Snart sex månader gammal och knäcker mamma med SHN-erfarenhet

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Myris
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 22:22

Snart sex månader gammal och knäcker mamma med SHN-erfarenhet

Inlägg av Myris »

Hej!

Jag läste på varje dag i ett halvår i SHN-boken, Barnaboken och här på forumet innan jag kurade och minikurade mina då nästan fyra år gamla och runt fem månader gamla barn vid två olika tillfällen. Jag lyckades och det gjorde vår familj till en lycklig familj. Det var för 1,5 år sedan. Nu har jag en snart sex månader gammal SM-bebis och jag tänker att jag kan det här, men jag har läst i Barnaboken och lite här och var på forumet och jag minikurade för en månad sedan, men det är...inte bra alls än. Inatt vaknade han var tjugonde minut efter klockan 22 och fram till 15 och därefter en gång i timmen. Motsatsen var för två nätter sedan då han råkade sova en hel elvatimmarsnatt, vaknade till vid några tillfällen och grymtade och somnade om. Vanligtvis brukar han dock vakna några gånger per natt och skrika. Jag spelade förr musik högt och om det inte fungerade så vagnade jag till slut (fram till för en vecka sedan var nattsömnen alltså i vagnen). Jag borde inte ha vagnat, men det blev så. Sedan en vecka är dock nattsömnen i spjälsäng och jag får fort tyst på skrik med Eine kleine Nachtmusik högt, men han vaknar varje gång jag sänker volymen. Och jag kan inte sova med hög musik. Jag har gjort honom helt musikberoende verkar det som. Så i några nätter har vi inte haft musik när han ska somna på kvällen och jag har blivit restriktiv med ramsan och med att sätta på musik. Han kan skrika i 1,5 timme och till slut sätter jag dock på den förbaskade musiken (som ju funkat så bra som verktyg med våra två andra).

Än så länge delar han och jag rum, och så tänkte jag ha det tills sömnen är tillräckligt bra för att få flytta in till sina syskon. Han vaknar flera gånger per natt och skriker alltså. Bekymret är inte vargtimmen eller morgonen för då ligger han tyst och sover oftast, utan han somnar vid 20 och sedan vaknar han runt tre gånger per natt och skriker i en--en och en halv timme innan det är dags att göra glad morgon vid 07. Däremellan vaknar han till och skriker kort lite nu och då och somnar om själv - men att bli väckt då också knäcker ju mig.

Ramsan tar ibland. Han kan dra en djup suck efter sista versen och somna. Men på natten ramsar jag ofta utan att den tar. Lite nu och då slänger jag in en bekräftelseramsa när han tystnat för att jag ska få sista ordet i den ramsdiskussionen.

Jag måste medge att jag har ett svagt sken som gör att jag kan urskönja var spjälsängen står, så det är inte becksvart. Jag ska dock prova becksvart inatt.

Han äter vanlig mat, välling, gröt och ersättning. Han får slurk och äter alltid mycket till varje måltid. På dagarna kommer vi ut, han gymmar massor och får ju vara med om mycket i och med storasyskon. Daglurarna brukar funka ganska bra. På schemat har han de timmar som han ska ha vid den här åldern.

Jag har inte haft en tydlig plan och strategi den här gången, men jag tycker ju att jag kan det här.

Om någon erfaren har några tankar, tar jag mycket tacksamt emot! Ramsan biter alltså inte helt, han vaknar när musiken tystnar, och han har tyvärr uppfattat det som sin uppgift att vakna några gånger per natt och ibland skrika till kort och ibland skrika i en och en halv timme. Jag använder verktyg ur lådan, men han är envis.
2019 aug. - SM-bebis vars leende skiner som solen, först minikurad vid fem månader och sedan kurad vid sju månader
2018 - en trygg upptäckare och SM-bebis, minikurad vid fem månader
2014 - en f.d. svårt sömnstörd, kurad vid nästan fyra år fyllda, kunskapstörstande gladis
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snart sex månader gammal och knäcker mamma med SHN-erfarenhet

