Tjohooo, först ut är jag!!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Tjohooo, först ut är jag!!

Inlägg av Lovis »

Hej Svejs på er alla pratglada! :D
Nu ska jag skriva av mig lite!!

Behöver som vanligt inspiration (har lagt en "matlagningsinspirationstråd" på mat, mage och barnakropp). Men nu gäller det träning...
Tränar ni nåt eller? Jag är gift med en inbiten cyklist som inget hellre skulle vilja än att ha med mig på något cykellopp (jag var anmäld till Vätternrundan men så blev jag gravid - vilken himla tur :D :D )
Han har köpt en trainer till mig som jag ställer min vanliga cykel i och cyklar på i källaren.....sååå tråkigt. Men faktiskt rätt så praktiskt eftersom jag går ner och cyklar när det passar....
Annars kan man ju snart ut och springa. Har en joggingvagn med stoora hjul men jag vet inte om det kanske är för tidigt att ha en liten 7-månaders vänd bort från mig? I och för sig är det ju i den fina naturen så det kanske inte gör så mycket?
Vore kul att höra om det finns fler cyklister/springare/salsadansare/promenadare på forumet!

Kram!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Haha :lol: Här kan jag verkligen inte säga någonting ALLS. Här blev hon tyst :roll: :shock: :lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag har som alltid ogillat att motionera och som även ogillar avslappningsövningar har hittat min väg till psykiskt och fysisk välbefinnande i Frigörande dans :thumbsup: ! Här får man allt och man får det på ett roligt sätt dessutom. Kanske låter namnet lite skumt men låt er icke avskräckas :wink: !

:idea: Detta kan utövas i grupp eller själv hemma. Barnen ÄLSKAR det! Jag har tom gjort ett examensarbete i form av ett program i frigörande dans för barn. Har testat det på en grupp 6-åringar och det gav fantastiska resultat! Barnen (och vuxna) får tillfälle att leva ut sina känslor och blir således mycket avslappnade och känner att känslorna är ok! Hjärnan rensas från negativa tankar så att de positiva får plats :thumbsup: !

:idea: De fem olika rytmerna man dansar är de steg som infinner sig vid kriser och förändringar. Man följer hela processen och den kan liknas vid en förlossning och dess olika skeden :D .


8) Byt rubrik på tråden så får vi nog mer tips!

:arrow: http://www.jennybarth.com/index.php för mer info om dansen och dess rytmer!
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Inlägg av Lovis »

Intressant MammutMaria! Min yogaledare hade även kurser i frigörande dans, tyvärr hoppade jag inte på det då. Kanske vore något trots allt...
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Prova - absolut! :D
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jag har aldrig varit ngn som gillat träning. Jag har däremot alltid hållit på med ngn sorts sport eller fritidssysselsättning, jag hade häst en period innan jag fick barn, samtidigt började jag spela golf och llite senare tog jag upp mitt stora dansintresse igen och började bugga.
Idag gör jag inget av det som rutin men dansar så fort jag kommer åt. Alltid ngt...
Började träna step-up och annan gruppträning en sväng för ett drygt år sedan men jag har lite svårt för det där att vara bunden till en speciell tid för att kunna träna... har liksom lite svårt att komma iväg. Golf har jag inte spelat på länge, det är ganska tidskrävande och det känns liksom inte riktigt meningsfullt när jag kanske bara har möjlighet att komma ifrån några gånger per säsong... men det blir lättare nu när pojkarna är större så kanske blir det lite golf i sommar...
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
anna
Inlägg: 4524
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

:oops:

Ja, vad ska man säga...världens slöaste människa här... :oops:
Jag går på step-up på söndagskvällar.
Det är allt.

Tycker det är så TRÅKIGT att motionera. :oops:
Fast efteråt känns det ju bra.

