Lite vägledning...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nero

Lite vägledning...

Inlägg av Nero »

Vår dotter kurades i jan då hon var 5 månader med gott resultat, alltid haft lite strul med morgonen men inget vi lagt så stor vikt vid. Nu efter att ha varit bortresta ett par nätter då vi ](*,) tog upp henne vid 2 tillfällen för hon var så ledsen, inte för att det hjälpte men men, väl hemma strulade till sig ordentligt med mycket uppvak och mycket frågor! ( visade sig att det var 2 tänder på g) Så natt 2 blev det Bethoven :D vid första uppvaket och se det gjorde susen :D **Nu är vi på rätt köl igen och även fast vargtimmen strular lite behöver vi inte besvara frågan utan hon somnar om dock inte om hon vaknar efter 05, hon vill men verkar inte kunna, så till mina frågor:

*ska vi pangramsa efter 5? är rädd att det ska störa mer än att lugna.
* Sover i svalt mörkt rum med tröja och blöja, är kall om benen när vi gör morgon, kan det störa?
* Hon sover ju för lite timmar nu, ska jag låta henne sova mer under dagen?

Hon är 7 månader och sover 11, 5 timmar natt och 3 timmar på dagen uppdelat på 3 pass.
Mamma till Astrid :heart: & Elsa :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Nero :D

Jag tar och berättar hur jag själv skulle gjort i samma situation :wink: :D Leia har morgon 07.30.

:arrow: om Leia ger ljud ifrån sig före 04.00 avvaktar jag. Mellan 04.00-06.30 "pangramsa" och vid uppvak därefter lite mjukare ramsa.

:arrow: är du orolig för kalla ben kan du ju klä henne i ett par pyjamasbyxor eller andra tunna byxor

:arrow: tycker inte att du skall kompensera sömnen dagtid. I så fall enbart lägga lite tidigare på kvällen, kan ha positiv inverkan på morgonen :!: :D

Lycka till :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, NancyDrew :D :wink:

:D Hm, det som rubbade hennes cirklar var inte tänderna - tandsprickningen stör inte en liten SS (Säker Sovare) - utan att ni tog upp henne.

Gör man det, meddelar man i handling ett av följande (eller bägge):

1. Det är morgon,
2. Vargen står vid sängen och dreglar och barnet måste genast sättas i säkerhet.

Om du tänker efter, inser du att ingetdera är särskilt sant :? Varpå lilla ungen fortsätter vakna med fortsatt oro och vill ha ett för henne nöjaktigt, tillfredsställande svar (som dessutom är sant), så att hon kan/vågar sova lugnt, trygg i sig själv.

* läs på i Tips på vägen om (för) tidiga morgnar :idea:

* svalt, för att inte säga kallt rum, lätt klädsel (som ni har) p g a rörelsebehovet och ett skönt täcke, eller en skön filt, med överlakan eller påslakan, är vad jag rekommenderar på uppdrag av de små barnen :idea: :lol:
* Gör aldrig det. Då får du fortsatt (för) tidiga morgnar eller ännu värre, brutna nätter. Läs och lär av NancyDrew :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nero

Inlägg av Nero »

Tack ska ni ha! :D och visst är det så Anna att det var det att vi tog upp henne som störde hennes nattsömn inte tänderna :oops: Som tur är har vi en sån förlåtande dotter som nu lungt kan sova igen när vi skjutit dom sista vargarna. Ska pangramsa imorgonbitti! (har nu läst på :oops: ) låta henne sova utan byxor iaf för det är krypövningar som hon fördriver tiden med på morgonkvisten :lol: somnar hon om så får vi gå in och lägga till rätta om så behövs för vid nattning numera vänder denna lilla ryggsovare till mage , somnar inom 2 minuter och med täcket på sig och antar att det då blir för varmt för henne på natten...
Nero

Inlägg av Nero »

Behövde inte fundera när pangramsan skulle infinna sig för hon vaknade till strax innan 4 vilket hon kan göra ibland, gnölade lite, tystnade, gnölade lite till jag ramsade x4 tystnade men sen kunde jag höra på henne att nåt var på tok för hon kunde inte somna in :?: Smög in och såg att hon låg rätt över sängen med ben och armar mellan spjälorna och huvet upp mot spälorna, tog henne då och la till rätta och ramsade ut..... sen tog det hus i h-e, med all rätt eftersom det var sova hon ville och inte bli störd. Med "tips på vägen" klistrat på näsan höll vi oss sen ifrån hennes rum :wink: :D . Efter en halvtimme med bethoven på somnade hon om och jag kunde smyga in och lägga en filt över henne. Sov sen till 6.30 när vi har morgon :D
Tack än en gång för råd och tips!
Nero

Inlägg av Nero »

Har en fundering ang. 8-måndaders ångesten. Här har nätterna blivit helt krackelerade, vaknar ofta och gråter men somnar om till ramsan ända till kl 6 (morgon 6.30) och på dagarna vill hon bara vara hos mig, vill helst att jag sitter med på golvet och hon kan leka i mitt knä, hon kan kräla iväg en stund mot sina leksaker men efter ett litet tag får hon "panik" och krälar fort upp i knät igen :?: Hon har aldirg titigare varit så här + att hon gör stor skillnad på mamma och pappa plötsligt :!: :?: Bara mamma som kan trösta.
Hon är född nästan 2v över tiden, och skulle idag vara 7 mån och 3 v. Kan det vara 8månader ångesten som börjar göra sig gällande?

Nån som vet?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Nero :D

Fint jobbat med morgonen :!: :D

Gissar att 8-månadersångesten inträffar lite olika beroende på när barnet är fött (samt med naturlig variation hos olika barn).

Kan inte svara på om det är det som händer din dotter just nu men berättar lite om hur det yttrar sig hos Leia (9 månader 22/3).

:arrow: svårare att somna vissa kvällar
:arrow: ledsna uppvak mitt i daglurar
:arrow: kastar huvudet bakåt i matstolen
:arrow: ledsna utbrott mitt i maten för att sekunden senare vara ett litet solsken igen
:arrow: värjer bort pussar/kramar
:arrow: hårdhänt, klöser mamma och pappa i ansiktet
:arrow: labil i humöret och växlar mellan missnöjt, ledset, argt och hjärtliga gapskratt

:idea: Det är en sådan oerhörd trygghet att veta vad det beror på. Vi lutar oss mot schemat och ser det som hjälp för Leia att navigera i sin förvirring inför alla nya känslor och upptäckter.

Hälsningar från NancyDrew :D
Nero

Inlägg av Nero »

Tack Nancy Drew!

Jag gjorde precis som du, lät det vara tyst fram till 04, sen pangramsa varje gång jag hörde minsta lilla knyst och det var lösningen, hade tidigare kollat av om hon kunde somna själv och sen ramsat men det hjälpte ju föga :? Nu somnar hon om direkt ramsan kommer :D Det är så häftigt!!!

Dom 3 sista punkterna stämmer in helt på Astrid, nyps så det gör ONT verkligen :? Och vill verkligen INTE kramas och pussas :( :wink: Vi kör vidare som vanligt med schemat vi oxå. :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"