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka! :)

Jag tänker samma som du fast tvärt om. ;)
Jag har inte haft en tydlig plan och strategi den här gången, men jag tycker ju att jag kan det här.
Jag menar, du tänker du kan detta. Har gjort det förr. Men så märker du att alla är olika och du har dessutom "överanvänt" verktygen så de inte har den funktion det är tänkt.
Ramsar du dessutom från sängen brevid honom? Ja då är tyvärr misslyckandet ett faktum om man säger.

Mitt förslag är att du läser om kapitlena Safari och Säkerhet är trygghet. Samt att du trycker på omstartsknappen och kurar i STOR stil! Börja från början. TYdlig plan A och sen plan B!
Skall ni dela rum måste du skärma av mellan er så ni inte ser varandra, köra ramsan och allt UTANFÖR rummet. Musik UTANFÖR rummet. Hela poängen är ju att i SAfarin är ju vakten UTANFÖR rummet. Om ni delar rum och du tänker kura i samma rum, ja vem håller då vakten undrar jag? (och så även han? ;) )

Hur ser ditt schema ut med sömnen?
Gå även gärna in under ditt namn högst upp och sen kontrollpanel/profil/signatur och skriv in födelsedatum och kurstartsdatum. Blir lättare då att ge mera exakta råd. :)

Jag råkade också göra min son musikberoende så här får du helt enkelt hitta något nytt. En hårtork utanför? Dammsugaren utanför?
MEN; mest av allt, ditt jobb är att se till att RAMSAN gör jobbet och sätter sig, inget annat skall vara uppe för diskussion.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Myris
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 22:22

Re: Snart sex månader gammal och knäcker mamma med SHN-erfarenhet

Inlägg av Myris »

Haha! Det känns ju bra med en till som råkat överanvända verktyget musiken. Stort tack för att du svarade och att du gjorde det så fort! (Jag har stor respekt för din kunskap, Torsmamma.)

Jag fick faktiskt sova inatt, kanske för att lilleman kände min beslutsamhet och troligtvis för att lampan var släckt. En felfri natt.

Jätteintressant att musiken ska vara utanför. Med de andra barnen så kände jag att det hade varit så enormt praktiskt med en wifi-högtalare inne på deras rum så att jag hade kunnat sköta det hela från min säng, utan att stiga upp och utan att behöva höra musiken lika mycket (och utan att grannen ovanför behöver höra den lika mycket). Nu har vi en wifi-högtalare och min plan har varit att ha den i barnkammaren under första månaden när han flyttat in, för att slippa gå upp mitt i natten och agera DJ. Min tanke har varit att musiken betyder att mamma och pappa har gjort något, att vi har vakt och beslutat att visa vår närvaro genom musiken - oavsett om musiken är utanför eller inne på rummet. Förutom att visa att mamma och pappa agerat, är ju musiken utmärkt i och med att det finns så mycket att komma av sig av och börja lyssna på - och då har jag tänkt att hög musik inne på rummet borde vara ännu bättre. Men högtalaren står nog trots allt bättre på bokhyllan utanför rummet...

Vi får nog göra en ny rockad så att pappa och jag flyttar in i samma rum och lilleman får eget rum ett tag. Men innan jag ger mig på att planera och kura i stor stil, så håller jag tummarna för att släckt lampa gör susen! Jag avvaktar i några dagar och sedan får vi se om det blir barnkammaren eller en kurningsomgång. Jag håller tummarna! (Om det är det svaga skenet som har varit boven i dramat, så är jag både tacksam inför framtiden och förkrossad över att min urdåliga nattsömn de senaste månaderna påverkats av den.) Jag ska nu uppdatera med kurningsdatum. Allt gott och återigen tack - man behöver pushen och tankarna utifrån.
2019 aug. - SM-bebis vars leende skiner som solen, först minikurad vid fem månader och sedan kurad vid sju månader
2018 - en trygg upptäckare och SM-bebis, minikurad vid fem månader
2014 - en f.d. svårt sömnstörd, kurad vid nästan fyra år fyllda, kunskapstörstande gladis
Myris
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 22:22

