Ytterligare ett schema för 2 månader

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Åsa R

Ytterligare ett schema för 2 månader

Inlägg av Åsa R »

Hej,
dags att spika schemat till helgen (när mannen är ledig och kan stötta med sin atiityd - dag som natt). :wink: :D Det jag vet är att lilltjejen är trött första målet och ofta vill ha mål 2 tätare än 4h. Hon är oftast piggast mål 2-3 och sedan väääldigt kvällstrött. Vissa kvällar vill hon sova natt på mål 4 redan. Har fortfarande svårt att få henne vara vaken 2h, men det börjar bli bättre. Vad säger ni kloka o erfarna om detta:

06.00 Mål 1: Mat och umgänge (ensamlek på G)
07.30 - 09.30 Sova (här har 45-minskarven spökat, men funkar bättre nu)
09.30-11.30 Mål 2: Mat, umgänge, delaktighet
11.30-13.30 Sova
13.30-15.30 Mål 3: Mat, umgänge, delaktighet
15.30-17.30 Sova ute (dagishämtning)
17.30-19.00 Mål 4: Mat, umgänge med pappa o brorsan
19.00-19.30 Kort lur
19.30-20.30 Mål 5: Kvällsmål med massage (favvostunden med pappa), bad + kvällsslurk
20.30 Sova natt
Nattmål 22.00

Nu får hon nattmålet 24.00. 8h natt skulle innebära ett nattmål redan kl. 22.00. Kan hon verkligen få ned nåt så tätt inpå att hon somnat natt? Jag valde att lägga nattmålet tidigt på natten för att hon är så mogonpigg. Om jag skulle ta upp och ge mat vid 04.30 (alltså 8h natt från 20.30) är risken stor att hon vill göra morgon då och är svårare att få i ro...Alternativet är att ge nattmål 03.30 (7h natt), då brukar hon ändå vakna till. Och ha det så tills det är dags att göra 10h natt om några veckor. Vad tror ni är bäst?

Jag har medvetet 30 min "för lite" sömn inlagt (16h istället för 16,5). Tänker att jag kan använda den för marginalkvartar på två av sovpassen om/när det behövs. Hon har inga tydliga tendenser att sova längre nåt pass, det är olika från dag till dag. Är det ok, eller ska jag se till att ett av passen blir 2,5h istället?
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag tycker det ser bra ut :D

Korta den där 30-minluren till 20 min (exakt) i stället. Det blir lättare att väcka henne då, och "målet" från innan kan tänkas fortsätta där det var. T ex börja med massage och/eller bad, och inte direkt med mat (eftersom hon ju åt ganska nyligen). Så en påfyllning efter badet och lite trugande på sluttampen som nattslurk - och så natt på det, kl 20 - 20.15.

Och sova till 4. Jag våar svära på att hon somnar om, om du ger henne i dunkel och utan prat.

På morgonen skulle jag låta henne vakna först innan hon ska äta. Aptiten är sällan på topp så tidigt som kl 6.

Vad tror du :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Är det någon lur du ska förlänga, är det ju den mellan mål 2 och 3 (som ligger bäst till för framtida middagslur) men det tycker jag inte du ska härja med nu. Försök i stället spika det schema du har, så håll tiderna och snåla med marginalkvartarna! Lägg henne som sagt i så fall i stället lite tidigare på kvällen.
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!
Vi kommer köra så här:
Sonen blir två månader 2 juni.
7.45 mål 1
9.15-11.15 sova
11.15-13.15 mål 2
13.15-16.15 sova
16.15-18.30 mål 3
18.30-19.45 sova
19.45-22.00 mål 4
kl. 5-6 påfyllning och sedan sova vidare
Just nu får han påfyllningen vid 4-tiden och sover sedan vidare. Jag tar upp honom kvart i 8 för att hinna amma honom lite innan storebror vaknar för ibland vill han sova längre än kvart i 8.
Det beror ju lite på när man vill start morgonen hur man gör. Vi siktar på morgonstart vid 8-tiden och att man längre fram gör natt tidigare.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Hej Anna, tack för svar :D
Känns tryggt att få dina erfarna kommentarer. Då gör vi enligt ditt förslag med kortad kvällslur och tidigare nattning. Det känns toppenbra att ytterligare förlänga natten lite, eftersom hon ändå är så trött. Och ganska enkelt att på sikt göra ännu längre natt utifrån detta.

