Rutiner vid bad/dusch samt tandborstning -8mån

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Novas mamma

Rutiner vid bad/dusch samt tandborstning -8mån

Inlägg av Novas mamma »

Min vana trogen fortsätter jag att fråga om allt och ingenting på Forumet :lol:
Får ju så underbar hjälp och råd och frågorna blir många när man är "ny" förälder.
Nu undrar jag över badningsrutiner.
Vi badar lillan varje dag innan läggning och hon älskar det.
Vi använder inte schampoo eller någon duschkräm utan endast vatten, någon gång ett par droppar olja - men badar henne som om hon tvättade håret osv samt lägger öronen i blöt i sann BB-anda :!:
När bör man börja använda tvål eller liknande :?: (rumpan, ansiktet och händerna tvättar vi noga var dag..)
Vi har sedan hon var liten badat i badbalja då vi endast har ett JÄTTESTORT badkar som det går åt mycket vatten att fylla upp till lämplig mängd.
Nu vill ju inte lillan vara still längre :wink: utan försöker stå eller ligga på mage ÖVERALlT inkl badbaljan vilket inte går så bra.....
Kanske larvig undran för något så självklart som bad men hur gör ni andra rent praktiskt - badar (balja, badkar) , duschar :?:
Jag borstar hennes tänder (2 st :lol: ) morgon och kväll med vatten men nu är det kanske dags för tandkräm också :?:
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ang. tänderna har min tandläkare sagt att man lägger en ytterst miniminimal klick tandkräm på lilla borsten (hälften av barnets nagel - storlek...) och så borstar man morgon och kväll. :D

Det där med badkaret kan jag inte hjälpa till med - vi badar också i stora karet - vissa kvällar sitter någon av oss med, andra kvällar sitter jag eller mannen bredvid i krogstol. Men så är ju Hugo i Lugnaste Laget, och nöjer sig medstilla meditation i badet med en anka i ena handen, och pekfingret i munnen... :lol: :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej :D

Vi har inget badkar utan en badbalja som vi ställer i duschen. Vega är både en akrobatisk och livlig tös (och så även i badet så klart. :wink: ) Det är upp och ner, under vattnet, plask, lägga sig på mage osv osv. Vi lägger handdukar runt om badbaljan så att hon kan kliva i och ur om hon vill. En halkmatta fungerar säkert ännu bättre. Det gäller att ha en lång räddande hand till hands också eftersom det blir halt på golvet. Jag har alltid en hand i baljan redo att "fånga". Att hålla i henne skulle däremot INTE gå. Då slingrar hon sig loss på en gång.

Det har aldrig hänt något mer allvarligt än att hon ofrivilligt hamnat under vattnet. Hon började bli riktigt rörlig i samma ålder som din tös, dvs vid 8-9 månader.

Vi använder inte någon tvål eller schampo alls. Några droppar badolja i badet och sedan smörjer vi in henne efteråt om hon är torr. Skulle också gärna vilja veta om/när det är dags att använda mer rengörande produkter. Vega har ganska mycket hår ( som vi aldrig har tvättat :? )

Vi gör precis som Päivi med tandborstning. Morgon och kväll med lite barntandkräm på tandborsten, ungefär storlek lillfingernagel.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Tokaungen
Kontakt:

Inlägg av Tokaungen »

Ni märker garanterat när det är dags att använda tvål... :wink: Det är helt enkelt när det inte räcker med vatten/olja längre! :lol:
Tokaungen
Selma född juli 2003 :heart:
Ellie född december 2005 :heart:
Gustav född 7 april 2007 :heart:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:lol:
kopierar Lindas svar rakt av!!
Precis så gör vi med badet. Bifogar min lilla tråd i samma ämne då jag undrade för ett tag sen :lol:

http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... ight=balja

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Var till tandsköterska på rådgivningen igår, och hon sa att tandkräm behövs inte alls förräns första kindtanden visat sig, om inte man ger mycket som är sött som kakor glass och saft, då sätter man lite tandkräm , en liten ärta stor som bebisens lillfingernagel på¨tandborsten.

Med badabndet så gör vi så här, för vi har inget badkar (ännu :lol: ). vi lägger en liten frottehandduk i duschen,lägger ut lite roliga badleksaker och duschar tillsammans med lillan. Sen tar vi upp henne och tvättar av med mild barntvål om det behövs. Efter duschen smörjer vi in henne med weledas kroppsolja med havtorn.
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Vera är snart 2,5 år och vi har fortfarande aldrig tvättat håret på henne.
1 msk olivolja i vattnet vid bad. Tvål (mycket mild) började vi nyligen använda till händer och rumpa, men inte varje dag.

Det är inte för att jag är emot tvål eller så, vi tycker bara inte att det har behövts. Oljan löser upp en hel del smuts och mjukar huden.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Vi började med schampoo runt 2 årsdagen. Det blev lättare att reda ut håret då. Håret används som servett rätt ofta. :D
Badolja i vattnet.
Tvål används till handtvätten, bara för att tvål är så roligt att kladda med och känna på...

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"