Jag har alltid haft mycket mjölk - det sprutar. Jag handpumpar ut lite innan, ammar från ett bröst i taget (råd från amningshjälpen...), håller Felix upprätt och han rapar alltid bra efteråt. Felix äter aldrig mer än max 10-15 min, antar att det är för att jag har så mycket mjölk. Antingen börjar Felix skrika efter ca 5 min amning, blir en sprättbåge och efter lång stund av skrik och gråt kommer ofta en rejäl mängd gaser och sprutande avföring. När vi bytt blöja vill han amma igen och ibland fungerar det bra. dvs han blir mätt och somnar eller så blir det samma visa igen efter 5 eller 15 min. Eller så ammar han bra, blir mätt, rapar, bajsar, gosar, somnar sött för att efter 15-30 min vakna gallskrikandes. Min, vår, filosofi var att han ska få bestämma när och hur länge han ammar. Att naturen är tänkt så... Tänker ofta på djuren, de klarar ju detta utan böcker och förslag från expertisen. Men finns det någonting vi kan göra så gör vi det! Vi lider så att se honom vrida sig i smärta. Att vår kille aldrig får bara ta och sova och må bra.
Jag är inte rätt person att hjälpa dig men jag tänkte föreslå dig att leta med Search-funktionen på "standardmodellen" så borde du få en del träffar där Anna Wahlgren hjälpt andra och kan läsa lite om denna modell som hon skapat för matning/skötning/umgäng med spädbarn, under tiden medan du väntar på svar. Kram
Kanske är det någon av er andra som vet om man kan hitta redogörelse för standardmodellen här på forumet? Annars är det så att den bästa investering du kan göra inför framtiden är att skaffa dig Annas "Barnaboken"
Misströsta inte, det finns mycket ni kan göra!
Jag är inte rätt person att hjälpa dig men jag tänkte föreslå dig att leta med Search-funktionen på "standardmodellen" så borde du få en del träffar där Anna Wahlgren hjälpt andra och kan läsa lite om denna modell som hon skapat för matning/skötning/umgäng med spädbarn, under tiden medan du väntar på svar. Kram
Kanske är det någon av er andra som vet om man kan hitta redogörelse för standardmodellen här på forumet? Annars är det så att den bästa investering du kan göra inför framtiden är att skaffa dig Annas "Barnaboken"
-
Nina Bergvall
Tack!! Jag har faktiskt köpt boken idag och vill börja så snart som möjigt men inväntar svar. Han är ju 5 v. för tidig så jag är osäker om vi kan börja redan nu med standardmodellen....mariaGW skrev:Hej Nina!
Misströsta inte, det finns mycket ni kan göra!
Nina
-
Nancy
Hej Nina och grattis till sonen
Om du räknar bort de veckor Felix är för tidigt född så skulle han alltså ha varit tre veckor idag
Läs om "den egentliga födelsen" i Barnaboken
Då är det sk "smekmånaden" över och barnet redo för mer rutiner gällande mat, sömn, delaktighet och umgänge. Men även innan dess är standardmodellen gångbar även om det finns vissa skillnader (kan inte förklara så bra men det står ju i boken
)
Jag lovar dig att du utan oro kan börja mata din lille son efter standardmodellen.
Grattis till ett fint beslut förresten
Var noga bara med att läsa på ordentligt så ni inte gör samma misstag som vi; inte läsa tillräckligt för att ha kunskap om hur det hela fungerar, "testa" och sen ge upp...
Till slut var vår situation ohållbar och vi beslutade oss för att läsa på igen och DÅ trillade poletten sakteliga ned
Det ÄR lite lurigt med hur man skall räkna prematurbarn åldersmässigt. Du får framöver "höfta" lite och gå efter både förnuft och känsla.
Lycka till

Om du räknar bort de veckor Felix är för tidigt född så skulle han alltså ha varit tre veckor idag
Grattis till ett fint beslut förresten
Till slut var vår situation ohållbar och vi beslutade oss för att läsa på igen och DÅ trillade poletten sakteliga ned
Det ÄR lite lurigt med hur man skall räkna prematurbarn åldersmässigt. Du får framöver "höfta" lite och gå efter både förnuft och känsla.
Lycka till
Senast redigerad av Nancy den tor 01 jun 2006, 21:04, redigerad totalt 1 gånger.