Och en nattslurk vid 04 borde väl också göra att vargtimmarna 04-06 blir lugnare? I natt låg hon halvvaken mellan 03.30-05 och gnydde, snuttade på handen osv. Men utan vagning från mamma, jag låg med öronproppar och "sov"... *fniss*

När jag tänker efter så påminner hennes mönster ganska mycket om "Hugo" i Barnabokens exempel vid 2 månader :)

I går kväll när storebror som är 3,5 år var nattad vid 19.00, så reflekterade jag över att han lägger sig samma tid som när vi kurade honom vid 4 månader. Nattningen går på ett par minuter och strular aldrig. Han kommer upp på natten max 1-2 gånger i månaden. Och det från att ha varit en liten skrutt med "kolik" som bara sov 5-20 minuter i stöten. Det är helt fantastiskt! Det "jobb" vi lägger ned nu har vi verkligen igen i flera år framöver!
Åsa R
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart att höra :lol: Så ska det låta :lol: :lol:
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Efter en dryg vecka med schemat har vi tänkt justera schemat något. Den tredje luren (15.30-17.30) Blir aldrig så lång, hon somnar aldrig om när vi vagnar. Däremot vill hon gärna sova mer än 20 minuter lur 4 (19.00 - 19.20). Tanken är därför att göra lur 3 till 1,5 h och sista luren 45 minuter istället. Då blir det också lite längre mellan sista målet och nattslurken, vilket känns bra eftersom hon inte är riktigt sugen vid nattslurken nu. Är det ok att fortsätta målet där vi var, enligt inlägget ovan, trots att sista luren blir längre?

En annan fråga: vi vagnar nu och hon sover natt i vagnen, men tänkte introducera buffning och flytta henne till sin säng om två veckor när vi inför 10h natt. Är det ok att buffa på kväll/natt och vagna (om det behövs) på dagen om hon sover i vagnen inne? Eller blir det förvirrande för henne att vi använder två olika verktyg för samma ändamål?
Åsa R
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Dottern är nu 3 månader och hon orkar fortfarande väldigt sällan vara vaken 2h. Enligt schemat (se nedan) har hon därför vakentid på 1 h 45 minuter så att vi med marginalkvart kan flexa mellan 1,5 timme och 2h vakentid utan att avvika för mkt. Lite för ofta så blir det bara 1,5 timme innan hon slocknar.Om några veckor vill vi sätta 12 h natt, och ett sådant schema bygger ju på minst ett par 2h vakenpass om tiderna ska gå ihop.... Nu har vi därför bestämt oss för att försöka sträcka ut vakentiden till minst 1h45min. Det som händer är att hon de sista 15-20 minuterna av varje vakenpass är gnällig/skrikig - jag tolkar det som att hon frågar om det inte är dags att sova - hon är ju sååå trött. Så när hon läggs är hon ju inte nöjd och ofta övertrött. Hon lugnar i och för sig med ett par tag med vagnen. Är det ok? Kan vi "lära" henne att orka vara uppe längre på detta sätt eller ska jag vänta in att hon börjar orka längre av sig själv?

Så här ser schemat ut (ngt modifierat jämfört med det i början av tråden):
06.00 - 07.30 Mat och vakentid
07.30-09.30 Sova
09.30-11.15 Mat och vakentid
11.15-13.15 Sova middag
13.15-15.00 Mat och vakentid
15.00.16.30 Sova
16.30-18.15 Mat och vakentid
18.15-18.35 Liten lur
18.35-19.45 Mys, massage, bad och nattslurk
Nattmål: 04.00 (dags att ta bort nu!)

