Vikten av att testa gluten och kaseinpeptider?

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Skriv svar
kärringen
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 20:41

Vikten av att testa gluten och kaseinpeptider?

Inlägg av kärringen »

Det var ganska dyrt att beställa testerna. Speciellt när jag får stå för hela beloppet själv (ensam) och behöver två....
Anser du att det är absolut nödvändigt eller törs jag bara köra på med gluten och komjölksfri mat?? (Har iof redan tagit bort mjölken efter som vi kör rätt mjölkfritt i det stora hela ändå.)
Har inte varit i kontakt med läkaren om kosten, men jag tvivlar på att hon finner den intressant.
Men när jag läst på AiA:s hemsida så står det att man inte ska börja med kosten utan att rådgöra med läkare. Så hur gör jag nu?
Hittade för övrigt en hemsida om en svensk förälder som for till england för att få rådgivning gällande denna kosthållning eftersom den inte är vedertagen i sverige. En läkare skrev även på denna sida att han rekommenderade svenska föräldrar att söka läkare i eng eller holland tror jag det var....
Måste förresten kontakta läkaren ändå för att få intyg till skolan för nästa termin om de ska ha specialkost i skolan....

Kärringen
kärringen
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 20:41

Inlägg av kärringen »

Slog mig just, ska man hita kaseinpeptider i urinet så måste vi ju drika mjölk (eller äta mejeriprodukter) inför provtagningen, annars kan ma ju inte hitta sådana....
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Ja, kärringen, det är så man kan bli galen.

I det ögonblicken man verkligen vill ta ansvar för sitt eget barns problemer, och verkligen vill göra något annat än att vänta och se, så får man inte. Så länge man håller barnet med mat, kläder och husrum, så är det bra, något annat ska man för tusandet inte ge sig ut på!!!

Ja, det är dyrt för testet, ungefär 1.000 kroner pr. test. Resultatet man får är guld värdt för föräldrar och barn, men inte uppskattat eller värdt någonting i den svenska vården. Tyvärr.Det finns många orsaker till att det är så, inge jag tycker är goda nog, men här är de:
a) Det finns inga penger till forskning. Ingen läkemelföretag vill ge slika penger, för det kommer inte leda till medicin som de i sin tur kan tjäna penger på.
b) Ingen vetenskaplig akcepterbar bevis. Det krävs dubbla blindtestor där ingen av försökspersonene ska veta vad de äter, och sådanna tester är omöjliga att få till över så lång tid som krävs (flera år).
c) Det är svårt att sammenlikna barnen som blir bättre. Det krävs likadana barn för att se resultaten (var hittar man två precis likadana autistiska barn??)
d) I läkarutbildingar finns det inte lära om att mat kan göra sjuk eller frisk. Många läkarar är trogen mot det de har lärt i sin utbilding.
e) Autismeföreninger vägrar informera om hur kost kan hjälpa, för de vill inte ge falska förhoppninger.

Men om man söker på Google på "autism" och "diet" så hittar man hur många berättelser som helst från föräldrar som är överlyckliga över hur bra deras barn har blivit.

Här är hur vi har gjort:
1. Januari 2004 började vi dieten för Felicia. Hon var då mitt i utredning för din autismdiagnos. Felicia responderade direkt på dieten, och vaknade på mindra än en vecka. Vi sa inget till de som utredde Felicia, men i slutet av Januari frågade vi om de tyckte hon blivit ändrad på något sätt, och de svarade de positivt på. De tyckte hon hade utvecklats bra "under jullovet".

Vi fortsatte med dieten (dette gjorde vi helt på egenhand), men efter press från omgivningen beslutade vi oss fö att testa henne. Därför åt Felicia vanlig mat (mycket mjöl och mjölk) under sommaren 2004. I slutet av Juli skickade vi inn testet. Vi bad våran läkare signera pappren, (vi betalade kalaset själv), han trodde inget på detta, men gjorde oss denna "tjänsten" ändå.
Laboriatoriet skickde svaret på provet direkt till oss föräldrar sidan vi befann oss i utlandet (från Norge), och jag måste ärkänna att jag inte fattade något av detaljerna i svaret. Inte heller våran läkade gjorde det. Men i kommentaren, skriven av en anärkänd dr. med i Norge, stod det att Felicia hadde skyhöga peptidvärden på gluten och mjölk, och en telefon till norska laboriatoriet bekräftade att Felicia nog skulle ha nyttja av diet. Hon blev genast satt på diet, och som ännu en tjänst skrev våran läkare ett intyg om att Felicia hade vore till undersökning i Norge, och att hon hädanefter ska följa en diet fri från mjölk- och mjölprotein. Detta intyg blev sendt till Felicias rektor, och nu får hon sin egen mat i skolan. Dette är förövrig det ända våran läkare har gjort. Vi följer nu diet för Felicia helt på egenhand.

