Min son är 2,5 månader och vi kämpar just nu med att få honom att sova 8h per natt. Vi lägger honom för natten kl 20 och han får nattmålet kl 04. Han har några nätter i rad vaknat vid 2 tiden och det har tagit 1,5 timme att få honom att somna om. Efter nattmålet har han inga problem att somna om till 7.30 då han får sitt morgonmål. Skulle vilja ha ett förslag på schema för honom. Så här kan en dag se ut:
7.30 mat, lek, socialt umgänge
9.15 Sova
11.30 Mat (Får alltid väcka honom)
13.30 Sova (Här får jag hålla honom vaken)
15.30 Mat
17.30 Sova 30 min (får väckas)
19.00 bad
19.30 Mat
20.00 sova natt
Han orkar inte vara vaken mer än max 2 timmar under dagen och när han väl somnat får jag nästan alltid väcka honom.
Under sina vakentimmar är han mycket gnällig och har svårt att sitta/ligga själv. Han klarar 5 minuter och sedan skriker han. Har provat allt!! Har försökt ändra plats och läge, har låtit honom skrika (efter 10 min är han hysterisk och han slutar inte förrän jag tar upp honom). Har kollat att han inte är hungrig, behöver bytas på, har ont någonstans. Han tystnar alltid när man tar upp honom. Jag har två stora barn och det gör mig galen att han skriker hela dagarna och inte kan vara själv. Till saken hör att en vecka efter BB kom min mans mamma hit och bodde i 6 veckor. Hon höll honom i sina armar hela dagarna trots mina förmaningar. Kan detta vara orsaken och vad ska jag göra åt detta? Har lusläst Barnaboken men hittar inget om hur man ska lösa detta.
Oändligt tacksam för svar!
Elaine
Missnöjd pojke, samt dagsschema
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
DET BÄSTA MOR HADE SATTE HON PÅ BORDET, står det i Barnaboken och en hel del om hur man gör för att INTE klistra sin person på barnet stup i kvarten. Jag tycker du borde kunna hitta en hel del mattnyttigt där
Schemat är en smula vingligt, tycker jag. 2 tim 15 min är t ex inget s k naturligt sömnrytmspass (det är däremot 2 tim) och 30 min är det inte heller (det är däremot 20 min exakt).
Du skulle kunna tidigarelägga kvällen till 19.30 med hjälp av en kortare "kvällstrassel-lur" än den du har nu. 19.30 - 7.30 kan du sedan behålla som natt.
Vad gör du om och när han är vaken 1,5 tim på natten
Du har möjligen "prövat allt", när det gäller hans skrikande och oförmåga att sysselsätta sig själv, men jag tror inte du har provat att låta honom komma över den där tröskeln, efter vilken han faktiskt lugnar ner sig - själv. Du borde odla ditt tålamod en liten, liten smula till.
Ligger han på rygg i babysitter
Nu är han så liten så några evighetsperoider kan man inte vänta sig att han ska pyssla för sig själv. Därför kan du ta fasta på det första citatet - se till att han kommer upp i höjd med dig
Det låter på mig som om ett lite justerat schema i förening med betydligt mer mat - som han ska ha i sig inom en timme, snarare rentav inom trekvart numera - och en mamma som inte tycker synd om honom och inte irriterar sig på honom utan:
sammantaget borde göra susen.
Undervisa de äldre barnen att göra likadant
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack för ditt snabba svar!
Lille Samy brukar ligga på en filt gå golvet under gym eller sitta i babysittern. Ibland brukar han sitta i Babybjörnen när jag arbetar i köket eller med tvätten. Mina stora barn är också duktiga på att leka med honom. Har dock inte haft honom så mycket på mage, ska prova det.
Du säger att jag ska odla mitt tålamod men hur länge ska han få skrika innan jag gör ngt? Har försökt ändra hans position, gulla med honom, ge honom nappen men inget hjälper.
I natt gick det bättre med sömnen. Han sov från 20 till 02, vagnade 1 timme (enligt din teknik på dvdn). Han tystnar inom 2 min men gråter igen efter 5-10 min. Hör att han vill suga på sina händer. Han verkar ha stort sugbehov, vill fortsätta suga på mitt finger efter han ätit. Brukar ge honom napp på dagen när han ska sova och då somnar han alltid själv fast på rygg. Ska jag ge nappen också på natten då han vaknar?
När det gäller schemat så äter han alltid från båda brösten inom 45 min och vad gäller sömnen ska jag prova med att väcka honom efter 2 timmar. Hur skulle ett bra schema se ut för honom tycker du?
Om 2 veckor ska vi åka på semester och är rädd för att hans goda sömn kanske blir störd. Några tips på vägen?
Tack än en gång för mycket bra bok både om sömn och barnuppfostran. Har tillämpat barnaboken på mina 2 andra barn (8 och 12) och de är glada barn med gott självförtroende.