Och så något helt annat! Tills för några veckor sedan har vardagen varit sig väldigt lik och världen ganska liten för henne (mesta delen vakentid har varit inne/hemma med mig). Nu blir det mer och mer av vakentid utomhus, både i trädgården och på promenad/stranden osv. Jag vill intoducera den stora världen i mindre portioner, lite varje dag. I går var vi tex på Gröna Lund - mkt intryck och lite svaj i schemat eftersom hon inte sover så bra i bilen. Då vill jag ta det lite lugnare i dag. Min man tycker ibland att jag "överbeskyddar" henne och att vi skulle kunna göra mer aktiviteter i princip varje dag (vi har semester nu). Vad säger ni och hur gör ni?
:?: :oops:
Åsa R
epona

Inlägg av epona »

Min bebis är drygt 2½ månad och jag fick tips om att lägga in en matning vid 23 med sovande bebis (det går!) så sover den lille gott hela natten och man slipper mata vid 04. Det fungerade direkt första natten för oss, lillen vaknade vid 03 (eller var det 04?) och bökade runt lite. Men inget hände, ingen kom och han somnade om ganska fort av sig själv.

Jag är ju bara i början själv och absolut ingen expert! Har inte buffat nån gång och vagnar gör vi ju sen innan (av oss själva) och bara när han sover i vagnen (såklart haha!). Lägger lillen vid 20 i vagnen, tar upp och bär över sovandes i spjälsängen vid 23 och passar då på att mata honom sovandes så mycket han bara orkar få i sig. Lägger honom och låter honom sova hela natten i lugn och ro. Fick väcka honom i morse kl 07 :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

:D Jag känner helt igen mig i din beskrivning, Åsa! Gnället ligger alltid nära i slutet på vakenlurarna.

Vi har följande schema just nu, sedan två dagar, efter lite klurande hit och dit.

6.30-8.30 Mål 1
8.30-10 Sova
10-12 Mål 2
12-14 Sova
14-16 Mål 3
16-17.30 Sova
17.30-20 Mål 4 + nattslurk (inklusive en femminutare)
20-6.30 Sova natt

Vi har nu satsat på enbart 2 timmarspass, och min erfarenhet från när vi började med första tvåtimmarspasset för någon månad sedan, var att han vänjer sig rätt fort! Man får jobba de första dagarna, sedan går det rätt bra. Ingen maglek på filten dock de sista tjugo minuterna :lol: :roll: . Då ser han till att somna illa kvickt . När han blir för gnällig på slutet av ett vakenpass brukar vi gå omkring och visa honom saker, låta honom känna på blommorna och på böckerna i bokhyllan och så. Inga glädjetjut direkt, men ändå rätt nöjd blir han.

2,5-timmespasset är lite vågat :shock: :roll: , hittills har han somnat för natten redan 19.30.

Angående utflyukter: vi har exakt samma diskussioner hemma hos oss! Fast mitt argument är mer genant: jag är lite för lat att planera större utflykter. :oops: :oops: Som tur är lyssnar inte min sambo på det örat, annars hade vi varit hemma jämt. :)
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Märker också de dagar vi pressat henne att vara uppe längre att hon ofta är övertrött på kvällen, så vi får någon form av kvällstrassel, vilket vi i princip inte haft alls tidigare. Ofta innebär det att hon inte äter nattslurk utan bara skriker och vill i säng... Någon gång har jag då gått in och gett henne en slurk vid 22/23-snåret när vi lägger oss (hon vaknar inte ens). Mest för min skull att hålla vargarna borta om det skulle bli vagna av...

