hur gör man när man ska vara borta ett längre

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mariaGW
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 20 sep 2005, 22:19
Ort: S?rmland

hur gör man när man ska vara borta ett längre

Inlägg av mariaGW »

Hej, min son Elias kommer i sommar vara 13,5 mån när jag ska jobba och pappa vara hemma över sommaren. Jag har redan oro inför detta för helst vill jag vara hemma men inte kan jag förvägra pappa att även han få känna det underbara i att finnas i hela Elias vardag... Mitt problem är att jobbet är skift och jag kommer ibland vara tvungen att åka hemifrån mitt i middagssömnen för att sedan åter komma hem dagen därpå till middag. Jag är hemma över natten men då sover ju han och jag åker innan hans morgon. Så.. i Elias ögon är jag plötsligt försvunnen och dyker inte upp förrän kvällen därpå...hur gör jag- några tips? Har tänkt att jag kan åka en timma tidigare så jag kan säga hejdå innan middagssömnen men vad säger jag då om när jag kommer hem? Kan en så liten tänka fram till dagen därpå? Ska jag ringa från jobbet och säga godnatt? Och när jag varit hemma på kvällen och åker på morgon innan han går upp- säger jag då något om detta kvällen innan? SÅ tacksam för om någon har tips :D :D :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej mariaGW :D

Jag hoppas du får fler svar för jag vågar inte säga att jag har rätt eller vet :wink:

:arrow: Kan bara ge min spontana reaktion och det är att du inte skall krångla till det så mycket :wink: Låt Elias pappa dela din roll som "centrum" i tillvaron och överlåt ansvaret till honom då du inte är hemma :D
Mor Anna
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 15 dec 2005, 10:11

Det kommer att ga bra!

Inlägg av Mor Anna »

Var son ar nu 14 manader och jag arbetar fran 10 pa morgonen (nar han ar vaken) och kommer hem nar han sover, vilket gor att han inte traffar mig forran nasta dag, eller nastnasta och jag gar tidigt, och det har gatt bra. Han har blivit jattetajt med sin pappa (pappa ska trosta om han slar sig) men blir jatteglad nar han ser mig, men vill hellre att pappa ska lasa saga tex, men kramar mig mycket och kan sitta i famnen och bara kanna mig, kanns det som. Mitt rad ar att njuta av att barnet har en fantastisk pappa, inte bli knackt for att barnet har en annan vardagsforalder an dig (vad galler sagan kan jag fa lasa en gang, men sedan gar han till pappa, som laser pa det satt han vant sig vid) och var glad nar ni ses, jag tror att det kommer att ga jattebra! Jagt tyckte det var lite jobbigt nar sonen grat nar jag gick, sa nu foljer de mig till sparvagnen for han blir inte alls lika ledsen nar han ar ute och det finns sa mycket att titta pa. Lycka till!
mariaGW
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 20 sep 2005, 22:19
Ort: S?rmland

Inlägg av mariaGW »

TACK båda två!!! Skönt att höra att det funkat bra för nå´n annan... och absolut- jag ÄR tacksam för att min man är en engagerad pappa som vill ta sitt ansvar så jag behöver väl fokusera lite mer på det istället och på att min son kommer få det superbra med honom ... :oops:
Ska försöka släppa det hela och ta "bekymret" (för mig!) när det kommer, tack igen :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Nancy :D :wink: Tack, Mor Anna :D :wink:

:D Kära du - inte leta bekymmer där inga finns, är en god tumregel :wink: :!:

Skulle vilja be dig läsa om beudinlägret i Barnaboken i de båda kapitlen om Det psykiska välbefinnandet.

Och då är det ändå inte en liten nyfödd vi talar om...

Lilla älsklingen har sitt centrum, sin hemhörighet och tillhörighet, inte alls bara hos dig utan (minst) lika mycket i själva hemmet - OCH i pappa, dvs det centrum som finns tillgängligt i "boet".

Hav tröst :!: Det är du som lider mest av att navelsträngen sliter och drar :cry:

Lilla barnet, vågar jag påstå, lider inte alls.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mariaGW
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 20 sep 2005, 22:19
Ort: S?rmland

Inlägg av mariaGW »

TACK
Hade redan lugnat mig men nu har en stor sten fallit från bröstet för jag litar fullständigt på dig i de här frågorna! Ska läsa dina hänvisningar igen och se fram emot en bra sommar, du är helt underbar- tack för att du bryr dig :!: :D :D :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, nu blir jag alldeles tilll mig och ifrån mig :oops: :oops: :oops:

Du är för rar. Tack :lol:

Inkom sedan med rapport :wink: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"