När jag ammade Ida rasade det bort massor av kilon.
Och ett helt år efter jag slutat amma hade jag fortfarande inte lagt på mig någonting i vikt! Helt fantastiskt! Motionerade inte alls, åt vad jag ville inkl. godis - vilken drömtillvaro! :shock: Men... :oops: plötsligt hade det ju naturligtvis börjat krypa sig på. Inte i kilon, men i hull :cry: Jag förstod ju att detta inte skulle hålla i längden, ändå fortsatte jag inte göra något. Dum, dum, dum :oops: :oops:

Men vi har en träningscykel, så jag ska BANNE MIG försöka mig på att lägga in ett cykelpass i veckan också!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag har börjat styrketräna, och det är verkligen toppen! Efter fem barn och ganska noll träning, behöver en del gamla muskler hittas igen... Toppen pga att jag själv kan bestämma vilka tider jag ska träna, kräver dock ganska stor disciplin! Gärna också en tränarkompis! och resultaten kommer verkligen snabbt! Jag vet att det kan vara ganska dyrt ute i landet, här är det dock jättebilligt, 700.- för ett årskort!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

Här är en som har dansat i hela sitt liv, från morgon till afton och i synnerhet och allra helst till långt ut på natten! :wink: Bugg var länge min absoluta favoritmotion, är fortfarande, men får numera konkurrens av Country Line Dance, som ju är så himla kul! Inte behöver man krusa någon kavaljer heller, för man behöver ingen partner alls, utan kan steppa på i värsta showstil själv, fast i grupp, då och på linje! Kanon!

Däremot avskyr jag flås på lokal, typ, Friskis & Svettis och liknande dit man ska gå och byta om till lättare klädsel, duscha och sedan ut i kalla natten.

Nä, då föredrar jag att integrera motionen i min vardag. Jag bor på tredje våningen i ett hus utan hiss, det är kanon för konditionen och så är cykeln mitt huvudsakliga transportmedel, osm jag fraktar hem alla matvaror på och far kors och tvärs över staden och på sommaren även ut på landet. Bra motion!


Förra våren signalerade midjemåttet att jag behövde gå ner något kilo, åtminstone om jag skulle komma i bikinin till sommaren. Då började jag promenera varje morgon före frukost. Jag hade en timer med mig, som jag ställde in på 15 minuter och när den plingade, var det bara att vända om hemåt och på så vis fick jag ihop 30 min. Efter nån dag ökade jag till 20 minuter, det var ju bara 5 min extra, piece of cake, ja, som blev 10 min extra och på så sätt fick jag ihop till 40 min, som senare blev 1 tim drygt.

Jag har alltid avskytt att göra något över huvud taget före frukost och motionera fanns helt enkelt inte på kartan. Tills jag fick veta, att om man motionerar före frukost - det förutsätter att man inte har ätit på hela natten - då tar kroppen energin, som promenaden kräver, från redan befintliga fettdepåer! Om man däremot först äter lilla frukosten, så tar kroppen energin först och främst från den, frukosten alltså, inna den börjar knapra på fettdepåerna! Det är det fina med kråksången med att motionera före frukost! Den kunskapen tog skruv för min del. Så gick jag ner 4 kilo på 3 månader. En takt som passar mig!

När jag var ung - eh, yngre? - ägnade jag mig åt hästridning i olika perioder. Det saknar jag! Några X har ägt hästar och jag minns speciellt vackra Fili (franska för flicka, vet inte hur det stavas).

Ensam stod hon i hagen på sommaren och så snart jag kom på besök var hon den första jag hälsade på. Jag ropade hennes namn och hon satte av i fart mot mig och strax innan hon kom fram bromsade hon in så häftigt, att gräs och jord yrde omkring. Sedan tog jag tag i grimman och drog henne till mig, så att jag kunde trycka min panna och näsa mot hennes sammetslena mule och så stod vi där tryckta mot varandra en stund, alldeles stilla, medans hon frustade ur näsborrarna på vardera sida om mitt ansikte.... :cry: ...saknar henne...

Jag vet att man kan rida i vuxengrupper i ridskola, men så är det det där med att bege sig hemifrån på kvällarna, det är inte min melodi... Får skaffa mig en kavaljer med häst, då! :lol:
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"