Emil började strula för en månad sedan på morgonen så vi drog ner på hans dagsömn från 1,5 timme till 45 minuter. Det gjorde susen och vi fick faktiskt börja väcka honom på morgonen!
Men nu har Rasmus återigen börjat vakna vid sex på morgonen, altså en timme för tidigt. Det är nästan kolsvart i rummet och han har givetvis tråkigt... vilket han löser genom att pilla på lillebror tills han vaknar, sen ligger han och viskar en massa till Emil ända tills han är klarvaken och står upp och hoppar.
Jag har i en veckas tid rusat in vid första tecken på att Rasmus vaknat, tryckt ner honom och sagt att nu ska han sova! Ramsat ut och lagt mig igen. Upprepat vid behov (var femte till tionde minut) i hopp om att han ska fatta att det faktiskt är natt, men det har hittills inte hjälpt.
Jag tycker att det känns som Rasmus är ganska trött och skulle behöva sova den där sista timmen. Visst behöver han väl fortfarande sina tolv timmar?
Emil blir som det är nu trött redan före elva, (ska sova tolv) och har flera dagar inte orkat äta sin lunch...