Re: Snart sex månader gammal och knäcker mamma med SHN-erfarenhet

Inlägg av Myris »

Apropå födelse och kurningsstart så hade jag skrivit in det i signaturen, men jag kanske behöver skriva det någon annanstans eller förtydliga? Säg till i så fall. Allt gott! Jag skickar en återrapport - eller en ny fråga om jag stöter på patrull...
2019 aug. - SM-bebis vars leende skiner som solen, först minikurad vid fem månader och sedan kurad vid sju månader
2018 - en trygg upptäckare och SM-bebis, minikurad vid fem månader
2014 - en f.d. svårt sömnstörd, kurad vid nästan fyra år fyllda, kunskapstörstande gladis
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snart sex månader gammal och knäcker mamma med SHN-erfarenhet

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, det är ju så att egentligen är det "attityden" som kontrollerar allt. Hör gärna av dig om hur det går. :D

Ser din signatur jättefint nu! :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Myris
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 22:22

Re: Snart sex månader gammal och knäcker mamma med SHN-erfarenhet

Inlägg av Myris »

Hej igen! Nu är det nästan fjorton dagar senare. Det går inte bra, så om ni har förbättringspunkter är jag idel öra. Han är sex månader precis nu.

NÄTTERNA
Första natten med helt mörkt sov han som en stock. Andra natten flera uppvak. Sedan in i barnkammaren för tredje natten, som han sov utan uppvak. Sedan började det. Uppvak andra natten halv fyra i nästan två timmar, natten efter klockan tre, den efter klockan två och sedan dess har det stabiliserat sig på runt halv ett uppvak i två timmar med argt skrik, ibland somna om i fem minuter och sedan skrika vidare för att somna och sedan vakna igen runt halv fyra och skrika i 45 minuter innan han somnar om.

VERKTYG
Förut använde jag musik, men sedan fyra nätter tillbaka använder jag dammsugaren. Han skriker, jag avvaktar i en halv minut, jag ramsar ganska bestämt, jag går upp och sätter på dammsugaren på fullt fräs. Efter några minuter sänker jag sugnivån på dammsugaren och sedan ytterligare några minuter senare åter sänkning, och sedan stänger jag av och bekräftelseramsar. Två minuter senare börjar han att skrika. Jag sätter på dammsugaren osv. osv. Så har vi gjort i flera nätter. En gång per natt ungefär har jag varit inne och vänt på honom, lagt tillrätta och solfjädrat i några sekunder så han lugnar ned sig innan jag går ut (sedan ett par dagar tillbaka har vi en kamera så att jag ser honom i mörkret och ser när han råkat hamna på rygg). Inatt tröttnade jag (eller var för utslagen, helt enkelt) och han fick skrika ganska mycket utan något från mig. Efter ett tag en ramsa, efter ett tag dammsugare, någon halvtimme senare stänga av dammsugaren. Tjugo minuter av skrik senare, sätta på dammsugaren osv. I två timmar. Sedan samma procedur i 45 minuter.

ATTITYDEN
Jag tycker att jag har varit konsekvent i att förmedla att det inte händer någonting på natten. Eventuellt blir man vänd på, man kan få musik eller dammsugare och ibland en ramsa. Vi håller tiderna nedan, han äter mycket, är bra i magen och glad. Vi har det mysigt och glatt hemma, förutom idag t.ex. då jag är trött och grinig.

