9 månaders vaknar för tidigt

Skriv svar
Sanand
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 25 maj 2020, 11:49

9 månaders vaknar för tidigt

Inlägg av Sanand »

Hej!
Kurade min son vid 5 månader och dejtar fungerat fint.
Han sov i början 19-7.30 Och har sällan krånglat dagtid.
Han krånglar aldrig vid läggning. Vi har kört massor på skrattet till go nattet och det har funkat super.
Han fyller 8 månader nu i veckan och sedan 2-3 veckor tillbaka vaknar han tidigare och tidigare. Första 2 veckorna vaknade han att han hade bajs i blöjan. Jag justerade maten och då slutade det problemet dock har tidiga uppvaket fortsatt. Han vaknar kl 06.00 numera och har generellt börjat böka runt massor under tidig morgon.
Jag vill tillägga att jag aldrig plockat upp honom. Har bytt blöja i Hans säng och sedan ramsat.
Jag har provat både tystnad och ramsat men han vill helt enkelt inte somna om och han ligger och skriker olyckligt.
Jag har infört 12 h istället för 12,5 h. Men han vaknar ändå 1h tidigt. För 3 veckor sedan när problemen började var det kolsvart i sovrummet men vi har flyttat och nu är det mörk men inte kolsvart. Ska förskola täta alla springor.
Här är schemat:
Vakna 07.00
Frukost 7.15 - ersättning 220 ml+gröt
Sova 9-9.30 30 min. (Vaknar av sig själv oftast, ute i vagn)
Lunch 11.00 - riktig mat+ puré plommon+ gröt
Sova 12-13.30 Väcker honom i sin säng.
Mellis 14.00- plockbitar, gröt, banan,äpple
Sova 15.30- 20 min (i vagn, väcker honom)
Middag kl 17.00 riktig mat+ plockbitar
Nattslurk 18.30-ersättning 220 ml
Sova 19.00 (somnar inom 2 min alltid, ramsar en gång)

Behöver hjälp,
Vad kan jag göra så att han sover till 07? Och att han sover lugnt och stilla till 07? Utan bök, stök, frågor osv. Känns som jag måste kriga en timme varje morgon från kl 06 som det är nu.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 9 månaders vaknar för tidigt

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så några saker.

1. 9-11 mån = 14 tim sömn/dygn och oftast 2 lurar. Så det kan vara läge att ta bort en lur nu, typ sista luren. Sen skjuta fram långluren med säg 30 min kanske kan passa?

2. Jag tror det är 8-mån ångesten som spökar lite mera här. Lär om detta i Barnaboken och det går även att använda sökfunktionen här, vi har skrivit mängder om detta. Världen blir extra jobbig runt denna tid och frågor av alla de slag kommer upp. Här gäller att tänka att man måste vara extremt trygg och stabil, hålla i rutnier så mycket det bara går denna stunden så det blir förutsägbart och tryggt. Välden är i gungning så ni måste vara stabila och stadiga och ha en klar och tydlig väg.

3. Läs även här om tidiga morgnar och kanske dags att införa väckarklocka nu när han är större? Jag har alltid haft min väckarklocka utanför sovrummet. Se till att det är totalt kolsvart i rummet kl. 06.00 (eller gå in kl. 12.00 mitt på dagen och se till att du inte ser handen framför dig)

Vad gör du/Ni när han vaknar på morgonen?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sanand
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 25 maj 2020, 11:49

Re: 9 månaders vaknar för tidigt

Inlägg av Sanand »

Tack snälla! Inser att rubriker skall vara 8 månader och inte 9 månader.
I natt skrek han första gången några ggr. Verkar vara mardrömmar.
Han vaknade kl 06 i miste igen. Jag talade totalt 4 ggr fram till kl 07.00, jag gjorde tillrättaläggning 3 ggr. Han somnade om ca 5 min efter 30 min (tror jag)
Jag brukar inte göra så mycket faktiskt, han blir mest arg om jag håller på att ramsa oftare för då är det som att han får kontakt.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 9 månaders vaknar för tidigt

Inlägg av TorsMamma »

har du läst om tidiga morgnar enl. punkt 3 ovan?

Vilken strategi har ni valt?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sanand
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 25 maj 2020, 11:49

Re: 9 månaders vaknar för tidigt

Inlägg av Sanand »

Var hittar jag info om de olika strategierna?
Just nu ramsar jag 1-2 ggr och han blir arg och ibland ligger och
pratar. Känns inte som att något jag gör hjälper.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 9 månaders vaknar för tidigt

Inlägg av TorsMamma »

Antingen anävder du sökfunktionen, den är faktiskt ganska bra! ;)

Du har även under kurforum klistrade trådar med favoritlänkar i för de flesta "vanliga" problem. I detta inlägg hittar du under "fnurror" en länk.
https://forum.annawahlgren.com/viewtopi ... 18&t=20840
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"