Barnarecept

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
Gnilla
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 21 maj 2006, 22:42
Ort: Finland

Inlägg av Gnilla »

Hej på dig!
Tror nog det kan passa för hittills har han gillat allt han har fått i matväg. \:D/ Kan man ge fisk redan eller borde man vänta med det? Har hört olika tips angående fisken :-s . Hur är det månne med ris och pasta? Det ska man väl kunna börja ge i denhär åldern? Har du några tips på fruktpureér att frysa in? :thumbsup:
Kram Gunilla
Gnilla/
Njuter av livet med Adam -05, Evelina -97
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej igen! :D

Jo!
Som du märker varierar råden från bvc kraftigt över tid :roll: :wink: Så jag går på sunt förnuft och att se på barnet. Vi har allergier i familjen och borde då
:arrow: prova en sak i taget
:arrow: undvika både det ena och det andra
m.m...m.m...men så har vi inte gjort.. :lol: vi är alldeles för matglada för det :lol:
För perspektiv - samerna ger barna torrkött att suga på (salt & rökt) och de lever de oxå!

över till dig!

:?: Fisk - som fjällbor äter vi röding och öring ganska ofta, så även Lillprinsen.. Jag provade smått (för att se ev. allergi/reaktion) ett par gånger, sen blev det RödingRisotto! Så visst kan du prova :wink: Men som alltid när det gäller rekommendationerna så är det viktigt att följa sin magkänsla.. :mrgreen:

:?: Ris & Pasta - ABSOLUT! perfekt tillsammans med rotfrukterna som bas i det mesta.. \:D/ ..och en livräddare när de små (snart i ditt fall :wink: ) drabbas av "kan själv" och plockemat för småfingrar är det enda som går ner :roll: :lol:

:?: Fruktpuréer - har jag inte gjort så mycket till Lotass då han älskar sin banan... men jag ska rota bland hjärncellerna och se vad som ligger o skramlar efter de äldre :-k

Bjuder på en smoothie så länge! =P~

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#34252

Tjingeling! :lol:
/Fjällmor
Gnilla
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 21 maj 2006, 22:42
Ort: Finland

Inlägg av Gnilla »

:D Nu har jag fått lite nya ideér och tips som jag är mycket glad för! :D
I morgon ska jag inhandla lite nya råvaror och prova ett och annat :wink:. Man måste ju våga prova sig fram vad som går och inte går \:D/ . Förresten, jag berättade nyss för min sambo :heart: om "Fjällfolket" och han blev SÅÅÅ nyfiken på var nånstans ni bor! :lol: Han älskar att flugfiska och undrade om det finns fina fiskevatten där...
Trevligt med nya bekanta på nätet \:D/ :thumbsup:

Tack för tipsen och ha det gott! :thumbsup:

Kram, Gunilla
Gnilla/
Njuter av livet med Adam -05, Evelina -97
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Åh va skoj!!!

\:D/ :heart: \:D/

Och visst har vi fiskevatten OCH underbart flugfiske, dottern binder egna flugor :wink:
Maken min är oxå flugfiskare 8) och fotograf, hoppa in på hemsidan så blir det riktigt ögongodis för guben din :lol:

Kram!
/Fjällmor
Gnilla
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 21 maj 2006, 22:42
Ort: Finland

Inlägg av Gnilla »

:D :D :D Ojojoj vilket ögongodis! :heart: :lol: Mycket fina bilder! Guben satt och plockade i flugasken men var tvungen att ta en paus...för att drägla över datorn en stund :lol: . "Plågsamt, det tar en till tårar nästan" var en av hans kommentarer :lol: . :thumbsup:

Kram, Gunilla
Gnilla/
Njuter av livet med Adam -05, Evelina -97
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:oops: tack! :oops:

Du har pm! :D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

:arrow: Gnilla!
Koka valfri frukt/bär i lite vatten
Mixa slätt med stavmixern
Krydda om du vill (t.ex. kanel/kardemumma...eller svartpeppar?)

Voila! :lol:
Fruktpuré!