-
Pia Pojkmamma
Hej kära du,
och grattis till den lille sonen
Standardmodellen kan man börja med från barnets första dag. En måltid för nyfödda enligt standardmodellen byggs upp så här:
VAKNA
ÄTA från bröst nr 1. Då äter lillen kanske 15 minuter. Då han börjar krångla låter du honom rapa ordentligt mot axeln. Sen bjuder du mera mat ur samma bröst direkt efter rapen. Det kan bli en hel del trugande. Matningen tar sammanlagt ca en halvtimme.
BYTA och tvätta lite om det behövs, ca 15 minuter
UMGÅS och sitta i mammas/pappas famn och prata medan man har ögonkontakt, ca 15 minuter
ÄTA från bröst nr 2. Samma procedur som första gången.
Efter ett mål enligt standarmodellen som tar ca 1,5 timme sover babyn troligtvis tungt. Då är han sprängfylld med mat.
Det här var bara en kort sammanfattning av standardmodellen. Mycket mer finns att läsa i Barnaboken. Målen enligt standardmodellen förändras ju också vart efter babyn växer. Jag vill speciellt rekommendera följande kapitel i Barnaboken:
- Amningen, s. 65
- Att sköta en nyfödd, s.108
- Två månader, s. 243
Lycka till
Återkom om du har fler frågor.
och grattis till den lille sonen
VAKNA
ÄTA från bröst nr 1. Då äter lillen kanske 15 minuter. Då han börjar krångla låter du honom rapa ordentligt mot axeln. Sen bjuder du mera mat ur samma bröst direkt efter rapen. Det kan bli en hel del trugande. Matningen tar sammanlagt ca en halvtimme.
BYTA och tvätta lite om det behövs, ca 15 minuter
UMGÅS och sitta i mammas/pappas famn och prata medan man har ögonkontakt, ca 15 minuter
ÄTA från bröst nr 2. Samma procedur som första gången.
Efter ett mål enligt standarmodellen som tar ca 1,5 timme sover babyn troligtvis tungt. Då är han sprängfylld med mat.
Det här var bara en kort sammanfattning av standardmodellen. Mycket mer finns att läsa i Barnaboken. Målen enligt standardmodellen förändras ju också vart efter babyn växer. Jag vill speciellt rekommendera följande kapitel i Barnaboken:
- Amningen, s. 65
- Att sköta en nyfödd, s.108
- Två månader, s. 243
Lycka till
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
och moster till en lady född -09.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Välkommen är du, Nina Bergvall
Ingen fara. Du ska inte se Standardmodellen som en påfrestning utan som en hjälp.
Det bli bra. Mer mat är nyckelordet. Han har inte kolik. Han är "bara" fast i den överlevnadsångest som torterar alla nyfödda varelser i både djur- och människoliv. Tills de en gång för alla inser att de kommer att överleva. Och kan kosta på sig att njuta av livet.
Vägen dit heter mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat
Standardmodellen strukturerar upp det hela så att både du och lilla barnet (och lilla magen) får vila en smula mellan varven. Det behöver ni båda
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Nina Bergvall
Tack Anna och alla ni som svarat!!
Jag ska gå ut nu och sätta mig i solen och hoppas på älsklingen sover en stund så jag kan repetera standardmodellen och samla kraft... Jag läste så mycket det gick igår och inatt och imorse testade jag faktiskt modellen. Hmmm... det gick ganska bra (lyckades hålla honom vaken 1 h drygt) för han var lugn och kunde somna vaggandes men vaknade dock efter bara en halvtimmes sömn och grät. Fick då amma lite och nu sitter han nöjd i bärsele för jag vill ut i solen och LÄSA!!
annawahlgren skrev:Tack, Maria GW
Tack, Nancy
Tack, Pia Pojkmamma
![]()
![]()
Välkommen är du, Nina Bergvall![]()
Ingen fara. Du ska inte se Standardmodellen som en påfrestning utan som en hjälp.
Det bli bra. Mer mat är nyckelordet. Han har inte kolik. Han är "bara" fast i den överlevnadsångest som torterar alla nyfödda varelser i både djur- och människoliv. Tills de en gång för alla inser att de kommer att överleva. Och kan kosta på sig att njuta av livet.
Vägen dit heter mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat![]()
Precis som när det gäller små hjärtskärande skrikande fågelungar i ett fågelbo. De tycks aldrig få nog.
Standardmodellen strukturerar upp det hela så att både du och lilla barnet (och lilla magen) får vila en smula mellan varven. Det behöver ni båda
Nina
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Hjälp honom att vara "uppe" längre. Och hjälp honom att sova längre.
"Marie och Samuel - en mailkorrespondens" (både här, på SHN "blomman"och i Barnaboken på "Bekymmer? Sömn") är ingen dum läsning
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022