Havre

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Skriv svar
kärringen
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 20:41

Havre

Inlägg av kärringen »

Havre är ju i sig glutenfritt, men eftersom de i sverige odlas olika sädesslag växelvis på åkrarna så kan det finnas andra sädesslag i havregrynspåsen.
Till frågan, hur känsligt anses det vara, törs jag använda vanlig havre?
Jag vet att det finns speciell garanterad glutenfri havre att köpa, men den är ju lite dyrare och så finns den inte i fullkorn (vad jag kunnat hitta i allfall).

Provade att göra köttbullar med grundsmeten på bovetegryn i dag, det gick strålande och blev jättegott. Och var nog nyttigt också, hoppa jag.. :D
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jag har hört olika saker om havre, som att det inte ska användes för dom under 18 år, bland annat. Men här blandas mycket i hop med vad som gjäller för dom med cöliaki, och där är det ju en helt annan problemställning. Man får pröva sig fram helt enkelt. Hos oss går det bra med den glutenfria havren, den är odlat långt från andra sädesslag.
kärringen
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 20:41

Inlägg av kärringen »

Jaha, nu ska jag svara mig själv på frågan om det går att äta yosa och oatly när man ska äta gluten och kasein fritt
http://www.oatly.com/
Oatly lovara att maxmängden gluten är halva nivån ppm som livsmedelsverkets maxmängd för att räknas som gluten fritt.
Vad gäller yosa har jag hittat att den rek av en celakisida som jag inte hittar igen, men eftersom den är baserad på finsk havre så borde den vara säker (den finska havren ska ju vara garanterad glutenfri pga annan odlingskultur, nu fick jag bravera lite, hihi :lol: :roll: )
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"