EN SAK TILL: HUR GOR JAG MED FILTEN???

Skriv svar
jzgridley

EN SAK TILL: HUR GOR JAG MED FILTEN???

Inlägg av jzgridley »

Jag glomde saga att vi bor i ett 118 ar gammalt viktorianskt hus i San Francisco som kan vara ganska sa dragigt och kallt pa natterna (ja det blir valdigt kallt aven i Californien) Jag har pa elementet i barnrummet (inte for varmt, inte for svalt... det ar ett standigt justerande) men jag kanner anda att lillplutten behover en liten filt for att vara go och varm pa natten. Han har en liten t-shirt + pyamas utanpa, och filten jag anvander ar en virkad bomullsfilt (med hal liksom) for det kanns sakrare for andning etc. Nu nar han haller pa och rullar runt som en galning sa ar jag livradd for att han snor den har runt halsen (stryps) eller kvaver sig. Det ar bl.a darfor jag har sa svart att bara lata honom ligga och lata honom vara nar han vaknar. Det var mycket lattare nar han lag "still" pa mage hela natten. Hur ska man egentligen gora: ska man ha filt till 6-manaders barn, eller ska man i stallet kla dem varmare under kyliga natter? (jag tanker hur jag sjalv skulle ogilla att sova med mycket klader pa mig och utan tacke... men kanske det ar annorlunda for de sma...?)
Tacksam for svar :?: 8-[ 8-[
Stolt och glad mamma till Anton - fodd 29 augusti, 2005 :heart: och Selma fodd 16 juli, 2007 :heart: :-)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D (Du får gärna hålla dig till samma tråd kring samma barn - det är bara att fylla på, dvs "svara" sig själv, så hamnar det rätt! Det underlättar kolossalt för den som försöker svara att så att säga ha bakgrunden :!: )

Nej, det är inte annorlunda fö de små. Tvärtom, skulle jag vilja säga. Små barn sover otroligt mycket bättre svalt, för att inte säga KALLT. Men de ska förstås ha varmt över sig. Men hellre över sig än på sig. Jag brukar avråda från heltäckande pyjamasar och rekommendera lätt klädsel, tröja och liten byxa eller bara body, för att ben, fötter, armar och händer ska få vara fria (se mitt andra svar om de gymnastiska övningarna :!: ).

Du har väl larm :?:

Jag tror risken att han skulle strypas eller kvävas av filten (eller, om du byter, av tätare historia, som babytäcke) är tämligen obefintlig. Små barn kan ta sig luft. Han kunde ju resa huvudet redan som nyfödd, eller hur :?: Det som kan vara riktigt farligt är mjuka kuddar som "proppar in" barnet och hindrar huvudets rörelsefrihet, liksom mjuka sängkläder i föräldrasängen där man, om man nu sover där vilket jag INTE tycker man ska göra, dessutom "ramlar ner" mot sängens djup av föräldrarnas tyngd.

OM jag vore du skulle jag alltså
1. hålla så svalt i rummet att du skulle tycka det var riktigt kallt,
2. klä honom lätt enligt ovan,
3. ge honom ett skönt täcke utan hål som gav skön värme ovanifrån, liksom madrassen gör det underifrån. (Jag vet att det är dåligt med påslakan i USA men man kan ju alternera med två babytäcken och tvätta.)

Små barn som sover tillräckligt svalt sparkar inte av sig. Kanske först, men inte sedan.

Och som sagt (i mitt andra svar), när han sovit en liten stund (inte 20 min) kan du titta till och stoppa om, dvs lägga på. Om det skulle behövas :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
jzgridley

Inlägg av jzgridley »

:lol: I natt foljde jag radet och skruvade ner varmen sa att det blev RIKTIGT svalt (nast intill kallt) och lade i stallet den goa varma fleecfilten over skrutten tillsammans med bommulsfilten ovan pa som gav lite "tyngd". Ingen vaknade vid midnatt denna natt! Klockan 5:30 fick jag ga in och vanda. Somnade om. Nu ar klockan 6:15 och det borjar rora pa sig... Vet inte om han helt enkelt bara sov battre i ett svalare rum, eller om den goa filten fick honom att ligga still och trygg hela natten. Eller kanske ar det en kombination av bada!!
Tack, tack for annu ett gott rad! :D
Stolt och glad mamma till Anton - fodd 29 augusti, 2005 :heart: och Selma fodd 16 juli, 2007 :heart: :-)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Se där, ja :lol: Klart det är skönare med ett täcke/stadig filt än en tunn, lös filt med hål - man behöver ju bara se till sig själv. Små barn är gjorda av detsamma som vi :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"