Dags att korta ner dagsluren?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Dags att korta ner dagsluren?

Inlägg av Hatter »

Hej!

Min son är 2,5 år och har sovit jättebra...tills nu. Han brukar sova 19:30-07:00 samt 12:00-14:00, men nu har han börjat krångla på kvällarna. Det är inga problem att lägga honom och han är glad och nöjd, men efter en stund börjar han protestera. Vi ramsar som vanligt men han somnar ofta inte förrän ca 21:00. Är det kanske dags att korta ner dagsluren?
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Dags att korta ner dagsluren?

Inlägg av Tin »

Hej,
sonen behover 13,5 timmar for att vid 3 ar ga ner pa 13 h. Man kan ju skifta till 12 h natt vilket ar att rekommendera.

Sa ni ar ratt pa, btw for manga sovtimmar gor inte insomnadet svart utan resulterar istallet i tidiga uppvak pa morgonkvisten. Svart att somna in brukar betyda utvecklings sprang som fortrots, trots, eller att man helt enkelt har haft en dag med mycket intryck.

Ar han kurad eller ett SM barn?
Ar dey backsvart i rummet?
Hur ser matschemat ut?

Skriv garna tillbaka med mer info sa kikar vi pa det.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Re: Dags att korta ner dagsluren?

Inlägg av Hatter »

Ja han är kurad. Är andra barnet och skillnaden nu är att det finns en pappa med i bilden (var ensamstående med första) Det är betydligt lättare att hålla rutinerna när man är ensam förälder. Min sambo är positivt inställd och säger att han är villig...MEN när det väl kommer till kritan är han en tidsoptimist. Nu har jag också
En helammandes bebis på 5 månader så jag måste förlita mig mer på sambon, och han håller inte tiderna. Vet inte om det är där skon klämmer? Sedan så skolas han in på förskolan nu.

Det är i alla fall beckmörkt i rummet.

07:00 Vakna
07:15 Frukost
09:00-10:30 utelek
11:30 lunch
12:00-14:00 tupplur
14:30 mellanmål
15:00-16:00 utelek
17:30 middag
18:30 bad
19:00 välling, pyjamas, tandborstning
19:30 sova
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags att korta ner dagsluren?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, så jag vet inte om jag och Tin tänker lika här så jag förklarar det jag ser.

1-2 år = 13,5 tim sömn/dygn
2-3 år = 13 tim sömn/dygn
3-4 år = 12,5 tim sömn / dygn
5-10 år = 12 tim sömn / dygn

https://www.annawahlgren.com/index.php/ ... n-per-dygn

En fråga, får han någon kvälsslurk innan tandborstningen på kvällen? Kan också vara värt att erbjuda. Kan vara allt från en banan, yoghurt, filmjölk eller så.

Så på rak arm skulle du kunna dra ner på middagsluren till 1,5 tim om du vill. Men sen håller jag med Tin om att ha 12 tim SPECIELLT om han skall inskolas (då rekommenderar vi oftast att man läggs ÄN tidigare med 12,5 tim natt så de verkligen hinner varva ner och sova gott.
Om nu sambon är med på tåget så är det nog dags att visa detta. Jag tänker även att om du har en 5 mån så kanske lägga tidigare än bebis ger dig lite mera lugn med 5 mån inför natten. ;) Den lilla kan hjälpa till med skratt till go natt, brukar vara mycket uppskattat! :D

Just detta med tider. VI kan inte förvänta oss att barn skall bli som små "skalman" om vi hela tiden flytar visarna, inte är konsekventa, krånglar, hotar, missar osv... (tro mig, har en lika dan sort här hemma ;) )
Så med detta i bakhuvudet så har ni liksom bara 2 val. Strikta upp tiderna, håll schemat eller låt sambon ta konsekvenserna. :D

Glöm inte heller att 2,5 (dags att läsa om trotsen i BB samt kapitlet "fostran om man så vill") för nu börjar också trotsen sitt antågande, då krävs en del extra tålamod, taktik och klurigheter. ;)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Re: Dags att korta ner dagsluren?

Inlägg av Hatter »

Nu har vi stramat till tiderna lite och det funkar så mycket bättre! Han sover fortfarande 2 timmar mitt på dan, men han somnar som han ska på kvällen ändå. Vi har varit lite dåliga på att lägga honom i tid vid tuppluren samt väckt honom för sent, ibland har han sovit 3 timmar istället för två. Nu när vi är mer noggranna funkar det bättre!
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags att korta ner dagsluren?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vad bra! :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "