Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MamaC
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 03 okt 2018, 16:15

Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Inlägg av MamaC »

Hej,

Vi kurade vår dotter (som fyller 8 månader om en vecka) för snart 3 månader sedan. Det har funkat över förväntan. Läggningen tar inte ens 2 minuter som Anna sagt utan mer 30 sekunder. Helt fantastiskt. Jag kan fortfarande inte tro att det är sant och att detta funkar så bra. Nu har dock eftermiddagsluren börjat strula och jag undrar om det kanske är dags att justera vårt schema. För cirka en månad sedan drog vi ner eftermiddagsluren från 45 min till 20 min och vi har även minskat dagsluren från 2 timmer till 1,5 timme. Nu ser vårt schema ut såhär:

07.00 Vakna + amning och gröt
09.00 Sova (45 min)
10.00 Ersättning 120 ml + fruktpuré
12.00 Sova (1,5 h)
14.00 Ersättning 150 ml
16.30 Sova (20 min)
17.00 Middag + amning
18.30 Ersättning 120 ml
19.00 Godnatt

De två första lurarna fungerar väl. Däremot så strular den sista luren. Det kan ta 25 min innan hon somnar. Och här är vi alltid osäkra på när vi ska plocka upp henne. Oftast ligger hon bara och pratar med sig själv men ibland gråter hon också. Oftast har hon somnat men några gånger har hon inte somnat alls och då har vi hämtat henne efter ca 25 minuter. Om någon har några råd gällande detta så vore vi tacksamma.

Sen har jag en fråga om vagn. Nu börjar jag känna att vår dotter har vuxit ur vår vagn och att hon inte är så pigg på att sova i vagnen längre. Nu undrar jag om det inte går ändå att sova i sittvagnen - iaf under de kortare lurarna. Kan man försöka med någon form av kur för det? När hon sover i sängen sover hon nämligen inte alltid på mage längre utan verkar rulla runt mer och ibland ligger hon på sidan och ibland på rygg när man kommer in. Några tankar om detta?

Sen eftersöker jag även lite tips när det gäller semester. Några gånger när vi har varit på middag eller bortbjudna har vi haft med vagnen och nattat i den. Sen när vi har kommit hem har vi bara flyttat över henne till hennes säng och hon har sovit till sju nästa morgon utan problem. Jag skulle gärna vilja pröva något liknande nu när vi åker på semester till varmare breddgrader under en vecka tid. Jag känner att det skulle vara lite tråkigt att behöva gå tillbaka till hotellrummet kl 19 varje kväll. Finns det några tips kring detta? Ska man skjuta på schemat? Kan man lägga i sulky osv?

Vänligen
MamaC
Dotter född februari 2018.
Sova hela natten-kurat vid ca 6 månaders ålder.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Inlägg av mamaA »

Hej!

Troligtvis är hon i skarven till att snart gå över till två lurar, man brukar märka när det är dags att dra ner, då slutar de oftast somna på sista luren. ge det några veckor till, även om hon inte sover så vilar hon ju. Sista luren kommer dock lite väl sent egentligen men det är ju ingen mening att ändra på det nu :wink: . Jag är lite fundersam över matmängden, det tycks vara mycket ersättning och jag saknar lunchen, eller är det fruktpuré plus ersättning som är lunch? För att sova gott krävs många komponenter och att bara ha ersättning till mellis kanske gör att hon inte är så mätt inför att sova? Bara en tanke :wink: . Alla barn är ju olika i maten men en lunch med puré och gröt eller välling istället för ersättning mättar lite mer.

Det går att ha de korta lurarna i sittvagnen om den har fullt liggläge, ergonomiska vagnar rekommenderas inte även om det kan gå om man har en bergsäker attityd men magsovande barn vill gärna kunna välja sovposition själva.

När det gäller semester så går det självklart att ta med schemat på semestern :D . Jag rekommenderar att ta med den vanliga sittvagnen istället för sulky, man kan boka airshells genom flygplatsen att förvara vagnen i, har gjort det själv flera gånger, eller plasta in den och skicka den på bandet (provat även det med gott resultat. Du kan natta i vagnen innan ni går ut i stillastående vagn med mörkläggning över, skulle hon vakna så ramsar du precis som vanligt. När ni kommer tillbaka till rummet flyttar du över till sängen där. Vi har rest med våra barn sen de var runt ett år och det har gått bra. Avresedagen får man ta lite för vad den är och försöka att få barnet att somna på planet/bussen i famnen en stund i alla fall. Jag har lagt barnen i mitt knä och buffat lite lätt i rumpan , snutten över ögonen för att utestänga synintryck. Jag har extremt envisa barn men det har gått ändå :wink: . Sen har de sovit i vagnen på stranden eller vid poolen på plats. Skugga är viktigt, jag mörklägger medan de somnar men lättar på det sen. Ett vått lakan över vagnen ger lite svalare temperatur t.ex, man får drapera det så det kommer in luft. Solkeps att fästa på sufletten är annars kanon. Tänk på att ta med barnmat och välling, det är lite olika tillgång på det i olika länder. I Grekland fanns jättemycket men på kanarieöarna var det lite skumma rätter i barnmatsburkarna. Blöjor är också en god idé att ta med. Vi fick 10 kg extra i vikt för bebisen att ta med kostnadsfritt men det får man kolla med sitt flygbolag.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MamaC
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 03 okt 2018, 16:15