SCHEMA
07:00 gladmorgon och välling
09:00 sova (45 min) i vagnen och sedan sitta och titta i 45 min när tvååringen leker ute
11:00 lunch (och sedan påfyllnad ersättning)
12:00 sova (2 timmar)
14:30 mat eller välling, och därefter hämta femåringen
16:30 sova (45 min)
18:00 middag (och sedan påfyllnad ersättning)
19:00 slurk bestående av först gröt m banan och sedan välling så mycket han orkar
20:00 sova (11 timmar), men ambitionen har varit 19:30…

Jag är medveten om att det borde vara 19:30 sova, vilket är ambitionen, men det blir aldrig det då syskonen lägger sig 19, så för mycket ska hända från det att de lagt sig tills han lägger sig, så den verkliga tiden brukar tyvärr alltid bli 20:00. Så en halvtimme för lite sova blir det därmed varje dag på schemat.

ÅTER TILL SÖMNEN
Bekymret är alltså mitten av natten. Han somnar fint vid 20, och efter sista uppvaket för natten sover han fint mellan typ halv fem och sju (ibland vaknar han lite innan sju och jollrar). Om dagarna sover han också fint. Han har på något vis skapat ett jobb för sig själv att vakna runt halv ett, skrika i cirka två timmar, och vakna runt halv fyra och skrika i cirka 45 minuter. Dammsugaren och musiken får honom att bli stilla – men så fort jag sänker eller stänger av så vaknar han (förutom efter två timmar eller 45 minuter).

Jag behöver hjälp, helt uppenbarligen, och är väldigt tacksam för er tid och engagemang. Det är liksom inte ramsdiskussioner som vi har, det är mer som att vi går ronder. Min lilla sexmånaders är en blivande Alexander Gustafsson som ställer sig upp gång på gång... Bli utmattad någon gång, fatta budskapet att inget händer någon gång, sluta försäkra dig om att jag finns här och har koll, slappna av!
2019 aug. - SM-bebis vars leende skiner som solen, först minikurad vid fem månader och sedan kurad vid sju månader
2018 - en trygg upptäckare och SM-bebis, minikurad vid fem månader
2014 - en f.d. svårt sömnstörd, kurad vid nästan fyra år fyllda, kunskapstörstande gladis
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Snart sex månader gammal och knäcker mamma med SHN-erfarenhet

Inlägg av Tin »

Hej,
har last hela traden och kanner precis som Torsmamma, bryt och gor om. Dvs kura fran borjan i stor stil.

Bra vanor/Forutsattningar
Sover i barnkammaren/eget rum
Backsvart
Allt verktygande sker utanfor rummet

Vana som masta andras
Jag tycker att jag har varit konsekvent i att förmedla att det inte händer någonting på natten. Eventuellt blir man vänd på, man kan få musik eller dammsugare och ibland en ramsa.
I min mening nar jag laser din trad, hander det hur mycket som helst om natten, det vands, ramsas, dammsugas, spelas musik. Hur skall liten fatta av det fortfarande ar sovdax nar det ar sa mycket hallabaloo nattetid. Nar vi sager ingenting, menar vi ingenting. Verktyg ar inte till for att overrosta liten, utan man valjer varsamt ett som liten lysnnar pa och anvander det mycket sparsamt for att fa till en dialog. Liten grater = Vaktar du mamma?, du svarar = jada du kan lita pa mig.

For er badas skull, bryt. Borja om, lagg upp en plan.
Vilka verktyg skall du anvanda, hur. Ramsan ar det primara kurverktygen. Anvand bara det, pa ratt satt, tills det sitter, sedan valj ett svagare verktyg. Nar Torsmamma namner dammsugare ar det for att husljud ar ett svagare verktyg an ramsan, man skall alltid valja det svagaste verktyg man kan. Men peppra inte liten med hela batteriet verktyg.

Las forst SHN boken igen, de kapitel som Torsmamma rekommenderade, latt att glomma principen bakom verktygandet och bara komma ihag sjalva verktyget. Jag behovde en paminnelse mellan barnen. Las texten (aven om du gjort det forut) och lar dig pa nytt hur du far till en ramsdiskussion. Det handlar om HUR du anvander ramsan.