Hon är väldigt kvällstrött, har varit det sedan hon föddes, i princip. Kanske det är dags att gå på nytt schema och förlänga natten redan nu? Så här vill få få till schemat med längre natt:

06.00-07.30 Mat och vaken (som i dag)
07.30-09.00 Sova (kortad 30 minuter)

09.00-11.00 Mat och vaken (förlängd jfr nu)
11.00-13.00 Sova middag (samma som nu)

13.00-15.00 Mat och vaken (förlängd jfr nu)
15.00-16.30 Sova (samma som nu)

16.30-18.30 Mat, vakentid, nattrutin + nattslurk (ev 5-minutare vid behov)
Sova natt: 18.30-06.00

Om vi skulle gå på detta schema på direkten, ska vi då behålla nattmålet vid 04 tills hon är 4 mån och ska klara 12h natt?
Åsa R
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

Ett helt okvalificerat svar ska du få från mig nu. MIn Anton är en rätt rejäl klump, och han har ju i princip 11 timmarsnatt redan nu, eftersom natten får börja 19.30 oftast. Han klarar det fint, även de kvällar han äter pyttelite till nattslurk. Jag får ändå väcka honom på morgonen. Kanske kan er Jane klara 11 timmar natt redan nu? Så slipper ni nattmål. Antar att det beror lite på hur stor hon är?

:arrow: I ert schema får jag det till 16,5 timmars sömn :?: . Kanske har jag räknat fel, annars kan det ju vara lite för mycket. (VI har dock kommit fram till att Anton funkar bäst med 16 timmars sömn fortfarande, blev ett väldigt trassel med kvällen när vi drog ner till 15,5 timmars sömn. )

Inte direkt ett kompetent och erfaret svar på din fråga... :roll: :) Och inte var det 11 timmar natt ni strävar efter utan 11,5. Kanske kan ni förlänga första vakenpasset till 2 timmar? Nej, nu är jag för trött. Ledsen att jag svamlade till det. :oops:

GOnatt :sleep:
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Ja, vi ligger på ca 16 timmar sömn fortfarande, det beror på att hon varit så svår att hålla vaken och har verkat behöva lite extra sömn. Men nu börjar jag sedan någon vecka se tendenser att det kan vara dags att minska på sömnen (vaknar till lite oftare på natten och vaknar av sig själv ii slutet av daglurarna) och att det går lite bättre att hålla henne vaken. Hon är som sagt snarare skrikig/gnällig - förut somnade hon helt enkelt som en sten :heart:

Finns det nån erfaren som kan ge råd - är det dags att gå på nytt schema med mindre sömn och längre natt? Och ska jag isåfall behålla nattmålet vid 04.00 ett tag till eftersom natten blir 11,5h? Då får hon nästan 10h sammanhängande natt från läggning. :?:

Hon är ingen storätare, kan tilläggas. Men sedan nån vecka börjar vi få upp målen så att de ligger mellan 150-200 ml/mål jämfört med max 150 ml tidigare. Så där går det också framåt!
Åsa R
Ami

Inlägg av Ami »

annawahlgren skrev::D Jag tycker det ser bra ut :D

Korta den där 30-minluren till 20 min (exakt) i stället. Det blir lättare att väcka henne då, och "målet" från innan kan tänkas fortsätta där det var. T ex börja med massage och/eller bad, och inte direkt med mat (eftersom hon ju åt ganska nyligen). Så en påfyllning efter badet och lite trugande på sluttampen som nattslurk - och så natt på det, kl 20 - 20.15.

Och sova till 4. Jag våar svära på att hon somnar om, om du ger henne i dunkel och utan prat.

På morgonen skulle jag låta henne vakna först innan hon ska äta. Aptiten är sällan på topp så tidigt som kl 6.

Hmm kort fråga angående det här med att äta vid 4 tiden?? Måste de äta på natten när de är 2,5 månad eller kan man bara vagna dem till söms? Jag trodde sova hela natten betydde hela natten - inga kvällsmål?
Ami och charmtrollet Joel :heart: en majblomma -06
Ami

Inlägg av Ami »

annawahlgren skrev::D Jag tycker det ser bra ut :D

Hmm kort fråga angående det här med att äta vid 4 tiden?? Måste de äta på natten när de är 2,5 månad eller kan man bara vagna dem till söms? Jag trodde sova hela natten betydde hela natten - inga kvällsmål?
Ami och charmtrollet Joel :heart: en majblomma -06
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"