Re: Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Inlägg av MamaC »

Hej och stort tack för svar!!

Det var väldigt bra råd. Vi ska ge nuvarande schema några veckor till samt även pröva att ge en mer redig lunch!

Bra tips om vagn och semester också. Vi ska prova att lägga i sittvagnen och se hur det går.

En till sak jag har funderat på; hur länge ska man ramsa? Jag fortsätter gärna ramsa men ska man fortsätta i flera år? Är rutinen med total mörkläggning, eget rum och ramsa något man ”ska” fortsätta med under barnets hela uppväxt?

/MamaC
Dotter född februari 2018.
Sova hela natten-kurat vid ca 6 månaders ålder.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Inlägg av mamaA »

Definitivt :!: :!: :!:

Ramsan behövs lääänge, den sägs vid varje läggning för att kunna användas när det blir en fnurra och tro mig den kommer lite då och då ju äldre de blir. Min sjuåring behöver jag inte verktyga med ramsa längre men jag säger ramsan två verser vid läggning som en rutin han känner igen. Lillebror som är 4 år har många sömnfnurror, han vaknar och skriker på kvällen/natten, brukar ha några nätter med det var 3-4 vecka. Då går ramsan varm kan jag lova liksom husljud utanför hans rum. När han börjar skrika så börjar jag slamra med diskmaskinen(hans rum ligger vid köket) och ramsar med rejäla mellanrum. Första kvällen tar det sin modiga stund men nästa kväll brukar ramsan ta snabbt. Går jag in blir det värre, fler uppvak och varar hela veckan.

Mörkläggningen är fortfarande viktig men det är inte så att minsta glipa stjälper sömnen. Jag kan själv inte sova om det inte är rejält mörkt så det är något jag prioriterar. När vi var på semester på Kreta i somras var det dålig mörkläggning i lägenheten vilket gjorde att barnen vaknade ca 07 varje morgon ( 06 svensk tid och vi har morgon 07.30 vanligtvis) vilket var mindre kul :roll: .

Eget rum är bäst tycker jag men att låta syskon dela rum efter att 12 timmarsnatten sitter är också vanligt. Då får man ofta skärma av lite mellan sängarna eller lägga det ena syskonet 30 min innan.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MamaC
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 03 okt 2018, 16:15

Re: Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Inlägg av MamaC »

Tack! Jag uppskattar verkligen att du tagit dig tid att svara. Det har varit mkt värdefullt för mig och min sambo - och mest för vår dotter hoppas jag :-)
Dotter född februari 2018.
Sova hela natten-kurat vid ca 6 månaders ålder.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Inlägg av Tin »

Hej hopp,
har kommer fler perspektiv, vi har ju alla olika ungar.
Jag har inte ramsat pa sakert ett ar nu, mina ar 8 och snart 6. JAg slutade for att aldsta dottern helt enkelt kravde det. "Mamma, jag fattar att jag skall sova nu, du behover inte saga sa dar mer." :lol: :lol: :lol:
Och da hangde snart 6 aring pa. Blir det natt tjafs (typ vid sjukdom) sa ramsar jag daremot, men jag kan rakna pa ena handens fingrar de gnager de faktisk behovt hjalp om natten de senaste aren. De sover som stockar, vaknar aldrig. Vi har fortfarande backsvart darmot, morklaggnings gardiner och vaknar utan dom pa morgonkvisten om vi ar pa semester odyl.

Mina delade rum i vaningssang i ett par ar, fran de var 3 och 6 tills ungefar 5 och 8, med samma laggtid i borjan och senare med den aldsta 30 minuter senare - men det funkade inte sa bra, den lilla ville inte acceptera att storasyster var uppe. Nu har de tva rum for 8 aringen ar vaken mycket langre och ligger och varvar ner och laser en timma innan lampan slacks. Funkar fint. De lagger sig samtidigt och vi har fortfarande skratt till godnattet, med bus.

