Vägrar sova 20 minutaren

Skriv svar
Hermione

Vägrar sova 20 minutaren

Inlägg av Hermione »

Hej!

Vi ändrade för drygt 2 veckor sedan våra tvillingars schema för att anpassa det till åldern. De är nästan 10 månader nu. Vi passade då också på att lägga långluren efter lunch efter rekommendation från AW. :) Nu ser schemat ut som följer:

07:00 - Morgon. Frukost (välling)
9-9:45 - Sova 45 min
11:15 - Lunch (gröt)
12:30-14 - Sova 1,5h
14:30 - Mellanmål (välling)
16:10-16:30 - Sova 20 min
17:15 - Middag (puré, fruktmos)
18:45 - Nattslurk (välling)
19:30 - Sova natt

* Problem nr 1 "20-minutaren"
Nya schemat har fungerat rätt bra, men hela tiden har 20-minuters luren krånglat. Enstaka dagar har de sovit sina 20 minuter, men då somnar de efter väldigt lång tid så att vi får korta det till 5 minuter. Oftast sover de inte alls utan ligger vakna hela tiden. :? I bästa fall pratar de och ställer dig upp i sängen (iaf J som kan ställa sig), i sämsta fall är de ledsna. Om vi råkar vara ute med vagnen har de inga problem att somna och då måste jag ibland väcka dem så att de inte sover längre än 20 min. Men vi är oftare inne vid den tiden och då strular det. Det konstiga är att de dagar de inte sover så är de ändå rätt pigga fram till läggningen. Kan det vara så att de bara behöver två dagslurar? Jag tror inte riktigt på det eftersom de redan nu inte får sina 14 timmars sömn (se nästa problem)....

* Problem nr 2 "tidiga mornar"
Joar vaknar alldeles för tidigt på mornarna, ofta 5:30 eller vid 6. Han är då glad men väcker tyvärr ofta sin bror. Om han får vänta för länge så kan han dock surna till. Vi har dock varit mycket konsekventa med att aldrig göra morgon före kl 7. Nu hoppas jag ändå att vi är inne på rätt väg här för att få bukt med det hela. Har börjat köra en ramsa x 4 och sedan sätta på musik och det kan ibland få honom att somna om. Tror också att en del av problemet är att han ibland bajsar och då har svårare att somna om. För oss är det lite svårt att märka det utan att gå in och "störa", men så har det varit några ggr. En annan anledning till tidigt uppvaknande är naturligtvis också att det har blivit så ljust på mornarna. Vi har mörkläggningsgardin men det blir alltid lite springor så visst kan barnen se när de vaknar.
De dagar de vaknar alldeles för tidigt kan de vara rätt griniga ända fram till långluren.

Alltså, vad tror ni om schemat? Kan det justeras på något sätt eller borde det funka? :?: :?: Ska vi ta bort 20-minutaren helt och skulle det kunna förbättra morgonen? De flesta scheman jag sett verkar bara ha två sovpass på dagen men har å andra sidan 12 timmar natt.

/Villrådig :shock:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Vi hade liknande tider, med 3 lurar, för vår Lillprins Lo tills för 3-4 veckor sen. Vi upplevde då, precis som du beskriver, småstrulande men glada mornar :lol: och babbliga kortlurar på em :wink:

Här är vårt nuvarande schema, till inspiration! :D

7.00 God Morgon!
7.30 (ca:) Frukost - Välling och smörgås
9-10 Sova
10.30 Lunch - Mat (hemlagad som motsvarar en stor burk), frukt (motsvarande stor burk där med) och vatten
12.30-14.30 Sova
14.30 Mellis - havregrynsgröt (på 2dl vätska) med mosad banan/rivet päron, fullkornsskorpa och vatten
17.15 Middag - samma som lunchen
18.30 Nattslurk - Amning med mamma eller välling med pappa
19.00 God Natt... :sleep: :heart:

Vid behov gosar vi i soffan med snuttefilten en stund vid 16-tiden. Om han somnar då väcker vi efter 5 min.

Kan tillägga att schemabytet togs emot tacksamt av Lotass som älskar sina nu längre dagslurar... :thumbsup: :wink:

/Fjällmor
Hermione

Inlägg av Hermione »

Tack Fjällfolket för svar! :-) Tänkte rapportera läget nu en månad senare:

De tidiga mornarna gick över av sig självt. Händer fortfarande att prinsarna vaknar 6:30 någon gång ibland men då brukar de kunna roa sig själva en stund och snacka med varandra tills vi tar upp dem klockan 7.

Den krånglande 20-minutaren har vi "löst" på så sätt att vi alltid är ute med vagnen då, vilket underlättar. De tar fortfarande en bra stund innan de somnar, men de brukar iaf sova sina 20 min.

Vi har fortfarande samma schema (första inlägget) med 3 lurar. Joar och Tobias är nu snart 11 månader. Kanske börjar de bli för gamla för tre lurar, men jag tycker schemat funkar rätt bra nu. När är det egentligen dags att ändra till två lurar? :?:

/Hermione
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Hermione skrev: Den krånglande 20-minutaren har vi "löst" på så sätt att vi alltid är ute med vagnen då, vilket underlättar. De tar fortfarande en bra stund innan de somnar, men de brukar iaf sova sina 20 min.
:D Det var precis vad jag tänkte råda dig till. En tjugominuters i vagnen kan man alltid ta sig :wink: :lol:

'Så skönt att allt ser så bra ut. Pris och beröm :lol:

Barnen själva kommer att "tala om" för dig när du/ni ska revidera schemat. Så ändra ingenting förrän du märker - under minst en vecka - att det verkligen behövs :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Hermione! :D

Jag såg inte din "rapport" förrän nu.. :oops: :roll:

Vilken tur att du fick proffssvar! :lol:
Jag kan inte annat än hålla med, du märker när det är dags..

Ser fram mot fler rapporter!

Kram!
/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"