Hej,
Jag behöver lite råd om struliga mornar!!! Är inne på 4:e veckan av kuren och Noah (6 1/2 månad) sover 12 h från kl 20 varje natt (enorm!!!!! förbättring sen tidigare). Nätterna flyter på bra men mornarna är det värre med. Enligt schemat ska han vakna vid 8 men givetvis vaknar han tidigare varje morgon och det är nästan alltid skrik och gråt innan det är dags att plocka upp honom. Oftast vaknar han kanonglad men varefter minuterna går och inget händer ilsknar han till. Har provat att gå upp och göra ljud i lägenheten men det har inte hjälpt. Har också testat att pangramsa men det blir han mest bara mer arg av.
Eftersom han oftast vaknar nånstans runt 6-7 funderar jag på att lägga om schemat så att det är dags att vakna runt 7 istället för 8. Såg att det var ett råd nån annan fick på det tidigare forumet och har funderat igenom detta och tror att det kanske skulle passa honom.
Så här ser nuvarande schemat ut:
8:00 Frukost
10:00-11:00 En timmas lur
12:00 Lunch
13:30-15:00 Sova middag
15:30 Mellanmål
17:00-17:20 20-minuterslur
18:30 Middag
19:00 Bad, skoj, nattslurk
20:00 Sova natt
Då är frågan: Ska jag förskjuta hela schemat en timma så att han fortfarande får 12h nattsömn (sova vid 19 och upp vid 7) ELLER ska jag lägga honom vid 20 fortfarande så att han får 11 h nattsömn (men kompensera med en timma mer sömn under dagen)? Är det nån som har gått igenom samma sak eller har några råd på vägen? Det jag är mest orolig för är att han istället börjar vakna runt 6 på mornarna och att vi blir tvugna att skifta schema igen.
Tacksam för råd.....
/Vanilja & Noah
Gråt varje morgon
mitt förslag
Hej
Jag skulle lägga honom 19.30 och ha morgon kl 7 och lägga på en halvtimme på dagen. VI började med läggning 19.30 och morgon kl 6.30 . mornarna strulade hit och dit ett tag, typ ngn månad. Efter ngn månad la vi honom kl 19 istllet och han vaknar inte tidigare i all fall. Jag tror att det inte ska på verka mornarna om du lägger tidigare tvärtom en l många här! LÄngre fram när det är dags för schemaändring kan ni ju lägga in 12 timmar natt
Vi var iall fall nöjda med 11-11.5 tim natt i jämförelse med hur det var innan! Så om ni bestämmer er för uppstigning 7 så har ni ju lugn o ro och kan njuta av den nya sömnen istället för att bekymra dig över att det inte blir exakt tolv timmars natt!
Snart nog kommer 8 månaders ångesten opch då kan det bli mer styurl så det är nog bra om ni känner er trygga!
Kan tillägga att vår soni nte har lidit speciellt av 8-månaders ångest, var lite krånglig ett tag på dagsovningen!!
Jag skulle lägga honom 19.30 och ha morgon kl 7 och lägga på en halvtimme på dagen. VI började med läggning 19.30 och morgon kl 6.30 . mornarna strulade hit och dit ett tag, typ ngn månad. Efter ngn månad la vi honom kl 19 istllet och han vaknar inte tidigare i all fall. Jag tror att det inte ska på verka mornarna om du lägger tidigare tvärtom en l många här! LÄngre fram när det är dags för schemaändring kan ni ju lägga in 12 timmar natt
Vi var iall fall nöjda med 11-11.5 tim natt i jämförelse med hur det var innan! Så om ni bestämmer er för uppstigning 7 så har ni ju lugn o ro och kan njuta av den nya sömnen istället för att bekymra dig över att det inte blir exakt tolv timmars natt!
Snart nog kommer 8 månaders ångesten opch då kan det bli mer styurl så det är nog bra om ni känner er trygga!
Kan tillägga att vår soni nte har lidit speciellt av 8-månaders ångest, var lite krånglig ett tag på dagsovningen!!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Efter att i åtta veckor försökt få sonen att sova till 07. Gav vi upp och tänkte att 11 timmar natt är inte tokigt det heller och bestämde uppvakning 06 iställer eftersom han alltid vaknat då. Resultatet för oss har blivit att han sover till 06.30!. Det är en kompromiss som såväl barn som föräldrar är nöjda med.
Vi var också rädda för att det skulle bli tidigare och tidigare men så blev det inte hemma hos oss iallafall.
Louise
Vi var också rädda för att det skulle bli tidigare och tidigare men så blev det inte hemma hos oss iallafall.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Flicka f?dd oktober 2000.
Hej.
Mitt råd är att lägga en halvtimme tidigare. Det märker han inte.
Sover han sedan till 7.30, så har du ju 12 timmar i alla fall. Om han vaknar 7 - och ni bestämmer er för att ha morgon 7 - så lägg in en halvtime till på dagen.
Lycka till!
/LO
Mitt råd är att lägga en halvtimme tidigare. Det märker han inte.
Sover han sedan till 7.30, så har du ju 12 timmar i alla fall. Om han vaknar 7 - och ni bestämmer er för att ha morgon 7 - så lägg in en halvtime till på dagen.
Lycka till!
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Mer hjälp!!!!!!
Det har nu gått 3 mornar och trenden är mot att han vaknar tidigare och tidigare. Men vi är hoppfulla om att detta är på övergående.
Första morgonen vaknade han 7.15 vilket var helt ok. Andra morgonen vaknade han 6.45. Då funderade jag och kom fram till att morgon vid 7 kunde kanske funka för oss ändå. Så nu är det 7 som gäller bergfast framöver!!!!!! I morse vaknade han dock 5.45 och låg och skrek utan uppehåll i en timma. Jag ramsade när han vaknade och det var tydligt att han inte tänkte somna om. Pangramsade 40 minuter senare med resultatet att han skrek högre.
Hoppas att lillkillen snart fattar att det är 7 som gäller *puh*
/vanilja & Noah
Första morgonen vaknade han 7.15 vilket var helt ok. Andra morgonen vaknade han 6.45. Då funderade jag och kom fram till att morgon vid 7 kunde kanske funka för oss ändå. Så nu är det 7 som gäller bergfast framöver!!!!!! I morse vaknade han dock 5.45 och låg och skrek utan uppehåll i en timma. Jag ramsade när han vaknade och det var tydligt att han inte tänkte somna om. Pangramsade 40 minuter senare med resultatet att han skrek högre.
Hoppas att lillkillen snart fattar att det är 7 som gäller *puh*
/vanilja & Noah