PS! Svart att kanna att man borjar om, sarskillt nar man ar sa trott, jag kanner verkligen med dig, accepterar du daremot utmaningen och bestammer dig for nystart sa far man ny motivation. Nystart ar skont, allt det gamla laggs bakom en, nytt blad. Nu jaklar kor vi.

Las ocksa igen om kurning i lanksamlingen.

Ytterligare en sak: kan du och pappan fundera pa vad ni kan andra pa pa kvallstid for att defact lyckas lagga lilleman 19:30? hur skulle det kunna se ut, vad maste andras? Vart att fundera pa, litens sovtimmar ar prioritet.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Myris
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 22:22

Re: Snart sex månader gammal och knäcker mamma med SHN-erfarenhet

Inlägg av Myris »

Tack för svar!

Ok, ok, det kanske händer lite här på natten. Ingen mer musik eller dammsugare på ett tag. Jag har läst BB och på forumet konsekvent under hans sex månader, bara inte fokuserat på kurandet som jag gjorde med förra barnet. Så absolut, safarin osv. har jag också läst några gånger. Fräschade upp minnet igår kväll och läste om verktygen, lathunden osv. på hemsidan innan jag började kura.

I och med att resten av familjen är bortrest i tre nätter passade det bra och han fick sova ensam i sin spjälsäng i barnkammaren (jag har rummet bredvid). Energinivån är inte på topp, vilket gjorde att jag reagerade automatiskt på hans skrikande några gånger och ramsade från sängen, vilket han blev tyst av, men det gjorde att mina svar inte var konsekventa under natt 1. Såhär ser mina anteckningar ut:

-19:30 Lade tillrätta (brukar inte markeringsbuffa så gjorde ej nu heller) och gick ut med ramsan.
-23:00 Skrik, jag lade tillrätta och buffade i typ en halv minut. Han blev lugn med ens och jag solfjädrade och av någon anledning viskade jag ramsan på vägen ut.
-00:00 Skrik, jag buffade en omgång på 15 sekunder men han drog igång med ens så jag tog 15 sekunder till. Han skrek på vägen ut när jag ramsade men tystnade när jag stängde dörren och började sedan med ”mysljud” i några minuter.
-01:15 Skrik, jag buffade i en halv minut och ramsade ut. Nytt skrik en minut senare, jag ramsade en omgång. Nytt skrik en minut senare och jag ramsade en omgång. Tyst.
-01:50 Skrik 15 sek, men lugnade sig själv. Jag ramsade bekräftelseramsa efter en minut.
-Vet ej tid. Skrik som tystnade under ramsan.
-03:30 Skrik, jag ramsade. Kom på att jag ju ska buffa. Gick och buffade honom lugn i en halv minut och gick ut med en hög bestämd ramsa.
-06:15 Glada ljud, jag ramsar högt och bestämt och han tystnar.
-06:45 Glada ljud.
-07:00 Glad morgon!


Jag kommer att fortsätta med natt 2 inatt, och inte buffa utan bara ramsa utanför dörren eller från sängen. Är det ok att bara ramsa från sängen? Det hörs ju genom väggen. Någon som har något att tillägga som jag glömt? Jag är inte så klartänkt just nu, så guidning mottages tacksamt!
2019 aug. - SM-bebis vars leende skiner som solen, först minikurad vid fem månader och sedan kurad vid sju månader
2018 - en trygg upptäckare och SM-bebis, minikurad vid fem månader
2014 - en f.d. svårt sömnstörd, kurad vid nästan fyra år fyllda, kunskapstörstande gladis
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Snart sex månader gammal och knäcker mamma med SHN-erfarenhet

Inlägg av Tin »

Hej Igen,
Bra första natt.