Sen till maten, precis som mamaA sager sa i med MASSOR med riktig mat lunchtid. 8 manader. Da ar man stor, en stor barnmatsburk eller motsvarande mangd och sen fruktpure. I med massor med mat.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
MamaC
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 03 okt 2018, 16:15

Re: Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Inlägg av MamaC »

Tack! Mycket intressant med fler perspektiv.

Har ni även tips på hur vi ska omfördela sovtiderna när vi går från 3 lurar till 2? Ska vi flytta fram de andra lurarna då eller ska de ligga kvar kl 9 och 12?
Dotter född februari 2018.
Sova hela natten-kurat vid ca 6 månaders ålder.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Inlägg av mamaA »

Hej!
Du flyttar fram båda lurarna, första luren max 30 minuter och sen 30-60 minuter på lunchluren. Väg in hur pass trött hon är till första luren på när ni lägger den och sen nästa lur så det blir mellan 4-5 timmars vakentid kvar inför natten efter lunchluren. Det är lite kämpigt i några veckor först, blir ofta lite gnälligt på kvällen men håll ut och lägg gärna upp till 30 minuter tidigare vid behov inför natten(påverkar inte morgonen).

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Inlägg av Avocado14 »

Hej!
Jag svarar också eftersom jag det här med "När slutar man ramsa"! var en grej som jag också funderade mycket på! Vill bara ge dig vårt perspektiv! Nu har jag inte så gamla barn ännu, men jag kan avslöja att vi slutade ramsa vår äldsta på natten redan vid 2 års ålder. Och jag skyller detta helt och fullt på min man. :evil: När lillebror (numera mellanbror!) föddes så blev det min man som fick ansvar för ramsningen och han har aldrig varit lika konsekvent av sig som jag. Han försökte hit och dit och försökte med alla möjliga sätt a la safari tills han gav upp och började gå in till O när han vaknade på nätterna. Och om O vaknade en tidig morgon fick han komma till vår säng och sova vidare där - och jag gick med på detta under förutsättningen att det faktiskt fungerade (dvs, han somnade faktiskt om inne hos oss om han t.ex. vaknade kl. 5). Så gjorde vi, och det är väl ingenting som någon på detta forum skulle rekommendera eller som är enligt SHN-reglerna men det funkar för oss! Så lite senare, kommer inte ihåg exakt men kanske någon gång runt 3 år började O vilja ha det ljust på sitt rum när han somnar. Så nu har han en nattlampa och han somnar bra med den tänd, vi släcker den när vi går och lägger oss. O har pratat tidigt och varit verbal och det har gått ok att diskutera, förklara och göra överenskommelser med honom så det kanske är därför det har funkat, vad vet jag.

Nu är O 4 år gammal och han sover på eget rum, jag brukar säga ramsan ibland när han ska somna. Många nätter sover han hela natten i sin egen säng. Vissa nätter vaknar han och kommer in till oss och sover vidare där och det funkar bra. Om det hade varit en massa strul med att han vaknar 13 gånger per natt och inte kan somna om och så hade jag nog definitivt övervägt att köra mer hårt med SHN-reglerna igen, men det har inte känts som det behövs.

Mellanbror M är 2 år och sover fortfarande på eget rum med mörkläggning etc och ramsas. Han har alltid sovit mycket "bättre" än O och vaknar verkligen typ AAAALDRIG på nätterna. Vi lägger honom kl. 19 och vi måste väcka honom på morgnarna kl. 7 eller ibland 7.15. Om några veckor ska minsta lillebror på 5 månader kuras och då ska M få flytta in till O och de ska dela rum. Vi är väldigt nyfikna på om M:s nattsömn kommer att förstöras av att O ev. vaknar på nätterna. Men vi tänker inte ta ut något ont i förskott utan tänker att vi kör på och ser hur det går. Vi är otroligt tacksamma för SHN och den fantastiska nattsömn den har gett våra barn. Men har gjort på vårt sätt. :)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
MamaC
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 03 okt 2018, 16:15

Re: Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Inlägg av MamaC »

Tack igen för nya kloka svar!!
Dotter född februari 2018.
Sova hela natten-kurat vid ca 6 månaders ålder.
MamaC
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 03 okt 2018, 16:15

Re: Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Inlägg av MamaC »

Hej igen!

Det är nu dags för oss att korta från tre lurar till två och jag vill gärna ha input. Vad tror ni om följande schema?

