Flytta lur nummer ett eller inte?

LindaVega

Flytta lur nummer ett eller inte?

Inlägg av LindaVega »

Hej

Vega är en SS sedan länge, men som i några andra trådar lite längre ned har hon krånglat ett tag med långluren.

Hon sover 19-07
10-11.30
15.-15.45

Det tar minst en halvtimme för Vega att somna in på fm. Hon är inte missnöjd, långt ifrån. Hon står upp och hojtar och leker med filten. Jag brukar inte gå in förrän hon blir uttråkad och less på att stå, och låter missnöjd. Då lägger jag henne ned med ramsan och sedan brukar hon somna. Jag brukar förlänga luren som längst till kl 12.00 ( så att hon får sova 1.5 timme om hon vill) Vanligast är att hon vaknar inom marginalkvart ca11.45.
Rätt eller fel att förlänga :roll: :roll:

Lur nummer två däremot, går som en dans. Hon somnar in fort och sover nästan på pricken 45 minuter. :D

Jag har lite olika funderingar inbakade i det här

:arrow: Ska jag flytta fram lur nummer ett till 10.30-12.00 istället. Det verkar inte som hon är tillräckligt trött 10.00. Kan jag förskjuta den ytterligare sedan allt eftersom när det är dags för en lur ( som jag hade tänkt lägga 12-13.30) Vidare skära i lur två- så den blir 20 minuter istället, för att sedan ta bort den helt

:arrow: Bör jag istället då det är dags för en lur bara ändra rätt av. Dvs hålla kvar vid vårt schema som vi har idag och ändra allt på samma gång när det är dags. Det verkar så drastiskt att flytta fram sovtiden 2 timmar i ett svep. Det bör väl vara ett mellanläge först...eller :roll:

Hon är ganska precis 11 månader ( men bara 9 mån korrigerad ålder) Det verkar lite tidigt med en lur, särskilt eftersom hon gärna sover på em MEN det känns som om första luren kommer allt för tidigt. Jag tror att hon är närmare sin riktiga ålder nu också, dvs jag behöver inte korrigera längre.

Hur har ni andra gjort när det är dags att byta från två till en lur? Allt på en gång eller successivt?

Tacksam för råd :D
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

ska tillägga att hon vaknar före 06.00 på morgonen och håller låda från och till fram till marginalkvart. Det är joller/missnöje/bök och stök. Jag pangramsar en gång, det brukar räcka, ibland en påminnelse om hon står upp och hoppar missnöjt i sängen :?

Linda
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej!!!
Kolla in mitt fantastiska tips från Anna!
I morse provade jag första gången med musik och det fungerade jättebra. Hon somnade inte om mer än några minuter i omgångar (tror jag) men hon var aldrig ledsen :lol:

Idag har hon sovit 2X45 minuter och är jätteglad, har varit så hela dagen också! Emma var inte ett dugg trött vid halv elva ens utan jag la henne 10.45 idag och hon somnade inom 5 minuter och sov 45!
Kommer nu att lägga 18.30 varje kväll och på så sätt få ihop ca 14 timmar per natt. Kanske är det samma för Vega eftersom vi har exakt samma "bekymmer" med de små :roll: :-k

http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... highlight=

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hoppar in här, i vanlig ordning... 8)

Hur gör jag med Hugo då? :? Han sover mellan 09.45 - 11.15 (alt. 10.00-11.30)

och 14.45 - 15.30 (ibland en hel timma)

och det gnuggas i ansiktet något så väldigt mellan varven... :cry: trött och grinig... :cry: vid tjugo i två går det ett sömntåg - den skulle han vilja med på - och vid fem går ytterligare ett. Sedan vid sex är det trött igen... Natt sover han mellan 19.00 - 06.30. Sammanlagt blir detta 13,45! Varför är han så trött? :shock:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Inte heller jag kan hålla mig borta... 8) :wink:

:arrow: Linda; hakar på din fundering om hur man byter från 2 till 1 lur (även om det är långt dit för vår del). Skriver lite med anledning av den spännande lösning Tessan fick från AW. I övrigt dristar jag mig till att tro att du kanske skall försöka avstå från att förlänga lurar mer än marginalkvart. Ditt eget alternativ att senarelägga låter bättre tycker jag :D

:arrow: Tessan; lova att rapportera vidare :!: Hur tänker du i anslutning till Lindas fråga om övergång till 1 lur :?:

Att jag är så nyfiken på Tessans förslag beror på att vi tragglat med långluren hur länge som helst nu. De dagar Leia vaknar efter 45 min sover hon även sämre :? på em-luren. Daglurarna blir antingen:

1,5 tim + 45 min eller
45 min + 30 min (det sistnämnda ett sömnrytmpass som Leia klurat ut helt själv... :roll: )

:arrow: Päivi; kan en lösning vara att ge Hugo den där extra kvarten genom natt 18.45 :?:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Väldigt ofta blir det ju så att han läggs 18.45 - för att han är för trött. :shock: Men ska inte små Hugosar i den här storleken sova just 13,5 h/dygn? :-k Inte alltså 14? Hm, hm... Tessan har ju ett jämngammalt med mig, så klart att jag sneglar på hennes 45 min och 45 min - men jag tror inte att Hugo blir mindre trött på dagarna av att sova ännu mindre... :?