Strålande att du läst på igen, bästa sättet att hitta attityden som liten svarar på.

Jag vet inte hur långt det är från din säng till litens dörr men meningen är att det skall låta som om du verkligen vaktar, precis utanför. Många är de föräldrar som sovit på en madrass utanför litens dörr just under kur nätterna för att kunna möta det behovet.

Bedöm själv beroende på avstånd alt ta ett par nätter utanför litens dörr.

Ett tips är att skriva ner din nattliga plan och sätta på liten dörr, buffa först, ramsa ut, bekräftelse ramsa. Tystnad!
Enligt natt schemat. På så sätt behöver man inte tänka mitt i natten utan gör bara som den lilla fusklappen säger.

Låt oss veta hur det går, heja er.

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Myris
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 22:22

Re: Snart sex månader gammal och knäcker mamma med SHN-erfarenhet

Inlägg av Myris »

NATT 2

19:30 Sova
21:15 Gnällde till argt men somnade om.
21:45 Skrik-gnäll. Jag ramsade högt och bestämt från sängen. Bekräftelse en minut senare. Sedan mer gnällskrik och jag svarade betryggande och högt, men sista ramsan var lite arg. Tyst vid 22:05 och bekräftelse.
23:45 Skrik, jag ramsar och bekräftar. Här påbörjas en tvåtimmarssession. I början har vi fin dialog och han tystnar ett tag efter ramsan. Sedan blir han efter en halvtimme argare och argare, och jag med, men vi har fortfarande pauser. Jag går över till att låta honom skrika då han inte är mottaglig, och ramsar bara var tionde minut ungefär i olika tonfall. Allt detta sker genom väggen. Efter att han hållit på i en timme sedan start så skriker han nästan nonstop argt, med var femte minut lite ledsen i några sekunder och så blir han arg igen. Slutligen tappade jag behärskningen och sprang fram till hans dörr och vrålade (den typ av dialog vi kommer att ha när han senare blir tonåring några gånger, skulle jag tro) ramsan och bankade i dörren (husljud, om man tolkar det förmildrande). Mellan tre vrålomgångar så hade vi intensiva ramsdiskussioner utanför dörren, men han blev hela tiden arg igen efter att ha börjat lugna ned sig. Sedan äntligen kunde jag få honom lugn med ramsan och den blev mysigare och mysigare och han somnade 01:45 efter två timmar. Jag bekräftade och gick med adrenalin pumpande i ådrorna tillbaka till sängen.
06:55 Glada ljud.
07:00 Glad morgon!

Jag är inte stolt över att ha tappat behärskningen, men samtidigt så vet jag av tidigare erfarenhet (innan vi kurade femåringen) att det gör du om du är tillräckligt trött och desperat. Det hjälper inte, men man agerar inte alltid rationellt. Jag följde dock planen och ramsade enbart. Om någon har något att tillägga inför natt 3 så lyssnar jag.
2019 aug. - SM-bebis vars leende skiner som solen, först minikurad vid fem månader och sedan kurad vid sju månader
2018 - en trygg upptäckare och SM-bebis, minikurad vid fem månader
2014 - en f.d. svårt sömnstörd, kurad vid nästan fyra år fyllda, kunskapstörstande gladis
Myris
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 22:22

Re: Snart sex månader gammal och knäcker mamma med SHN-erfarenhet

Inlägg av Myris »

Såg nu att jag fått ett svar medan jag skrev ned natten.
2019 aug. - SM-bebis vars leende skiner som solen, först minikurad vid fem månader och sedan kurad vid sju månader
2018 - en trygg upptäckare och SM-bebis, minikurad vid fem månader
2014 - en f.d. svårt sömnstörd, kurad vid nästan fyra år fyllda, kunskapstörstande gladis
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Snart sex månader gammal och knäcker mamma med SHN-erfarenhet

Inlägg av Tin »

Hej hopp,
ville bara saga att vi har alla tappat det mitt i natten nagongang :shock: , lagg inte nagon skuld pa dig sjalv. Det ar svart mitt i natten nar allt man vill ar att sova, man kan ju saga att vi gor hela kuren for att fa sova. Se framat.

