Hej,
Jag har två tjejer, en på 2 år och en på snart 6 månader. Vi har just flyttat in den lilla tjejen till storasyster. De somnar samtidigt på kvällen klockan 20.00 och storasyster sover (sov) klockrent till kl 8.00 de flesta mornar tidigare. Hon behöver ganska mycket sömn och sover även middag fortfarande, nu bara en timme och hon behöver sova till 8 på morgonen annars blir hon jättetrött på dagen.
Men lillasyster behöver tydligen inte lika mycket sömn hon får max sova 2,5 timme på dagen (jag väcker henne). Men hon är ett litet matvrak så kl 6 (helst) men vi har lyckats få det till kl 7/7,30 de flesta mornar så vaknar hon och vill ha mat. Innan vi la dem i samma rum så sov hon till 8 (nästan) vi tycker att en marginal på plus minus en timme är okej (det var ju lättare att natta om henne i vårat rum, då vaknade inte storasyster av att lillasyster skrek för full hals och lillasyster somnade om).
Men problemet är att hon väcker storasyster när vi ska natta om henne när hon vaknar för tidigt och då börjar storasyster att prata och då kvicknar lillasyster till ännu mera och sen är karusellen i gång.
Så hur bör vi göra? Ska vi sära på dem tills lillasyster kan sova 8-8 (jag ammar fortfarande och hon vill inte ha välling på kvällen, men hon äter lunch, ganska rejält). Eller ska vi natta om de båda till kl åtta så att de vänjer sig vid varandras ljud? Eller hur ska man göra?
-
susanne st
sömnproblem för syskon, hur göra?
Susanne St?l
Nykvarn
Nykvarn
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Ska hon äta före klockan 8 tycker jag du ska ha kvar henne i sovrummet. Och en marginal på en timme är lite väl vidlyftigt
Men bestämmer du dig för att mat inte ska serveras förrän kl 8, kan du ha henne kvar därinne, och då ramsar du dem båda över en kam och har ett öga på klockan. Det är marginalkvart som gäller, inte mer, om du vill ha ordning på torpet.
Du kan gå via search på barns beskyddarinstinkt, som är mycket stark. Där bör du hitta vad jag skrivit om hur barn faktiskt inte väcker och stör varandra där de väl fått klart för sig att någon annan - de ömma föräldrarna - tar hand om "problemet". Men det tar några morgnar
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
susanne st
Tack för svaret. Vi har haft dem en i samma sovrum nu och det verkar som det fungerar. I morse somnade de om fast den ene väckt den andre, vi ramsade bara utanför dörren och gick inte in, mer än absolut nödvändigt. De somnade om efter att de protesterat klart (eller frågat klart...).
Nu vet vi hur vi ska gå till väga, återigen tack,
Nu vet vi hur vi ska gå till väga, återigen tack,
Susanne St?l
Nykvarn
Nykvarn
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022