/Fjällmor
Gnilla
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 21 maj 2006, 22:42
Ort: Finland

Inlägg av Gnilla »

Hej Fjällfolket! :D
Det där var ju faktiskt mycket enkelt... :roll: ...provade en gång att koka hallon och blåbär och reda av med lite majsena :arrow: [-( ...nepp, det gick inte. Men att mixa sådär borde ju vara smarrigare! Idag åt vi ris, det var gott! Imorgon ska vi på skolavslutning, min dotter går ut andra klassen. Sen ska jag hjälpa min syster att göra smörgåstårtor, för hennes dotter blir student! Tänk vad dom små liven växer!! :shock: .

Kram på er! \:D/ Gunilla
Gnilla/
Njuter av livet med Adam -05, Evelina -97
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Gnilla! :D

Ett litet tips - tänk på att blåbären är syrliga.
Det är faktiskt så att barnmatstillverkarna sötar/sockrar just blåbärspuré!

:idea: Tillsätt rivet päron för sötma i de fall du använder blåbär :wink:
Både för smakens och magens skull!

/Fjällmor
Gnilla
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 21 maj 2006, 22:42
Ort: Finland

Inlägg av Gnilla »

:D Tjenixen!
Just nu har jag 3 "storkok" på gång! Full med energi :lol: är jag också! Kan ju skriva ner vad jag kokar nu på en gång så kanske nån annan har glädje av det också!? :D

Älgkött
Lök/Vitlök
Kryddpeppar
Lagerblad
Liiteliite svartpeppar

Kalkonfilé
Curry
Lök/vitlök
Rosmarin

Djupfryst sej
Färsk basilika
Lök/vitlök
Vitpepparkorn

Det doftar underbart i köket för tillfället :wink: ! Tänkte prova göra en fruktpurémix senare med päron, persika, hallon och kanske blåbär, päron, persika...melon....banan...lingon....Alla möjligheter finns! \:D/ Eller hur?! :thumbsup:

Kram på er! :heart:

Gunilla
Gnilla/
Njuter av livet med Adam -05, Evelina -97
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

\:D/ :heart: \:D/

ÅH, va härligt!!! =P~

Så lycklig jag blir :lol:

Go Girl!
=D> :heart: =D>

Kramar från mitt kök till Ditt!
/Fjällmor
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Gnilla du är ju helt fantastisk :thumbsup:

Vi har också haft storkok, det blev Lotass Chicken Curry som blev så GOOOOOOOD så man blir rent vild av glädje. Emil har provsmakat och godkänt med ett härligt smaskande. Han ska äta det till middag ikväll.

Ser nu fram emot fler recept från alla hugade kökschefer.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Åh va skoj att sonen tyckte om Lotass Chicken Curry! :lol:

Fler recept kommer efter helgen, nu drar jag ut i Vildmarken med familjen min ett par dagar.. Lillprins Lo ska få lära sig meta och elda!

:heart:

/Fjällmor
Gnilla
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 21 maj 2006, 22:42
Ort: Finland

Inlägg av Gnilla »

ÅÅÅÅH SKA HELA FAMILJEN "LOTASS" PÅ HAJK!!!! =D> :heart:
Jag blir sååååå avundsjuk :lol: ...sambon också :lol: , som bara pratat om röding och öring flera dar nu :lol: :lol: :heart: ! Tyvärr så finns inte så smarriga fiskar här hos oss att ge till småttingarna :( så vi får väl ta oss upp till fjällfolket och hämta lite :wink: .
Adam har börjat knapra i sig lite rågbröd nu. Köpte ekologiskt sådant och han sitter bara och gapar när jag tar pyttesmå bitar åt honom. Så nu borde vi ha hund... :roll: ...som plockar upp alla smulor under bordet :lol: . Nu kämpar han med pincettgreppet bland alla brödsmulor när han äter :wink: .

:arrow: Förresten, ett litet tips vid matlagning till de små...kom ihåg att räkna pepparkornen ni lägger i grytan :thumbsup: ! :-k fick granska noggrant idag när jag glömt att räkna :roll: :!:

Kram på er! :heart:
Gunilla
Gnilla/
Njuter av livet med Adam -05, Evelina -97
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tack Gnilla! :lol: :lol: :lol:

Pepparkornstips -
:arrow: Lägg alla större "kryddbitar" i en "thékula", bara att fiska upp när maten smakar mumz! :thumbsup:

Kram!
/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"