Fortsatt trevlig helg önskar jag dig från ett regnigt och grått Luxemburg
Elaine
Lille Samy brukar ligga på en filt gå golvet under gym eller sitta i babysittern. Ibland brukar han sitta i Babybjörnen när jag arbetar i köket eller med tvätten. Mina stora barn är också duktiga på att leka med honom. Har dock inte haft honom så mycket på mage, ska prova det.
Du säger att jag ska odla mitt tålamod men hur länge ska han få skrika innan jag gör ngt? Har försökt ändra hans position, gulla med honom, ge honom nappen men inget hjälper.
I natt gick det bättre med sömnen. Han sov från 20 till 02, vagnade 1 timme (enligt din teknik på dvdn). Han tystnar inom 2 min men gråter igen efter 5-10 min. Hör att han vill suga på sina händer. Han verkar ha stort sugbehov, vill fortsätta suga på mitt finger efter han ätit. Brukar ge honom napp på dagen när han ska sova och då somnar han alltid själv fast på rygg. Ska jag ge nappen också på natten då han vaknar?
När det gäller schemat så äter han alltid från båda brösten inom 45 min och vad gäller sömnen ska jag prova med att väcka honom efter 2 timmar. Hur skulle ett bra schema se ut för honom tycker du?
Om 2 veckor ska vi åka på semester och är rädd för att hans goda sömn kanske blir störd. Några tips på vägen?
Tack än en gång för mycket bra bok både om sömn och barnuppfostran. Har tillämpat barnaboken på mina 2 andra barn (8 och 12) och de är glada barn med gott självförtroende.
Fortsatt trevlig helg önskar jag dig från ett regnigt och grått Luxemburg
Elaine
-
annawahlgren
Suger han på dina fingrar efter maten vill och behöver han äta mer.
Ta bort nappen!
Jag tycker du fick svar förut på det mesta
Schemat kan bara du själv göra. Men jag ska gärna titta på det, som jag gjorde också innan.
Det är många, många som skriver, vet du, så jag måste be dig att verkligen läsa det jag svarar...
Och nej, han ska inte skrika alls. Högst 5-10 min per dygn. Det får bli din ambition att få honom så nöjd och så intresserad och så "med" och framför allt så MÄTT, att hans överlevnadsångest en gång för alla far ut genom dörren och han slipper skrika
-
annawahlgren
Missnöjd pojke
Hej igen!
Jag tror att du har rätt om maten. Han blir nog inte tillräckligt mätt och det är därför han gråter den lille stackaren
När han äter blir han snabbt klar. Jag följer standardmodellen men han verkar inte bli nöjd. Efter 5 min när den första mjölken runnit ur släpper han ut bröstvårtan, tar den, drar hårt och försöker suga. Sitter länge och försöker men det verkar som om han inte får ut ngt mer. Vi byter blöja och han äter från andra bröstet. Samma visa här. Om jag igen ger första bröstet äter han villigt men kämpar och kämpar att få ut ngt. Har pumpat ur mina bröst när de är fulla och jag kan få ut ca 150 ml totalt när båda tömts.
När Samy föddes i v.38 vägde han 3440g och efter 7 veckor 5890g så han har i alla fall ökat i vikt ordentligt. Under denna period fick han äta när han ville och jag följde inget schema. Då åt han ungefär efter 2,5 timme varje gång.
Min fråga är nu: Ska jag ge honom att äta oftare, både när han vaknat och innan han ska sova eller ska jag följa schemat och ge extra tillägg efter varje mål istället?
Vill amma så länge som möjligt (minst 4 mån) men vill naturligtvis att lille Samy ska vara nöjd och belåten i första hand.
Elaine
Jag tror att du har rätt om maten. Han blir nog inte tillräckligt mätt och det är därför han gråter den lille stackaren
När han äter blir han snabbt klar. Jag följer standardmodellen men han verkar inte bli nöjd. Efter 5 min när den första mjölken runnit ur släpper han ut bröstvårtan, tar den, drar hårt och försöker suga. Sitter länge och försöker men det verkar som om han inte får ut ngt mer. Vi byter blöja och han äter från andra bröstet. Samma visa här. Om jag igen ger första bröstet äter han villigt men kämpar och kämpar att få ut ngt. Har pumpat ur mina bröst när de är fulla och jag kan få ut ca 150 ml totalt när båda tömts.
När Samy föddes i v.38 vägde han 3440g och efter 7 veckor 5890g så han har i alla fall ökat i vikt ordentligt. Under denna period fick han äta när han ville och jag följde inget schema. Då åt han ungefär efter 2,5 timme varje gång.
Vill amma så länge som möjligt (minst 4 mån) men vill naturligtvis att lille Samy ska vara nöjd och belåten i första hand.
Elaine
-
annawahlgren
Dra dig inte för att truga och minns att bara fem minuters, eller en kvarts, paus när någonting annat händer, kan göra all skillnad