07.00 Vakna + ersättning
08.30 Gröt
09.30 Sova (45 min)
11.30 Lunch
13.00 Sova (1,5 h)
14.30 Välling
17.00 Middag
18.30 Slurk
19.00 Godnatt
Dotter född februari 2018.
Sova hela natten-kurat vid ca 6 månaders ålder.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Inlägg av TorsMamma »

Hej, OM jag får peta lite så skulle jag lägga lunchen kl. 12.00 så hon är ordentligt mätt inför luren, avsluta gärna med lite extra banan. Välling kan du ha där om du vill men skjut sen på middagen till i alla fall 17.30. Slurken kan lätt komma så lätt som 1 tim efter middag. Den är bara till för att fylla på om något saknas.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MamaC
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 03 okt 2018, 16:15

Re: Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Inlägg av MamaC »

Ja, petande uppskattas :-) Toppen, ska justera enligt ditt tips. Tack
Dotter född februari 2018.
Sova hela natten-kurat vid ca 6 månaders ålder.
MamaC
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 03 okt 2018, 16:15

Re: Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Inlägg av MamaC »

Hej!

Nu är jag i stort behov av vägledning igen. Jag tror att tanken är att jag ska posta i samma tråd som ovan eftersom det gäller samma barn men säg annars gärna till!

Vi har som sagt kurat vår dotter vid 6 månaders ålder och allt har gått över förväntan. Hon sover 12 timmar varje natt och läggningen tar 30 sekunder. Ytterst sällan har hon vaknat till men så fort det har hänt har vi varit där med ramsan och hon har somnat igen på stört.

Tills i julas. Då var vi bortresta och sov hos min sambos föräldrar och helt plötsligt började vår dotter skrika. Inte gråta utan mer skrika rakt ut. Vi var såklart där och ramsade. Detta höll på i några timmar och vi ramsade på och gick vid något tillfälle in och solfjädrade. Tills slut somnade hon. Så här fortsatte det några nätter och det kändes som att ramsan inte tog som den brukar.

Sen kom vi hem och allt gick tillbaka till att fungera som vanligt. Men sen har detta återkommit under hela våren, både när vi har varit hemma och när vi har varit bortresta. Hon har vaknat några nätter i rad och sen har det funkat som vanligt igen i några veckor.

Vi har haft som vår absoluta inställning att aldrig plocka upp henne. Jag har läst många trådar här om barn som vaknar och där föräldrarna sen har tagit upp barnet och svaret verkar alltid vara att man såklart inte skulle tagit upp barnet. Men detta har vi nu alltså också gjort.

Första gången vi tog upp henne var efter flera timmars konstant skrikande. Ramsa och solfjäder funkade inte (vi har aldrig jobbat så mycket med hushållsljud men vi har prövat det också). Så till slut plockade vi upp henne och gav lite välling och la henne igen och efter det somnade hon på 1 minut. Detta gjorde såklart att vi sen började ta upp henne oftare och oftare. Vi vet natruligtvis att detta inte är rätt väg att gå.

Därefter har vi flera gånger försökt att "minikura" henne. Vi har stålsatt oss och ramsat i flera timmar. Några gånger har hon då somnat om utan att vi tagit upp henne och vi har trott att vi är på väg ur vår onda cirkel. Vid dessa tillfällen har det dock känts som att hon har somnat av utmattning och inte av ramsan. Men sen efter några nätter av att inte plocka upp henne har det kommit en natt där hon inte somnar om på över två timmar och till slut har vi ändå plockat upp henne.

Vi har tänkt många gånger att vi behöver råd i frågan men nu äntligen tar vi oss tid till detta.

Kan vi göra någon form av minikur? Hur gör vi den?

Inte ens när vi kurade henne första gången grät/skrek/frågade hon så här mycket? Finns det något vi kan göra för att komma ur detta?

Vi har helt becksvart i hennes sovrum (tätat med folie) och vi kör ett riktigt bra skrattet till gonattet. Hon är nästan 16 månader nu. Går på förskola men detta började långt innan hon började där.

Jag vet inte om det är maten som är för lite. Hon äter middag kl 17.30 och sen 250 ml välling precis före läggsdags kl 19.00. Själva läggandet fungerar fortfarande prickfritt.

Är väldigt tacksam för eventuella tips som kan hjälpa oss!

/MamaC
Dotter född februari 2018.
Sova hela natten-kurat vid ca 6 månaders ålder.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Problem med eftermiddagslur + fråga om vagn och resa

Inlägg av Tin »

Hej,
kan du lagga till litens fodelsedatum i din signatur sa det ar enklare for oss hjalpare?

For det forsta, bra jobbat med kurandet. Vilka underbara foraldrar ni ar som tar somn pa allver, bade litens och er.
Vad har ni for schema nu? Skriv ut detaljer pa bade sov (hur lange och nar) och mat (hur mycket och vad).

Nar du aterkommer med detaljerna kan vi kolla narmare pa vad som star pa.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"