Anna... Maria... grazia plena... [-o<
Nancy

Inlägg av Nancy »

Päivi; jag räknade utefter den tidsangivelse som finns i verktygslådan, 14 tim för 9, 10 och 11 månader (Hugo är ju 10 månader snart :D ). Tänkte att 13,45 var för lite :?:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nancy du är en ängel! :D Är det det jag har missat? :shock:

DÅ ska vise: :twisted:

Natt: 19.00-06.30 : 11,5 timme

lur 10.00 -11.30 1,5 timme

lur 15.00 - 15.45 45 min.

13,45 :!: Väldigt ofta sover han en timme vid den där sista luren - och då blir det ju 14h. Lika ofta läggs han 18.45 - och då blir det också 14h... Nästa vecka går vi över till sommartid. Då blir Hugos klockan sex-kvitter i själva verket klockan sju kvitter. :lol: Ska bli intressant att se om det förändrar något i gnugga-ansiktet-landet. :shock: Han har nu en sjunde tand framme. Kan man vilja sova extra för att en tand är på g? :roll:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Päivi: O:) :wink: :lol:

På tal om de sömntåg herr Hugo vill kliva på:

:idea: de anländer ca 2 tim efter senaste sovpass, ungefär den vakenork våra små hade då de var ännu mindre. Gissar att denna rytm sitter i ett tag.

Har funnit ett knep; vatten :!: :D Slår både kex och banan. Några rejäla klunkar vatten ur lilla flaskan så är Leia solsken igen :D

Kanske kan det funka på Hugo också :?:
Gäst

Inlägg av Gäst »

... och vips (*poff* :shock: ) förvandlade vi tråden till en Nancy-Päivi-tråd. Ursäkta oss, Linda! :P

Vatten? :shock: ja-ha, jag har gett honom mellanmål - banan - vid två - men skall nu efter korrekturläsning här tillägga vatten. "Vesi vanhin voitehista", sade min mormor alltid - vilket betyder "Vatten förblir den äldsta medicinen..." :P ungefärus. :lol:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej igen

Tack för alla synpunkter och ideér. :D :D
Problemet är egentligen inte att Vega sover mindre än 1.5 timme- mest att hon har svårt att komma till ro. När hon väl somnar vid 10.30 ungefär så sover hon gärna fram till ca 12.00. Därför tänkte jag att man helt enkelt flyttar fram luren- och det stegvis :shock: till det är dags för en lur....om ca 1 månad...Eller brukar man göra på det viset :?:

Jag tror att jag får skära lite i em-luren oavsett. Dvs den blir 20 minuter istället för 45 minuter. Kanske gör det gott för tidig morgon :shock: :roll:

Vega är en kvällströttis, det är snarare regel än undantag att vi lägger henne runt 18.30. Hon kompenserar ju detta själv på ett sätt, genom att vakna tidigare.... :? dvs natt 18.30 -06.00

Tessan, jag frågar som Nancy, kommer du att dra ihop dessa lurer sedan och förkorta natten till 12 timmar

Päivi, lägg Hugo 18.30, så kanske det blir lite mindre gnugg :?
Han kanske gör av med så mycket energi nu när han kravlar på, kanske behöver lite energipåfyllning-frukt eller annat på em. Vega får lite nytt bränsle av ett sött och gott päron på em. Det gör susen för humöret....
Eller som NancyD skriver, VATTEN. Att kravla för små bebisar är ungefär som att vi skulle jogga ( enligt Domans bok) så det är nog bra i vilket fall som helst. Tack för tipset NancyD..

Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Skulle fortfarande vilja ha svar på hur man beter sig i övergången mellan två till en lur :D

Linda
Gäst

Inlägg av Gäst »

Linda! Jag gjorde så förr när schema skulle ändras - alltså flyttade en lur framåt en kvart i taget med hjälp av marginalkvartarna. Så höll jag den nya tiden tre dagar, och sedan flyttade en kvart igen, om du förstår. Så på en vecka kunde en sovtid flyttas fram en halvtimma. Fungerade jättebra!

Jag brukar också ge Hugo just päron omkring fem-halv sex - och det hjälper ibland. Skall testa detta ed vatten - definitivt. Anledningen till att vi inte velat lägga honom 18.30 är ju att det blir så väldigt lite pappa-son tid. (Min man kommer hem vid halv sex). Men men: i slutändan är det ju självklart Hugos behov som styr. Ska se vad sommartidsförflyttningen ger nu i första hand...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Linda - jag har för mig att Tessan gjorde så att hon bara bytte rakt av :shock: när hon gick över från tre lurar till två. Helt nytt schema, och inkörning på en vecka! Tessan ho-ho... bekräfta? :shock:
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

LindaVega:

Vi hade natt 19-7 och lurarna låg 10.30-12.00 och 15.30-15.50.
Bytte rakt av till en lur, 11.30-13.00.
Läs en bok, mys lite den gamla sovtiden (brukar behövas vid schemaändring :wink: )

:D
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"