Vi ha en underbar skola för Felicia, vi har underbara vänner och släktningar vi litar på, och inte minst, Felicia själv är duktig på att följa dieten. Vi ser fantastiska resultat när dieten följes som den ska, vi ser fruktansvärt fort hur autistisk hon blir om dieten bryts. Då blir hon fjärn, ouppmärksam, kan inte koncentrera sig, lyssnar inte och kissar på sig. Dette varar vid till glutenet eller mjölkproteinet är ute av kroppen igen. Det kan ta från några dagar till några veckor.

Mitt råd till dig blir att söka berättelser på Internett. Börja samla på recept som är mjöl och mjölkfria.
Inför så mjölk och mjölfri diet i lagom fart (inom loppet av två veckor), och se om det blir några skilnader på pojkarna. Om dette är aktuellt för dom, så ska du kunde se skilnader rätt så snabbt efter att dieten har blivit 100% mjöl och mjölkfri. Dieten måste vara 100% innan den fungerar.
Om du ser att detta fungerar, börja så att bearbeta läkare och spara pengar för att ta testen.
Följ så dieten på egenhand, men sörg för att andra är informerade om vad du gör, i fall något skulle hända dig.

Jag önskar dig lycka till, och MASSOR av råg i ryggen!
Hilsen Hege
kärringen
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 20:41

Inlägg av kärringen »

Jag ska beställa testerna, gossarnas farmor blev så antusiastisk så hon lovade att hjälpa till med kostnaden, hon är underbar!

Jo, jag har hittat en hel del på internet och något litet på svenska
http://66.249.93.104/search?q=cache:2aw ... lr=lang_sv

Hihi, en lång länk men med intressanta fakta. Jag har det nr av ögonblick som de refererar till och jag kan inte minnas heller att de någon gång annars tagit upp kosten...

Annars så finns det ju hur mycket som helst att finna på internet, speciellt i USA och england. Dvs när man vet vad man ska söka efter! :D

Nå, jag har hur som helst beslutat att beatälla testerna, och om de visar spår av peptider så kör vi in dieten över sommaren. (Så får jag väl ringa läkarna och böna om ett intyg till skolan)

Det grämer mig att jag inte hittat något om det här tidigare, men jag har iof inte haft så mycket tid framför datorn förut...

Den äldre av pojkarna läser just nu Mifon, nördar och AS av Luke Jackson som också har AS. Den pojken har skrivit en bok om dieten, men den finns nog inte översatt till svenska. Så han ställer sig optimistisk till dieten :D , men oroar sig över pizzan :roll: :cry: :shock: :D .
kärringen
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 20:41

Inlägg av kärringen »

Sen vill jag bara (för att bekräfta mig själv) berätta att jag har minsann inte suttit alla år med armarna i kors. Vi har haft mycket pedagosisk träning här hemma vad gäller både ADL, och kommunikation osv. Och alla kvällar jag suttit och förberedit det som skall användas.... så flitig så har jag varit... :shock: :lol: :wink:

Fast hade jag nu vetat att det fanns annat att göra så hade jag kanske haft lite tid med kärringen (alltså mig själv) också... :wink:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Tusen tack för denna länken!!
Jag har bekanta som behöver lättfattelig information, och det fanns ju här, samt en massa om MPR vaccinen som jag själv inte visste.

Pizza gör vi här hemma på glutenfritt mjöl, och det finns en sojaost vi använder. Jag har hört att det går att använda potatismos också som topping...
kärringen
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 20:41

Inlägg av kärringen »

Finns det någon förening eller någon annan sida en livsmedelsverket där man kan kolla förekomst av gluten i produkter?
Funderar över tex yosa (havrebaserad "yoghurt") eftersom jag hels vill undvika sojayoghurten.
kärringen
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 20:41

Inlägg av kärringen »

Det där skulle stå under havre.. :lol: :lol:
kärringen
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 20:41

Inlägg av kärringen »

Jag har som jag skrev tidigare beställt proverna nu. Eftersom den yngre av gossarna behöver förberedas lite för det mesta så berättade jag i morse vad som väntadar. Att det var ett test, (inget blodprov!) och att han skulle få kissa, att det skall frysas in (skrattattack :lol: ), att det ska visa om han inte "tål" viss mat.
Nå, jag blev direkt satt på plats:
"-Det är inte något fel på mig, jag mår bra! Men de där två ",pekar på den äldre och på åttaåriga syrran, "dem behöver testa :!: :!:
:lol: :lol: :lol: :lol:

Det är underbart ibland :D
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Underbart! :lol:

Vilken insiktsfull liten pojke....

Ät nu godt med mjöl och mjölk i minst fyra veckor, så provet blir så riktigt som möjligt.
kärringen
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 20:41

Inlägg av kärringen »

tyvärr har man tagit bort ovanstående länk, men här är en länk till en avkortad version
www.autismskane.org/dokument/Birmingham.pdf
kärringen
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 20:41

Inlägg av kärringen »

har mailat autism skåne för att försöka få den skickad till mig... vi får se.
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"