Jag vill poangtera allt det bra, ibland glommer vi allt som gick bra:
- du holl dig till planen, yay
- du gick inte in, yay
- jattefa uppvak, aven om ett var langt, yay
- ingenting alls i vargtimman efter 4 am, yay
- du kande att ni hade en dialog med ramsan, yay
- ni fick till en glad morgon, yay

Som du marker ar det svart att ramsa en arg bebis, men en ledsen bebis svarar bra pa en betryggande ramsa. Vi brukar saga att lite arg far man vara, da kan man backa som foralder, ledsen skall man inte behova vara och da far man hora en skon ramsa som tryggt berattar att mamma vaktar minsann utanfor. Jag kan somna om tryggt.

Det enda som kan tillaggas ar att glom inte bekraftelse ramsan. Och att det vore kul att hora hur han ar pa dagarna nu under kuren.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Myris
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 22:22

Re: Snart sex månader gammal och knäcker mamma med SHN-erfarenhet

Inlägg av Myris »

Stort tack för återkopplingen! Den värmer mitt i sömntortyren. Natt 3 blev fin, som tur var. Uppvak med skrik 01:30 och 03:00, men somnade om direkt efter ramsan. Bekräftelseramsa någon minut senare. Glada ljud 06:15 och somnade om efter ramsa, så väckte honom vid 7. En fin natt, men nu ska det hålla i sig också. Jag avslutar varje kväll nu med att läsa några tvärsäkra och peppande rader i lathunden. Det ska gå. Jag hör av mig och berättar hur det går så småningom. Den här gången var det helt avgörande att ha Torsmamma och dig som bollplank och stöd. Tack ska ni ha! Hur han är om dagarna? Alltid redo att avfyra ett sexigt sexmånadersleende!
2019 aug. - SM-bebis vars leende skiner som solen, först minikurad vid fem månader och sedan kurad vid sju månader
2018 - en trygg upptäckare och SM-bebis, minikurad vid fem månader
2014 - en f.d. svårt sömnstörd, kurad vid nästan fyra år fyllda, kunskapstörstande gladis
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Snart sex månader gammal och knäcker mamma med SHN-erfarenhet

Inlägg av Tin »

Hej kara du,
Natt 3 blev fin
. YAY! :clapping: :clapping: :clapping:

Kor pa bara, det funkar ju uppenbarligen.
Glom inte att det blir alltid ett bakslag under kuren (dvs en natt da det blir kaos igen), men istallet for att tappa modet da, tank istallet:
Haha, dar kom bakslaget, jag ar redo. Du kan lita pa mamma, nu kor vi sista ronden.

Sen brukar det flyta pa fint efter det. Det ar som om de bahover en sista rond innan allt det nya de lart sig om omsomnande sitter och de litar pa sig sjalva. Ladda for den natten och var beredd.

Stor kram, ni jobbar sa fint.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snart sex månader gammal och knäcker mamma med SHN-erfarenhet

Inlägg av TorsMamma »

Jag avslutar varje kväll nu med att läsa några tvärsäkra och peppande rader i lathunden. Det ska gå. Jag hör av mig och berättar hur det går så småningom. Den här gången var det helt avgörande att ha Torsmamma och dig som bollplank och stöd. Tack ska ni ha!
Tack själv för att vi får följa dig på din resa. Vi behöver alla stöd och pepp i vår resa.

Känner du dig extra tacksam så stanna gärna kvar här på forum och hjälp oss peppa andra föräldrar i samma situation. Det faktum att du kurat några gånger och gjort allt du gjort är guld värt både för oss som svarar och behöver hjälp och för våra forumister som kommer och ställer frågor. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"