Kurar snart 11månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mageli
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 24 aug 2021, 18:59

Kurar snart 11månaders

Inlägg av Mageli »

Jag och min sambo håller på att kura vår son på snart 11 månader. Han har sovit ganska bra sen vi vande av honom vid nattamningen vid 6månader, har sovit ca 10h/natt. Vi bestämde oss för att kura för att nattningarna ofta strulade och inte sällan tog uppåt 45min av mer eller mindre ilsket skrikande samt för att han tenderade och vakna väl tidigt för vår smak, ca 05.

Första natten på kuren körde vi skrattet-till-go'nattet, var med båda två vid läggningen och sen körde jag tillrättaläggabde och buffning. Protesterna var inte långvariga och jag slutade buffa innan 10min hade gått av rädsla för att han skulle hinna somna. Ramsade ut och han godtog sin situation utan knussel. Babblade lite lojt ett par minuter och somnade slutligen 18.46. Sov utan ett pip till 04.22. Jag gick in och buffade kort, ramsade ut. För att göra en lång historia lote kortare vidtog ett mer eller mindre konstant desperat gallskrikande fram till glad morgon 06.15. Var inne och buffade ca 10 gånger i korta intervaller och han lugnade sig mer eller mindre snabbt varje gång, bara för att ögonblickligen börja gallskrika när jag solfjädrade och ramsade mig ut. Fanns inga som helst pauser i skrikandet för att försöka få in en bekräftelseramsa.

06.15 (egentligen 06.30) körde vi hur som helst glad morgon och följde så gott vi kunde vårt utstakade schema med gröt 07, lur 8.50-9.35 (egentligen 9-9.45) lunch 10.30, mellis 13.30 lur 13.50-15.15 (egentligen 13.45-15.15) middag 16.30 nattslurk 18 och nerlagd 18.20 (egentligen 18.30). Låg nöjd och trött och babblade till 18.30 tills han plötsligt gasade upp sig och satte igång som under vargtimmen natten innan. Ramsade varannan minut i olika röstlägen men helt utan effekt. Fortsatte gallskrika och gråta desperat och 18.45 gick jag in och buffade kort. Blev lugn nästan direkt, bara för att börja tokskrika så fort jag solfjädrade och ramsade ut. Vi håller fortfarande på. Känns som att vi kom in snett från början i kuren iom att han somnade alldeles för lätt första natten Skulle vara väldigt tacksam för tips om hur vi ska fortsätta
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kurar snart 11månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej Mageli och välkommen! :D

Jag är ledsen du fått vänta så länge på svar, vi har haft i korta perioder problem med forumet och att kunna komma in. Men nu såg jag äntligen ditt svar.

Hur gick det sen för dig dessa 5 ytterilgare nätterna?

Hur ser schemat ut med lurar, kan du inte stapla upp dem lite mera tydligt för mig?

En tanke jag får är att du kanske har "buffat" honom innan så att just detta verktyget är en aning förbrukat? Du har fastnat i det som kallas för "buffträsk" det är alltså alldeles FÖR mysigt när du buffar och han har lärt sig att gapa för att få buff. Vissa är rysligt snabba på att komma på just detta. :wink:
I det läget gäller det att komma ihåg brukar jag tänka att även om mitt barn nu kanske "Måste" få skrika i protest en stund gör de inte det "ensamma". Detta är ju då inte en helt 100% ljudlös kurning utan barnet har ju all rätt att ställa frågor.
Så det du behöver göra är att lära dig VAD betyder skriket???
Dvs. vad är frågan och sen ge "rätt" svar på frågan om du är med?

Ett exempel på detta kan vara, han skriker, du buffar, för att inom 1-2 bufftag så slutar han och kanske till och med gör ett litet hjärlöst halv ljud, man märker att de liksom ligger under buffen och smålåter för man skall fortsätta, men det är också lite mysigt ljud i det. SÅ fort man hör detta måste man GENAST upphöra med buffet och då hålla solfjädern tills lugn. Solfjäder är inte bara något man gör en sekund för att markera utan även detta är ett "verktyg".

När jag varit ute på kurning har jag haft många barn som redan är "sönderbuffade" och ligger där och låter ahahahah.... när man buffar och så fort man slutar laddar de!!! :P
Då går jag direkt över till solfjäder och HÅLLER den tills lugn. Inte alls mysigt och tala om, men en markering jag är här, du kan nu somnar och lugna dig och sova gott.

Så tänk på alla verktyg du faktiskt har, en av de viktigaste saker som många också missar är att de "Provar" ramsan först ett par gånger för att sen bestämma sig, NEJ, den funkar ju inte. Det enda du då lär barnet är att ramsan betyder, "håll ut, så kommer mamma snart in och buffar" om du är med?

Så här gäller att ha lite is i magen. LYSSNA På gråten, VAD ÄR frågan? Alla skrik är inte samma, alla skrik betyder inte samma.
Ser fram emot att höra av dig snart igen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"